keskiviikko 9. marraskuuta 2016

California 1400 Sivulaukkujen tiiveys osa 2

Ensimmäinen tiivistysrupeama.

Kun tein pyörään kaatumarautaa taakse olivat sivulaukut irti ja sattumalta huomasin että toisessa sivulaukussa on asennusvirhe. Tosin en ole huomannut mitään isompaa kosteutta laukuissa sisällä sadesäälläkään ajon jälkeen. Käytössä ovat myös sisälaukut. Yhteensä 6 kpl erikokoisia laukkuja. Varsinkin Kyytiläinen on erittäin tyytyväinen laukkuihin.

Otin laukun puolikkaat irti toisistaan. Kaksitoista ristipääruuvia piti pyöritellä auki. Laukut ovat kahdesta kappaleesta kootut joista sisempi, kiinnitysosa, on jämäkämpää muovia ja ulompi maalattu osa on ohuempaa.

Tiivistenauha urassaan.

Tiiviste on kunnossa mutta sitä vasten puristuva laukun ulkosivun reunus ei olekaan ollut sitä vasten vaan on "oikaissut" kahden kiinnitysruuvin välillä. Asian korjaamiseksi olisi riittänyt ruuvien löysäys ja oikaisseen kohdan painaminen oikeaan muotoonsa. Uteliaisuuttani otin kuitenkin laukun puolikkaat irti toisistaan. Sain siten myös otettua kuvia aiheesta.

Niille jotka epäilevät samaa vikaa laukuissaan niin kerron että tämä kohta on sivulaukun etuosassa. Siinä kohtaa missä laukun etupää kaartaa kohti pohjaa. Vaiva selviää viemällä sormea pitkin saumaa. Puolikkaiden pitäisi olla toisiinsa nähden samassa tasossa. Kuvassa näkyvässä kohtaa oli selvä painuma ulomman puolikkaan reunassa. Se ei helposti silmällä näy. Ainakaan mustassa sivulaukkumallissa.

Sisäsivun huono kohta oikealla on merkitty valkoisella.

Ulkosivun vastaava mahdollinen vuotokohta.

Kun nyt laitoin sivulaukut pysyvästi pyörään kiinni niin kiinnitin huomiota kiinnitysruuveihin joista kaksi oli liian pitkiä paikkaansa: ottivat kiinni iskunvaimentimen rakenteeseen molemmin puolin. Lyhentäminen auttoi.

 Laukun kiinnitys vankasti.

Kuten ylemmässä kuvassa alin pultti on niin kuin se on ilmeisesti tarkoitettu. Toisaalta laukkujen asennusohjeessa on kuvattu suorakaiteen muotoiset aluslaatat mutta pakkauksessa niitä ei ole mukana. Laitoin olettamiini enemmän rasitusta saaviin kohteisiin tavalliset teräksiset aluslaatat jotka jakavat kuorman isommalle alalle kuin pelkkä pultin kanta. Laukkua kohti on neljä pulttia ja kolme aluslaattaa.

Itse sivulaukkuteline yltää laukun alapinnalle ja telineessä on kumituet jonka varassa laukun pohja lepää. Periaatteessa laukkuun voi siis pakata niin paljon tavaraa kuin teline kestää. Laukuissa olevissa tarroissa lukee että 5 kg.
Se ei ole kuitenkaan se mitä laukut ja teline joutuu kestämään koska montut tiessä voivat aiheuttaa hetkellistä kuormaa monikertaisesti vaikka jousituskin on mukana vaimentamassa iskua.

Laukut ovat oikein tilavat ja varsinkin kaksin kulkiessa on vielä takalaukku mukana. Siinä on myös selkänoja joka on matkustajan kannalta mukavuustekijä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti