torstai 24. marraskuuta 2016

California 1400 Lisävalotelineen valmistus jämämateriaalista, kiinnitys pyörään.

Rakenteen viimeistelyä.

Hieman muistuttaa kromattua
Lisävaloteline on saatu maalarilta. Tällä kertaa halusin kokeilla miltä pulverimaalaamon "kromimaali" näyttää. Ei se kromia korvaa mutta onhan se vähän sinnepäin. Joka tapauksessa osa on suojattu ruosteelta ja huononäköiselle voi näyttää aidolta. Ainakin Kerhon Eläkeläisosasto antoi hyväksynnän. Toin kahvipullat edellä mainitulle osastolle.

Johtimien pujotus ja asennus paikoilleen oli pikkujuttu.

Kromimaalattu teline ja johdotus. Alapuoli.

Sähköt lisävaloille
Johtimien pujotus lyhtyjen takakansien läpivientikumeista läpi ja solmu vedonpoistajaksi johtoon. Sen jälkeen muutama liitin johtimiin ja kytkennät olivat valmiit. Vielä pitää tehdä johdotus pyörässä valmiutena olevien liittimien kautta sekä kytkentärele jonka virta tulee sulakkeen kautta akulta.

Tältä näyttää valmis asennus lisäpitkien osalta. 2 x 100W.

Uusi look.

Olemassa oleviin kohtiin
Lisävalotelineen kiinnitys tapahtui siten että vaihdoin tuulisuojan kaksi alempaa M6 uppokantaruuvia pidempiin rst-ruuveihin ja ja niiden vapaasti jääviin jatkeisiin tapahtui kiinnitys kupumuttereilla alakautta. Vaikuttaa tukevalta.  

Kuvassa näyttää että valot ovat leveämmällä kuin niiden takana olevat ilmanohjaimet mutta niin ei ole asia. Kuva vain on otettu liian läheltä.

Seuraavaksi sumuvalot
Kahdelle sumuvalolle on vielä paikat vapaana. Samalla kun laitan pitkien lisävalojen johtimet ja releen niin samalla menee sumuvalojenkin asennus. Sille on oma katkaisinpaikka tankin etupuolella emäputken kupeessa vasemmalla. Katkaisin pitää vielä hankkia. Relettä ei tarvita koska sumuvalot toimivat itsenäisesti eikä niitä käytetä minkään muun ajovalon paitsi päiväajovalojen kanssa.

Kykennässä miettimistä
Teen kytkennän niin että lisäkatkaisijassa on nolla-asento jossa mikään lisävaloista ei syty kahvakatkaisijoista. Ykkösasennossa syttyvät lisäpitkät kun varsinainen pitkä ajovalokin syttyy. Kakkosasennossa palaa sumuvalot mutta vain silloin kun kahvakytkin on päiväajovaloasennossa. Pitäisi olla selkeää. Kytkentä kertoo myös miksi sumuvaloille ei tarvita relettä. Tällä kytkennällä ei saa valoja palamaan kovin väärin. Todennäköisesti pyörän laturissa ei riitä tehoa polttaa kaikkia valoja yhtä aikaa. Odottelen vielä led-tyyppisten valojen kehitystä ja hinnan normalisoitumista. Muutenkin ajelen enimmäkseen päiväsaikaan mutta joskus, varsinkin loppukesästä, voi tulla tarve lisävalaistukselle. Muutoinhan nuo lamput ovat vain näön vuoksi.

Pyörä tietää
Pyörässä on vakiona jännitemittari. Ajossa sen pitää näyttää vähintään 13 volttia ja moottori sammuksissa 12,5 volttia vaikka kaikki valot olisivat päällä. Muutoin voi seuraava käynnistys olla ongelmallinen.

Sumuvalojen teholla ei merkitystä
Sumuvalot tulevat olemaan led-tyyppiset Sumuvaloja tarvinnee kuitenkin harvoin. Tarkoitus on polttaa niitä "huomiovaloina" kuten jotkut autoilijat näyttävät tekevän.

Taakse pitänee kehitellä myös sumuvalo ja lisäjarruvalo takalaukun kanteen. Siitä aiheesta sitten erikseen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti