maanantai 14. marraskuuta 2016

California 1400 Lisävalotelineen valmistus jämämateriaalista

Takakaatumarautojen tekemisestä jäi reilu puolen metrin pätkä 22 x 18 x 2 mm hydrauliikkaputkea yli. Tapanani on ottaa materiaalia hankkiessa jonkun verran työvaraa epäonnistumisen pelossa tai että hommaan tulee muutos. Opittu pitkän ajan kuluessa että liian tarkka materiaalilaskelma voi aiheuttaa viivästystä.

Nyt sitä jäi yli joten sille oli keksittävä käyttöä. Edessä oli jo kaatumaraudat mutta lisävaloille ei ollut kannatinta. Sellaisen saisi kaupasta ja joissain malleissa se on vakiona. Kun omalle työlle ei laske hintaa ja materiaalit ovat halpoja voi sen tehdä itsekin.

Pyörä on Kerholla joten rautalankamallin teko vaati käyntiä siellä. Taivuttelin 6 mm pyörötangosta mallin. Kun mukana oli H3-lisävalolamppu niin osan muodon hahmottaminen oli helppoa. Lisäksi teen valmiuden sumuvalojen käyttöön.

Pyörässä on valmius lisävaloille. Pitää vain tehdä ulkopuolinen johdotus.

Lisävalojen kannatin taivutuksessa.

Putkentaivutin asettaa tiettyjä rajoitteita lähekkäisille mutkille. Siksi työjärjestys on suunniteltava etukäteen. Muuten voi jokin mutka jäädä kokonaan tekemättä. Tämä on juuri sellainen kappale.

Rautalankamalli ja sen mukaan taivutettu putki.

Putken taivuttaminen on sikäli vaativaa että mutkat on saatava samaan linjaan ja lisäksi aivan samanlaisia tämän tyyppiseen kappaleeseen. Jos taivuttaa liikaa niin taivutusta ei voi peruuttaa. Lisävaloteline on erittäin näkyvässä paikassa pyörän keulalla joten siinä huomaa virheet helposti.

Taivutukset eivät ole aivan yksi yhteen rautalankamallin kanssa mutta uskon tämän taivuttelun riittävän. Osa on kuitenkin riittävän symmetrinen.

Putki ja kiinnitysosa-aihioita hiekkapuhallettuina.

Pitää jälleen lähteä Kerholle ja tehdä sovitus osien oikean asennon varmistamiseksi ennen hitsausta. Lisäksi pitää tehdä aukot sähköjohtoja varten että johtimet saa piiloon.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti