perjantai 13. marraskuuta 2015

Purkupyörä: vaihteiston purku jatkuu


Monta löytöä
Edellisessä kirjoituksessa avasin vaihteiston ja sieltä löytyi kaikenlaista. Vikoja ja hieman puutteitakin. Äkkiseltään laskin että varaosia menee 300 - 400 euron edestä että laitteesta tulee kunnollinen. Toistaiseksi hammaspyörät ovat näyttäneet hyville. Jopa viitosvaihteen rataspari. Kulumaa toki on mutta ei niin pahasti etteikö sillä vielä muutaman kymmenentuhatta kilometriä pärjää. Laakerit menevät melkein kaikki uusiksi. Tässä kokonaisuudessa on kuitenkin parempia osia kuin keskimäärin muissa kohteissa Purkupyörää.

Viidennen vaihteen ensiöhammaspyörä.

Hampaat kuluneet lievästi
Tämä ratas on ainoa joka on irtonainen ryhmäpyöräakselin päässä ja sitä ohjaa oman vaihteensiirtäjänsä. Kuten kuvasta näkyy vetopuoli hampaiden ryntöpinnoissa on hieman kulunut mutta paloja ei ole juurikaan irronnut, pinnat ovat sileät joten tämä vielä kelpaa käyttöön.

Puhtaiksi ja kuiviksi
Hammaspyörät pitää pestä öljystä puhtaaksi että todellisuus paljastuu. Ohuenkin öljykerroksen läpi hammas kuin hammas näyttää hyvälle.

 Viitosvaihteen rataspari.

Kaksi tärkeää pintaa
Isomman hammaspyörän sisäpinta toimii neulalaakerin vierintäpintana. Hammaspyörä voi siis mennä kahdella eri tavalla pilalle. Joko laakeripinta rikkoutuu tai sitten hammastus.

 Viitosvaihteen toisiohammaspyörä.

Vaurio
Olen merkinnyt punaisella ainoan kohdan josta hampaan vetopuolen pinta on särkynyt. Hampaiden ryntöpintojen pitäisi olla kaarevat mutta kuluminen on tehnyt hampaiden pinnat tasoiksi joten vastapuolen hammaspyörän hampaan kärki on se kohta joka alkaa ottamaan kiinni vastapuolen hampaiden tyviin ja pistemäinen kuluminen alkaa.  (Kulumiskohta näkyy kirkkaana heijastuksena viereisessä hampaassa.) Tämä kuluma aiheuttaa pahentuessaan ulisevan äänen. Tyypillisesti juurikin viitosvaihteella.

RVS avuksi
Tämä rataspari on siis jo melko pitkälle kulunut mutta vielä käyttökelpoinen. Aion lisäaineistaa vaihteistoöljyn että saan hammaspyöräparille vielä armonaikaa.

Ryhmäpyöräakseli.

Kiinteät hammaspyörät
Vasemmalta oikealle: 4, 3, 2 ja ykkönen. Viitosvaihde on laakeroitu ykkösvaihteen viereen. Laakerin lukitsee akselin reikään tuleva jousi ja tappi. Oikean pään spooreissa liikkuu vaihteensiirtohaarukan liikuttelema orjarengas joka kytkee 5. vaihteen päälle. 2. ja 1. vaihteen muodostama osa on puristusliitoksella kiinni ryhmäpyöräakselissa. Eli osia voi vaihtaa mutta rajoitetusti.

Kytkinakselin osat purettuna.

Odottaa jousta
Ylärivissä sysäyksenvaimentimen liukupinnat ja ensiövedon hammaspyörä ja vaimenninjousen lukitusosat. Vastaavanlainen lukitus kuin on esimerkiksi venttiilinvarsissa että jouset pysyy kiinni.
Keskirivissä laakerin osat ja katkennut jousi. Alhaalla itse akseli.

Ulosvetäjä työssään.

Ulosvedin ja lämpöä
Tämäntyyppisellä ulosvetäjällä lähtee kaikki vaihteiston laakerit irti vaihteiston kotelosta. Yleensä avuksi pitää lämmittää koteloa laakeroinnin ympäriltä että puristusliitos antaa periksi.

 Vaihteiston kotelo typötyhjänä.

Käyttökelpoinen puhdistuksen jälkeen
Vaihteiston kotelo, "vaihdelaatikko" on varsin siistissä kunnossa sisäpuolelta. Päällipuoli onkin sitten melko paljon maailmaa nähnyt ja hapettunut. Laakeripesissä vielä jäämiä laakeriliimasta.

Vaihteiston takakansi puhdistettuna.

Siistintää
Vaihdelaatikko on aivan erilaista alumiiniä kuin on moottorin kampikammio. Huomattavasti kovempaa laatua. Kampikammio on pehmeää mutta hyvin sitkeää alumiiniseosta. Sahaaminen tai poraaminen on huomattavasti hankalampaa kuin vaihdelaatikon työstö.

Jatkuu....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti