perjantai 14. huhtikuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 1

Pyörä on ollut taloyhtiön lämpimässä tallissa viimeiset viisi vuotta ja ajamattomana. Vanhat bensat tankissa ja viime vuosituhannella laitettu akku eivät ole enää käyttökunnossa.

Tulee olemaan mielenkiintoista kuinka pahasti osat ovat jumissa. Lähinnä polttoaineen paineensäädin, polttoainepumppu ja suuttimet vaatinevat huomiota. Suuttimia on yhteensä neljä kappaletta. Nämä, osittain sähkömekaaniset, osat lienevät herkimmät kohteet.

Ensimmäinen homma oli pyörän siirto huoltopaikkaan. Tein sen itse kätevällä siirtolaitteella ja autolla hinaamalla.

Hinausjärjestely.

Reitti kulki Tampereen keskustan läpi Tallille. Pääsen viikon sisään Pääsiäisen ja Näsijärven jäittenlähdön jälkeen kiinni asiaan. 

Jakohihnat, ahtimen hihna, kaikki öljyt keulan, ohjausvaimentimen, ahtimen, takaiskunvaimentimen, perävaihteen ja tietysti moottorin että vaihteiston osalta menee vaihtoon. Jarrunesteet vaihdan myös. Pyörän maalauksen siirrän vähän myöhemmäksi. Varallisuus näin ajokauden alussa on suunnattu muualle. 

Huollon yhteydessä tulee katsotuksi miten kumiletkut ja muut komponentit ovat säilyneet. Veikkaan että tulee vaihdettavaa.

Pyörä nosturilla tukevasti.

Takapyörä on tyhjän päällä.

Tästä on hyvä alkaa sillä takanapa vaatii voitelunsa ja laakerit tarkastelua. Ovat vielä alkuperäiset. Takapyörän edessä on akkukotelo eikä akku lähde pois ilman takapyörän irrotusta. Akku on kyljellään eli tarvitaan vähintään AGM-akku. Nykyinen akku on pyörän toinen.

Ohjauslaakeri tulee katsottua samalla kun keulaan teen täyshuollon. Teleskoopit ovat WP-merkkiset. 

Pakoputkisto pitää maalata uudelleen. Bilteman kuumankestävä maali on pitänyt pintansa oikein hyvin. Mutta kun putket ovat irti niin maalan ne uudelleen. 
Hiilikuituosia pitänee hieman fiksata. Varsinkin takakate vaatii huomiota. Paljaalla hiilellä olevat pinnat lakkaan yli kirkkaalla uv-lakalla. Joitakin alumiiniosia pitää pintakäsitellä uudelleen.

Vanteiden pitäisi olla kiiltävät. Siistissä kunnossa muuten mutta kiilto on himmennyt. 

Jarrut vaativat ainakin yhden uuden letkun ja ehkä takajarrun pääsylinteriin uuden tiivistesarjan. Tietenkin uudet DOT4 jarrunesteet.

Moottorinohjaustakin pitää vilkaista tarvitseeko se päivittämistä. Järjestelmä on Weber Marelli 16M vahvistettuna Laihoboxilla joka hoitaa toista suutinparia.

Renkaat ovat pitkälti yli 10 vuotta vanhat joskin liki käyttämättömät. Voivat olla melko kovat. Pitänee laittaa hankintalistalle.

Tekemisestä pelkän huollon suhteen siis riittää. Onneksi ei tarvitse saada ajokaudelle valmiiksi. Homma voi tehdä vaiheittain koska muita pyöriä tulee myös huollon piiriin ajokauden alkupuolella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti