lauantai 3. lokakuuta 2015

Kesän 2015 tilinpäätös

Tässä jutussa ei puhuta rahasta.
Aion vain laittaa muistiin mitä tuli tehtyä ja miten.

Alkukesä oli koleahko. Toukokuussa viikko mökillä laitellen paikkoja kesäkuntoon. Kesäkuussa ei tullut juurikaan moottoripyöräiltyä. Ainoat kilometrit tulivat California Adamantin koeajamisesta. Koeajot tähtäsivät ajettavuuden parantamiseen sekä taka-että etutuennan osalta. C. Adamantissa on muista trikeista poikkeava alustan tuenta jota ajetaan kallistellen lähes kuin soolopyörääkin ja taka-akseli pääsee liikkumaan rungosta katsoen itsenäisesti.

Tässä keulakulma vielä lähellä vakiota.

C. Adamantin keulakulmaa ja jättöä saikin säätää melko kauan ennenkuin löytyivät sellaiset asetukset että kokonaisuus on helppo ja kevyt ajaa. Keulassakin on merkittävää poikkeamaa muihin trikeihin nähden. Ohjaus on erittäin kevyt mutta ajaminen tapahtuu kuin kaksipyöräisellä moottoripyörällä hitaassa nopeudessa: kun halutaan kääntyä oikealle, käännetään oikealle niin triken etuosa kallistuu oikealle keskipakovoiman aiheuttamana. Aina enemmän mitä suurempi nopeus.

California Adamantilla kävimme vaimon kanssa toukokuussa Nummijärviajossa. Säät eivät erityisesti suosineet mutta tulipa oltua sosiaalinen. Seuraavat reissut C. Adamantilla olivat muutaman sadan kilometrin lenkkejä parannellessa ajo-ominaisuuksia ja moottorin ominaisuuksia. Seuraava kokoontumisajo oli Kontio-ralli. Edellisestä Kontio-käynnistä onkin jo mennyt monta vuotta. Kaverina oli Latimo Carillofornia Trikellä.

Heinäkuussa taasen perikunnan mökillä useampi viikko. C. Adamant oli matkassa myös talouden pakettiauton ohella: pitäähän saada tavaroita siirtymään. Normaalia mökkelyä ja C. Adamantilla tehtyjä matkoja lähiympäristöön ja yksi pidempi tuttavien mökille Rääkkylään. Takaisin tullessa inostuttiin ajamaan pientä soratietä hieman vauhdikkaammin sivuluistossa. Kyydissä olleen vaimon mielestä meno oli vakaanpaa kuin autolla.

Matkalla Savon sydämessä.

Elokuun alussa Latimon kanssa kahdella trikellä Rautaa Rajalle-tapahtumassa Rautjärvellä itärajan pinnassa. Ajoreitti kulki tuttua kuviota:Kangasala, Padasjoki, Pulkkilanharju, Kuortti, Mäntyharju, Ristiina, Puumala, Rautjärvi. Siellä osallistuin kiihdytyskilpailuun jossa voitin luokkani. RR-riennosta siirryimme Latimon kanssa em. perikunnan kesämökille yhdeksi yöksi lepäämään. Sieltä Nilsiään Kalevi J:n luo vinttikamarimajoitukseen. Seuraavana päivän ajoimme takaisin kotiin Varpaisjärven, Lapinlahden, Pielaveden, Viitasaaren, Ähtärin ja Kotalan kautta. Kotalassa Latimon ja minun reittimme erosivat.

Pajuskylän kioskilla tauolla Latimon kanssa.

Maakuntia matkalle sattui useita: Pirkanmaa, Päijät-Häme, Etelä-Savo, Etelä-Karjala, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Keski-Suomi ja Etelä-Pohjanmaa. Osa kahteenkin kertaan. Pienellä koukkauksella olisi mukaan saatu myös Kymenlaakso. Kilometrejä tuli mittariin toista tuhatta hyvän matkaa. Sää suosi ja muutenkin oli mukavaa matkustaa. Sen verran reissulla tuli vikoja että voi mainita: vasemman kaasuttimen luisti irtosi. Sen kiinnitykseen meni noin puoli tuntia. Muutama sata kilometriä sen jälkeen katkesi kaasuvaijeri. Vaijerin päähän laitoin vaijerien korjaussarjasta uuden nipan ja matka jatkui. Muuta ongelmaa ei ilmennyt lukuun ottamatta vasemman led-takavalon parkkivalon pimentymistä. Sekin on jo korjattu.

Sopiva nippelisetti.

Jos ei itse tarvitsisikaan niin joku toinen voi tarvita. Monta reissua on pelastettu paukkupullolla ja vaijerinippelisetillä.

RR-reissun jälkeen California Adamantilla ei olekaan ajettu vaan se odottaa huoltoa ja paria pikku muutosta.

Poliiseja ei kiinnosta triket. Tämä on yleinen mielipide trikein kuljettajien keskuudessa. Aika moni ajaakin muutoskatsastamattomalla laitteella koska valvontaa ei ole tai katsastamattomuutta ei huomioida tienvarsitarkastuksissa.

Elokuun lopussa ajovuoroon tuli 1100 Breva. Se palveli syyskuun loppuun. Kaksi päällä kävimme vaimon kanssa telttailemassa Savojärven Telttakokoontumisessa syyskuun lopussa. Sitä ennen vierailin pari päivää syyskuun alussa eräässä kutsukokoontumisessa. Kyllä voikin viikonloppu sujua nopesti hyvässä seurassa!

Breva 1100 syyskuun lopussa.

Breva on erinomaisessa kunnossa teknisesti. Vain ulkonäkyyn liittyviä ongelmia ilmenee. Vaatisi maalauksen pintaansa.

Keskikesällä tuli tehtyä moottoripyörähankinta. Kyseessä vanha Libanonin poliisivoimien pyörä. California III, myöhempi versio. Yksi niistä muutamasta joita sieltä on rahdattu Suomeen. Kunto erittäin heikko. Saan siitä kuitenkin tarpeellisiä varaosia projekteihini ja lisäksi mukana tuli yksi varamoottori. Toki molemmat moottorit pitää purkaa ja kunnostaa ennen käyttöönottoa. Paperillinen runko omaa myös tietyn arvon. Nimesin sen Purkupyöräksi. Sisälsi käsittämättömän määrän erilaisia vikoja ja puutteita. Olisi ollut vaarallinen liikenteessä. Rungosta saa kuitenkin käyvän kapineen. Suurin osa merkittävistä osista kuten polttoainetankki, on myyty. Myös muita osia päätynee myyntiosastolle kunhan saan niitä kunnostetuksi.

Ylimääräinen moottori.

Kun on joutoaikaa niin kunnostan tämän moottorin sellaiseen kuntoon että sen kehtaa vaikka myydä.

Uutena asiana kaudelle 2015 tuli aine nimeltä RVS. Se on teräksen kanssa reagoiva keraami joka tekee paikat liukkaiksi ja korjaa pieniä kulumia. Käsittelyn saivat C. Adamantin vaihteisto ja moottori ja Brevan osalta myös. Brevassa en isompaa eroa ole huomannut entiseen lukuun ottamatta parantunutta moottorin herkkyyttä mutta C. Adamantissa moottorin käynti on nykyisin todella siistiä eikä vaihteistokaan vihellä kuten ennen. Apua tuli viitosvaihteen ulinaan. Samoin Latimon Carillofornia Triken vaihteisto saatiin liki äänettömäksi RVS-käsittelyllä. Aiemmin ei voinut ajaa ilman korvatulppia viitosvaihteella. Nyt voi.

Alkukesän kylmyys ja sateisuus ehkä hieman vähensi ajointoa alkukaudesta mutta ei ainakaan nyt ole sellaista oloa että pitäisi päästä kahden tai kolmen pyörän päälle. California Adamant oli kesän oikea valopilkku ajettavuutensa ja toimivuutensa puolesta. Vielä pari pikkuseikkaa kuntoon ja hieman lisävarustelua niin laite on erinomainen kahden hengen matkailulaite kaikentyyppiselle ajopinnoille. Ja tavaraa kulkee mukana suuri määrä. Breva toimitti entiseen tapaan värittömästi ja nöyrästi kaikki sille asetetut tehtävät ja tavoitteet. Radalla en tänä vuonna käynyt.

Muista pyöristä ahtimella varustettu Alkoholipyörä, joka käy RE85-biopolttoaineella, ahdettu V10 Centauro ja entisöimäni Benelli 750 Sei saivat olla tallin kaunistuksena. Niiden mittareihin ei tullut kilometriäkään. Syyksi voi sanoa C. Adamantin käyttöönoton viivästymisen ja oman laiskuuden. Benelli ja Centauro ovat myynnissä Brevan ohella kunhan hinnoista sovitaan. Benelli 650 Tornado S2:sen myin jo keväällä. Nämä eivät liene ihan niitä helpoimmin myytäviä ja halutuimpia pyöriä vaikka käyttöarvoa olisi vielä kovasti jäljellä.

Alkoholipyörä toissavuonna Savojärvellä.

Kokonaisajomäärä taisi jäädä pienemmäksi kuin koskaan aiemmin moottoripyöräurallani. Ei tullut edes kymppitonnia täyteen. Normaalisti on tullu hiukan yli kymppitonni. Pitkäaikainen keskiarvo on ollut noin 12.000 km. Yhtenä syynä voi pitää kohtaloksemme tullutta perikunnan kesämökkiä jota koitamme pitää asuttuna ja jonkin verran vuokrattuna ulkomaalaisille. Siellä on aina pientä laitettavaa.

Lisään kuvia kesän tapahtumista ja tekniikasta kun niitä saan kaivettua esiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti