keskiviikko 11. marraskuuta 2015

Purkupyörä: Vaihteiston purkaminen

Vaihteisto on odottanut vuoroaan. Myös siihen liittyvä moottori odottaa varaosia samalla kertaa kun hankin niitä myös vaihteistoon. Yhtäkään täysin ehyttä osakokonaisuutta purkupyörässä ei ole ilmennyt. Eikä vaihteistokaan ole ehyt: ensimmäiseksi kiinnitti huomiota, jo ennen purkamista, että kytkinakseli on lyhennetty. Syytä en voi kuin arvailla.

Kaksi kytkinakselin päätä.

Vasemman puoleinen on ehyt akseli. Otin malliksi ehyestä vaihteistosta. Oikeanpuoleinen on jostain käsittämättömästä syystä katkaistu. Katkaisusta aiheutuu ainakin kaksi eri ongelmaa: jos kytkimen työntötangon tiivisteet vuotavat öljyä niin öljy pääsee suoraan kytkinlevyille kun ehyessä akselissa öljy menee vauhtipyörän toiselle puolelle eikä kytkinpinnoille. Toinen ongelma syntyy myös vian yhteydessä: jos kytkinakselin kaksirivinen iso urakuulalaakeri hajoaa niin kytkinakselia ei tue mikään ja se pääsee jumiuttamaan vaihteiston. Silloin voi hajota vaihteiston ohella myös kytkin sekä aiheutua vaaratilanne jossa takapyörä ei yllättäen pyöri.

Vaihteiston kotelon kytkimen puoleinen pää.

Kytkinakselia lukuunottamatta lähtevät muut akselit ja vaihteensiirtomekanismi vaihteiston takakannen mukana. Tästä on jo kytkinakselikin irrotettu. Sen kaksirivinen urakuulalaakeri oli väljistynyt pesäänsä. Ilmeisesti se oli joskus päässyt pyörimään pesässään. Esimerkiksi kiinnileikkautumisen vuoksi tai laakerin jumiutuminen epäpuhtauksien takia.

Keskellä näkyvä rullalaakeri oli pitänyt vielä ryhmäpyöräakselin paikoillaan mutta sen rullakehä on jo niin kulunut että että rullat irtosivat itsekseen kun akselin veti sen sisältä pois. Käytön jatkuessa hammaspyörät olisivat menneet ristiin ja vaurioituneet laakerin pettäessä.

Tyypillinen vaihteiston vaurio ylemmässä kytkinakselissa.

Sysäyksenvaimentimen jousi on poikki. Sitä ei voi havaita ajossa kovin helposti. Se kuitenkin aiheuttaa takapyörään pitkän tyhjän liikkeen ja siitä voi päätellä että jousi on poikki. Jousen katkeamisen seurauksena sysäykset moottorista ja kytkimestä voimansiirtoon eivät vaimene eivätkä myöskään takapyörästä päin tulevat sysäykset. Voimansiirto rasittuu iskumaisista kuormituksista. Alapuolella malliksi ehyt sysäyksenvaimennin. Sekin on ollut kovilla: vaimentimen liukupinat ovat saaneet iskukuormituksia niin että sen reunoista on irtoillut pieniä paloja. Palat erottuvat karkeampana metallina magneettipropussa. Laakereista ja hammaspyöristä irronnut taas tanhnamaisena.

Ylhäällä Purkupyörän kytkinakseli.

Sysäyksenvaimentimen jousia saa varaosana eikä se ole vaikea vaihtaa. Voimaa vaaditaan hieman. Homma onnistuu hyvin esimerkiksi prässissä.

Vaihteiston takakannen osat.

Vasemmalla vaihteenvalitsinrumpu ja vaihteensiirtohaarukat. Oikealla vaihdeakseli ja takana ryhmäpyörä jossa hammaspyörät ovat akseliin nähden kiinteitä. Vaihdeakseli tulee vaihteiston takakannesta läpi johon kiinnittyy kardaaniakselin kaksoisristikkonivel. Voima välittyy kytkinakselista ryhmäpyörään. Se on ensiöveto. Ryhmäpyörä pyörittää kaikkia vaihdeakselin hammaspyöriä kutakin omalla välityssuhteellaan ja vaihteensiirtäjä siirtää kulloisenkin välityksen "päälle" jolloin valituksi tulee se hammaspyöräpari jonka vaihdeakselin puoleinen pari on kiinteässä suhteessa vaihdeakseliin orjarenkaan välityksellä josta voima välittyy takapyörään kardaanin ja perävaihteen sekä takapyörän navassa piilevän kumikytkimen kautta. Hyvin selkeä kolmiakselinen vaihteisto.

Jatkossa selviää minkälaisia vikoja vielä löytyy kunhan puran akselit ja tutkin hammaspyörien ryntöpinnat. Hammaspyörät ovat arvokkaita hankkia varaosana.

Jatkuu.......

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti