maanantai 12. lokakuuta 2015

Purkupyörän moottorin tutkintaa

Jakopäästä olikin jo juttua: Vikoja jakopäässä.

Pohjakuraan saakka
Nyt pääsin syvemmälle moottorin sisältöä tutkimaan kun irrotin öljypohjan. Myös venttiilikopat irrotin.
Öljypohjassa oli pohjalla sakeaa mustaa muhjua sekä jonkin verran vaaleampaa öljyn ja veden seosta. Muutoin itse öljy oli normaalia käytetyn öljyn kaltaista. Venttiilikopissa ei ollut emulsiota ja yleensäkin osat vaikuttivat puhtailta.

Öljypohjan pohja.

Noen, veden ja öljyn seosta
Pesemällä törky irtoaa ja puhdas alumiinipinta löytyi. Alhaalla keskellä näkyvä imusihti oli melko tukkoinen. Siinä oli silikonijäämiä mutta ei mitenkään liialti että öljyn kulku olisi estynyt. Öljynsuodatin lähti voimaa käyttäen irti.

Huollossa oikaistu
Kaikista oireista päätellen ei öljypohjaa ole otettu aikoihin irti. Normaali käytäntö on että öljyt vaihdetaan 10.000 km välein ja öljynsuodatin 20.000 välein. Monet vaihtavat öljyt 5000 välein kun käytetään tavallisia mineraaliöljyjä.

Öljypumpun naarmuuntunut "pohja".

Iso osa
Lohkon väliseinä toimii öljypumpun pohjana ja siinä näkyy pumppupyörien aiheuttamat kulumat. Epäpuhtauden aiheuttamia naarmuja.

Öljypumpun pohja oikohiottuna.

Hionnan tulos
Muutama matala naarmu jäi. Mittasin myös juoksupyörien siivikkojen välykset pesiinsä. Kehävälys oli toleransseissa mutta pumpun ensiöpyörän päittäisvälys oli liian suuri.

Välykset oikein
Ensin pitää hioa pumppupyörät samaan korkeuteen pumppupesän päädyn suhteen ja sitten pääty hiotaan niin että pyörillä on sama välys päätyyn nähden. Kierteet puhdistin kierretapilla. Niissä oli paljon lukitusliimaa. Se ei ole tarpeen öljypumpun kiinnityksessä.

Öljypumpun mitoitus.

Tarkat ohjeet
Keskellä kuvaa pumppupesä. Vasemmalla ylhäällä ensiöpyörä ja sen alla toisiopyörä.

Välykset suhteellisia
Öljypumpun kaikkien mittojen ei tarvitse kunnostuksen jälkeen olla ohjeen mukainen kunhan välys on mitoituksen mukainen. Esimerkiksi jos toisiopyörän pesä on kulunut liian pitkästi eli mitta on enemmän kuin 16,075 mm niin pumpun päädystä voidaan hioa ainetta pois sillä edellytyksellä että muutkin välykset säilyvät toleranssiarvojen sisällä. Homma kuulostaa hankalatlta mutta ei loppujen lopuksi ole.

Laskentoa ja toleranssit
Mittauksissani toisiopyörän päittäisvälys oli vain 0,1 millimetriä mutta ensiöpyörän välys oli 0,16 milliä. Mitta siis ylittää maksimivälyksen 0.102 mm joten toisiopyörä on aivan välyksen ylärajalla mutta ensiöpyörässä noin 0,06 mm liian suuri. Minivälys on 0,032 mm joten voin huoletta hioa pumpun pesän päädystä pois 0,07 millimetriä eikä tarvitse huolehtia siitä että pumppupyörät ovat ehkä eri mittaiset. Käytännössä lyhennän toisiopyörää 0,03 niin saan lyhennettyä pesän päädystä 0,1 mm.
Siten on molempien pumppupyörien välys paremmin kohdallaan. Laakerointi on kunnossa.

 Näkymä öljypohjan suunnasta. Oikealla on vasen puoli.

Ei toimenpiteitä
Kampikammio on siisti. Saapa nähdä mitä täältä löytyy mutta näyttää lupaavalta eikä pikaisella tutkimuksella havaittavia välyksiä ilmennyt.

Pyörivä suodatin
Kampiakselin sisällä oleva keskipakopuhdistin olisi myös hyvä tyhjentää. Toisinaan siellä on paljonkin törkyä.

Oikean männän kiertokanki.

Tutkimus jatkuu
Olisi suotavaa että tämän pidemmälle ei tarvitsisi purkaa. Keskellä kuvaa näkyy pätkä nokka-akselista. Katson tarkemmin endoskoopilla kunhan ehdin. Varmaankin vielä tämän viikon aikana.

Sylinterikannen ripojen välissä on melkoisesti likaa.

Vanhat letkut ja tiivisteet
Joko huohotinletku tai voiteluöljyä kanteen tuova paineletkun liitokset ovat vuotaneet. Myös kannentiiviste on vuotanut öljyä mutta se vaiva on helppo korjata irrottamatta kantta. Tarkempi selostus aiheesta.

Uudet metallipunoksesta
Liasta pääsee pesemällä ja samalla laitan uudet paineletkut. Vanhat näyttävät alkuperäisiltä vaikka huollon pitäisi ne vaihtaa ohjeen mukaan kuuden vuoden välein. Uudemmat ovat modernimpaa rakennetta. Pinnassa metallipunos. 

Venttiilikoneisto irrotettu.

Pelkkä öljyvuoto
Kannentiivisteen vuoto johtuu siitä että kannenpulttien reikiin pääsee öljyä ja se suotuu hiljalleen kannentiivisteen raosta ulos tahrimaan koneen kylkiä. Sylinteripaine ei siis vuoda. Kuvassa kone kallistettu että öljy valuu rei'istä pois. Sen jälkeen laitetaan uudet O-renkaat ja kiinnitetään venttilikoneisto.

Vanhat, kovettuneet o-renkaat.

Syyllisiä
Nämä ovat kovettuneet ja päästäneet öljyn kannenpulttien reikiin. Kimmoisuus on kadonnut.

Voitelu tukossa
Venttiilikoneistossa oli yhdessä keinuvipuakselissa kulumaa. Johtui siitä että se ei ole saanut painevoitelua. Joka taas johtui siitä että akselin voitelukanava oli tukossa. Se oli tukittu tuottamuksellisesti.

Tarpeetonta liimausta
Akselien lukitusruuveihin oli laitettu lukistusliimaa ja yhdestä neljästä akselista oli mennyt liimaa öljykanavaan. Kyseisiä ruuveja ei tarvitse liimata. Niille ei tule rasitusta ja niiden kannan alla on lukkoaluslaatta. Sama öljyttömyys saadaan myös aikaiseksi laittamalla liian pitkä ruuvi kyseiseen reikään.

Tietämättömyyttä
Guzzin moottorit eivät tärise siten että tarvittaisiin liimaa kierteisiin. Ohjeistuksessa annetaan kaikille ruuveille ja muttereille sopivat momenttiarvot. Niillä pärjää oikein hyvin. Tai olen ainakin 80-luvulta asti pärjännyt Guzzien kanssa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti