maanantai 8. elokuuta 2016

California 1400 GTS Sivulaukkujen tiiveys


Tieto luo tuskaa
Netistä olen lukenut että 1400 Californian alkuperäiset sivulaukut ottavat vettä sisäänsä sateella. Sitä tekee myös oman pyörän sivulaukut. Siksi tein katsauksen sivulaukkujen tiivistepintoihin ja muihin saumoihin sillä silmällä että mistä vuotaisi jos vuotaisi. Kolme valmistuksesta johtuvaa mahdollista vuotopaikkaa löytyi per laukku. Muotoon valetun muovin ominaisuutena on että muottien puolikkaiden väliin jää pieni epäjatkuvuuskohta ja se aiheuttaa purseen tai raonosien liitospintaan kolon.

Ylhäällä tiiviste, alhaalla tiivistepinta.

Perusasia kunnossa
Tiiviste on varsin asiallinen kaksihuulinen kumilista joka painuu laukun rungon tiivistepintaa vasten. Vastinpinnan materiaali vaihtelee ja niissä on saumoja.

Purse veistetty pois.

Muotovirheet pois
Poistettu purse näkyy sauman yläpuolella "lastuna". Puukko toimi poistovälineenä. Tosin sen verran lipsahti että naarmutin hiukan maalipintaa . Naarmu on niin matala että se tuskin vuotoa aiheuttaa.

Ajoviima ohjaa vettä
Koska tiivistepinnassa oli moinen purse raottamassa tiivistettä erityisesti tämä laukun etureunan kohta saattaisi vuotaa. Nyt ei ainakaan se kohta enää pahasti vettä sisään päästä. Eikä ole tähän asti päästänytkään vaikka sateessakin on tullut ajettua. Vuoto on ollut etupäässä takapäässä.

Rako purseen vieressä.

Tasoitetta
Sivulaukun osat eivät ole aivan tiiviisti yhdessä liitoskohdastaan. Tähän sipaisin hieman uretaanikittiä tasoitteeksi. Puhdistus etanolilla ja sormenpäällä kitin tasaus.

Sivulaukun kannen tiivisteen jatkos.

Tiivisteen päiden liimaus yhteen
Tiiviste ei ole yksimittainen vaan nauhasta pätkäisty eikä päitä ole liimattu yhteen. Nyt on. Kuva ennen liimausta. Tämä kohta on kannen takareunan keskellä lukon vastapuolen alla. Homma onnistui Bilteman pikaliimalla.

Voi harmittaa
Pieniä asioita jotka vaikuttavat käyttäjän mielipiteeseen laadusta voi asialla olla negatiivista vaikutusta. Itse korjailen tällaiset paikat mutta kuinka moni edes viitsisi vaikka pienellä hommalla laukun tiiveys paranee merkittävästi.

Tyhjennysreikä
Jos vielä vuotaa niin voin harkita laukun pohjaan alimpaan kohtaan reikää josta sisään päässyt vesi pääsee pois. Toistaiseksi kaikki tavarat ovat säilyneet kuivina. Kiitos jämäköiden ja roiskevesitiiviiden sisälaukkujen. Laukkujen alle jää sivulaukun mittainen, noin 10 cm leveä syvennys johon vettä kyllä mahtuu mutta on hukkatilalla muutakin käyttöä.

Runsas kertymä
Jos vettä kertyy paljon niin silloin tyhjennysreiällä on vaikutusta.

Sivulaukkujen lukoista on oma juttunsa.

Tiiveys parani merkittävästi

Tiivistetyt laukut eivät enää vuoda. Tosin missään kaatosateessa en ole ajanut. Myös pari havaintoa on laukkujen suhteen tullut tehtyä: Pakoputki lämmittää laukun alaosaa niin että mitään nestemäistä ei sinne kannata pakata jos aikoo saada edes kohtuullisen viileää juotavaa perillä.

Ikävä huomio
Toinen havainto on että jos laukun kannen avaa ja laskee takaisin niin että lukon kieli jää kannen reunan alle niin kannessa olevan vastakappaleen kiinnitysruuvien päät naarmuttavat kielen kromipinnan.

Jousi puuttuu
Kielellä ei ole pientä jousta joka pitäisi sen taapäin kääntyneenä vaan kieli jää siihen asentoon mihin sen jättää. Pitänee laittaa uudet lukot tilaukseen ja tällä kertaa sarjoitettuina ettei tarvitse kahta avainta. Pieni virhe mutta harmillinen.

Rouva tykkää laukuista ja erityisesti sisäkasseista
Muutoin sivulaukut ovat hyvin tilavat ja sisälaukut todella kätevät. Ettäkö mistä tiedän: rouva pärjäilee laukkujen kanssa hienosti eikä ole valittanut tilanpuutetta kertaakaan. Silti vielä tuliaisillekin on jäänyt tilaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti