maanantai 5. lokakuuta 2015

Purkupyörä Moottorin tarkastelua: jakopää

Kesällä 2015 ostamani heikkokuntoinen California III yksilö kokee talven aikana riittävän purkamisen että mahdolliset viat löytyvät. Tänään purin muutamia osia irti moottorin lohkosta kuten virranjakajan ja jakopään ketjun. Pieniä vikoja ja puutteita löytyi. Pyörän käsittely ei ole ollut erityisen ammattimaista ja osia on kadoksissa ja asennuksia on tehty vähän sinnepäin.

Itse virranjakajaa en vielä purkanut. Otin vain irti. On kuitenkin toiminut kun kone viimeksi kävi.

Virranjakajan vääntynyt kiinnityslevy.

Levyn alapuolella pulttien ympärillä pitäisi olla holkit ja kantojen alla aluslevyt. Pultteja tarvitsee vain harvoin avata: kun sytytysennakon perussäätö tehdään. Pyörässä perussäätö on jo tehty tehtaalla eikä siihen tarvitse puuttua jos katkojan kärjet ja keskipakosäädin ovat kunnossa. Virranjakajaa tuskin enää tarvitsen. Pyörissäni on ollut tapana olla digitaalinen moottorinohjaus ilman liikkuvia osia anturin triggeripyörää lukuunottamatta. 

Pyörän puhtaudesta ei kovin ollut huolehdittu. Vasemman sylinterikannen jäähdytysripojen välit ovat täynnä öljyistä törkyä. Muutoinkin pesuainetta on käytelty säästeliäästi.

Seuraavaksi otin auki jakopään kotelon. Siellä olikin kaikenlaista erikoista. Jakoketju oli hakkautunut rakenteisiin. Ketjunkiristimen jousi oli rikottu huolimattomuudesta johtuen ja mutterit olivat joko liian kireällä tai aivan löysällä. Olisiko hommia tehty hieman kiireellä? Ruuvilukitusliimaa ei ole käytetty vaikka ei siitä jakopäässä olisi haittaakaan ollut. Ketjulinja oli sivussa normaalilta kohdaltaan eivätkä ketjupyörät olleet keskenään samalla linjalla. Jakoketju on kulunut omituisen toispuoleisesti.

Jakopää.

Osan näkyvistä ongelmakohdista olen ympyröinyt valkoisella. Osa vioista ei kuvasta näy.
Ylhäällä ketjussa on hakkautumia. Ketju on osunut jonnekin niin kovaa että siinä on purseita ja lovia. Voivat myös olla aiheutettu jos asennuksessa on käytetty väkivaltaa.

Oikealla ketjunkiristimen kohdalla lohkosta puuttuu kierteen vierestä pala alumiinia. Kampiakselilla olevan mutterin varmistus on tehty hieman vajaasti. On kyllä kestänyt mutta lukkolevy on heilunut mutterin mukana koska mutteria ei ole kiristetty pohjaan asti. Aukesi sormivoimin.

Jälki jakopään kotelon sisäpinnalla.

Koska kampiakselin mutteri ei ollut kiristetty kiinni asti oli jakoketju hiertänyt jakopään kotelon sisäpintaan uran. Ei sentään ollut ehtinyt vaurioittamaan muuta kuin ketjua. Ketjupyörät vaikuttavat ehyiltä. Kampiakselin ketjupyörän kiilan joudun uusimaan sillä se on lievästi hakkautunut ja väljistynyt ketjupyörän löysyyden vuoksi. Kiilaura on kunnossa.

 Ketjupyörän mutterin lukitus.

Öljypumpun akselin pää ja ketjupyörä.

Se että kampiakselin mutteri oli löysällä niin öljypumpun mutteri oli vedetty niin kireälle että lukkoprikka oli katkennut. Ketjupyörän takana oleva akselin pykälä, mitä vasten ketjupyörä nojaa, on tyssääntynyt enkä saanut vielä öljypumppua puretuksi. Aluslaatan toinenkin puolisko löytyi.

Jousialuslaatan jättämät jäljet.

Kiilaura vaatii hieman kunnostusta ja aluslaatan alue hionnan suoraksi. Onneksi akselin pään kierre ei ole venähtänyt ylikiristyksestä huolimatta. Näihin on kyllä ohjekirjassa kerrottu kiristysmomentit.

Irtopala alumiinia.

Pala löytyi jakopään kotelon pohjalta. Paikka mistä se on irronnut, sekin löytyi. Ja oli melko helppo arvata miksi pala on lohjennut.

 Katkennut kiristimen jousi. 

Jousen koukku löytyi myös kotelon pohjalta yhdessä alumiinipalan kanssa. Kiristimen asennus on mennyt täysin pieleen. Tarvikekiristimen avulla haetaan nätimpää jakopään käyntiä. Alkuperäinen kiristin on toisenlainen. 

Kiristimen jousi on jäänyt asennettaessa jakopään kotelon ja sen kannen väliin ja katkennut. Mukana on lähtenyt pala alumiinia. Kiristin ei siis ole kyennyt tekemään tehtäväänsä ja on lepattanut. Pitää tilata uusi kettinki ja kiristin. Kuulemma 1200 Ladan jakoketjukin käy.

 Tästä alumiinipala on irronnut.

Kannessa on vastaava jälki jousilangasta.

Tämä taisi olla, toistaiseksi, viimeinen vikahavainto jakopäästä. Jatkan jakopään osien purkamista huomenna. Muunmuassa öljypumpun akseli pitää koneistaa että sen saa puretuksi. Toivottavasti itse moottorin puolella ole vastaavanlaista touhua harrastettu. Tässäkin on enemmän vaivoja mitä koskaan olen nähnyt samassa rakenteessa. 

Öljypumpun takaseinä.

Tämä on ainakin vielä ihan kelvollisessa kunnossa. Kevyt tasohionta hävittää naarmut. Yksi kierre on hieman epämääräinen. Ruuvit olivat kiristetty järkyttävän kireälle. Ainakin ne pitää vaihtaa sillä voivat olla venähtäneet.
Jatkuu.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti