lauantai 14. marraskuuta 2015

Purkupyörä: kytkinakselin korjaus

Aiemmassa jutussa, jossa aloitin vaihteiston purkamisen, tuli havaituksi että kytkinakselia oli lyhennetty. Lyhentäminen vaikuttaa akselin toimintaan. Tänään korjasin sen.

Vasemmalla ehyt ja oikealla rikottu kytkinakselin pää.

Olisi mielenkiinntoista tietää mikä oli syynä akselin lyhentämiseen. Epäilen että vaihteistoa on yritetty purkaa isolla vasaralla. Akselin pään muoto on sittemmin "siistitty".

Hitsaus sorvissa.

Romulaatikosta löysin tuon jatkeeksi hitsaamani metallinpalan. Taisi olla tarpeettoman hyvää ainetta kun hitsauksen jälkeen vain kobolttipora pystyi tekemään reiän hitsatulle alueelle. Osasta tuli ainakin sitkeä. Kuvan oton jälkeen sorvasin liiat pois ja hieman muotoilin.

Ei tullut ihan prikulleen samanlaista.

Ei oikein tullut sorvauksesta mallin mukaista kun aine oli niin sitkasta sorvata. Muoto ja pituus kuitenkin riittävät että akseli toimii kytkimen keskiössä niin kuin pitääkin. Mitat täsmäävät. Perusaineen ja hitsaussauman liittymäkohta näkyy korjatussa kappaleessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti