maanantai 28. marraskuuta 2016

California 1400 GTS Lisävalotelineen valmistus jämämateriaalista, sumuvalot.

Lisäpitkäjuttu.

Halvimmat mitä löytyy aihioiksi
Kävin lähimarketista hakemassa edulliset sumuvalot. Koko on sopiva. Muutoin ei aivan tarkoituksenmukaiset mutta helppohan ne on  vaihtaa kun sattuu sopivat kohdalle.

Kytkentäosat
Ostin myös on-off-on vaihtokytkimen, relejalan ja minireleen. Niillä, muutamalla liittimellä ja johdotuksella saan valot toimimaan. Mukavaa sadepäivänäpertelyä. Kerhon tiloissa on mukava puuhastella ja keitellä kahvia välillä.

Lisämaadoitusjohdin.

Potentiaalieron tasaaja
Koska valaisinten energiankulutus on merkittävä niin sähkön saannin takaamiseksi tein perinteisen lisämaadoituksen. Sen olemassaolo säästää myös ohjauslaakereita. Lisäksi säästytään potentiaalierolta keulan ja rungon välillä.

Kytkentäkaaviosta puuttui
En löytänyt kytkentäkaaviosta johdinta joka olisi hoitanut homman. Yksittäisillä etupään kulutuskohteilla on erillisiä ja yhteisiä maadoituksia mutta niistä ei ole apua lisäosien maadoitukselle enkä edes saanut selville missä maadoituskohdat fyysisesti ovat. Mutta nyt on yksi paksulla kaksoisjohtimella.

Lisämaadoitusjohdin ja lisävalojen liittimet.

Johdotusta
Maadoitusjohdin on liki ohjausakselia. Kuvassa ylinnä. Sen ei tarvitse silloin taipua paljoa ohjauksen aikana. Lisävaloliittimet: alempi lisäpitkille ja ylempi sumuvaloille.

Omaan piiriin
Nyt puuttuu vain johdotus pyörästä liittimille. Virran tuon oman sulakkeensa kautta. Ohjaus releelle tulee pyörän alkuperäisen johtosarjan kautta. Alkuperäinen johtosarja ei ehkä ole riittävän kestävä kuljettamaan lisävalojen halogeenien tarvitsemaa virtaa.

Maadoitusliittimen runkoliitos.

Ruostesuojaus
Hioin korvakkeesta maalin pois, laitoin liitoksen kiinni ja "maalasin" liitoksen maalilla korroosion estämiseksi.

Vaihtokytkin emäputken sivupaneelissa.

Valmis kiinnityskohta
Kiinnityskohta on samalla seudulla kuin alkuperäislisävarusteen vastaavan kytkimen kiinnityskohta. Tämä kytkin on ulkonäöltään lisävarustetta vastaava mutta sisältää toimintoja yhden enemmän. Reikää paneeliin ei siis tarvinnut porata. Vain suojatulppa piti irrottaa ja ruuvata kytkin paikoilleen. Sopii jopa alkuperäistukiin.

Tila emäputken takana.

Vaihtokytkimen kytkentäpuoli.

Valintakytkin
Vaihtokytkin, tai paremminkin valintakytkin, on varsin isokokoinen. Onneksi sille on varattu melko reilusti tilaa heti emäputken takana. Sen lisäksi että se mahtuu kyllä, mutta niukasti, niin siitä voi leikata kolme liitintä irti. Kytkentä kun ei vaadi kuin toisen reunan kolme napaa.

Valintakytkin suojapaneelissa.

Ylempi lisäpitkä, alempi sumuvalo.

Valonäkymä edestä.

Näkymä kuljettajan paikalta.

Kohta valmistuu
Enää puuttuu releen kiinnitys ja valintakytkimen johdotukset. Niiden teossa ei pitäisi olla ongelmia: lisäpitkien releelle tulee ohjausvirta alkuperäisen kaukovalon kytkennästä. Pitää tutkia kytkentäkaaviota.

Halogeeneille paremmat johdotSen verran lisäystä että tein hieman sähkötöitä. Havaitsin että pyörän oma lisävarustejohdotus samaan tarkoitukseen on varsin hentoista. Ilmeisesti lisävarustelisävalot ovat led-tyyppisiä jotka eivät paljoa energiaa syö. Ne eivät riitä halogeenien (Lisäpitkät 2 x 100W ja sumuvalot 2 x 55W.) energiatarpeen tyydyttämiseen.

Suoraan akulta
Tein siksi erillisen väylän suoraan akulta sulakkeen kautta. Vain ohjausjännitteet tulevat pyörän alkuperäisjohdotuksen kautta. Paitsi sumuvalot. Harkinnan jälkeen tein niin että sumuvalot saa palamaan ilman että edes virta-avain on virtalukossa. Vaikka tulisi vaikeampikin ongelma mutta jos akussa on hiukankin virtaa niin saa ainakin yhden valon päälle. Vaikka päiväajovaloiksi.

Takasumuvalo hakusassa
Mietin myös takasumuvaloa mutta sopivaa valolähdettä en ole löytänyt. Siihen riittäisi tehokas punainen kapea led-rivikin takakaatumaraudan takaosaan. Johdotusta joutuu tekemään melkein koko pyörän mitalta. Guzzin tehtaalla ei ilmeisesti ole ajateltu että takasumuvaloakin tarvittaisiin.

Lisäjarruvalo takalaukkuun
Takalaukkua käytetään kun on kyytiläinen matkassa. Lähinnä siksi että laukku muodostaa myös selkänojan. Siihen tarkoitukseen löysin setin punaisia teholedejä heijastimineen ilmaiseksi joista saan aikaiseksi takalaukun takaheijastimen alle lisäjarruvalon. Pientä asennusta vain vaatii. Pitää käydä hankkimassa superseal-liittimiä ja muitakin liittimiä relejalkoihin.

Sarja punaisia ja tehokkaita led-valoja.

Led-valojen kytkentä.
Kiinalaista
Alunperin valolaite on kiinalaisesta perävaunusta. Niiden maahantuoja vaihdattaa eräässä firmassa e-hyväksytyt takavalot tilalle että ne voi katsastaa liikenteeseen. Näitä jää siis runsaasti yli. Piirilevy ja valo oli tuplasti kuvassa näkyvää pidempi. Siksi otin käyttöön vain jarruvalokohdan. Samasta syystä piirilevy piti katkaista ja tehdä hieman uusia kytkentöjä. Vielä pitää laittaa vedonpoistaja johtimiin.

Näkyviin
Maajohtokin kytkennässä on mutta se jäi keltaisen suojasukan sisään piiloon.
Valon mitta on noin 10 cm x 8 cm. Sen kokoisen luulisi erottuvan korkealta takalaukun yläreunasta. Nyt se pitää vain sovittaa paikoilleen ja tehdä johdotus liittimineen.

Kytkentä valmisValot on kytketty niin että kaikille lisävaloille virta tulee suoraan akulta oman sulakkeen kautta ja ohjaus haaroittamalla pyörän oma, suuria virtoja kuljettamaan kykenemätön johtosarja, ohjaamaan kytkentärelettä.
Takasumuvalo ja lisäjarruvalo on vielä asentamatta.

Sumuvalot: viimeinen versio.
Takasumuvalo ja lisäjarruvalo.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti