keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Arkipyörä talvilepoon


 Breva pesun jälkeen.

Kävin lähistöllä sijaitsevan huoltoaseman pesuhallissa huuhtelemassa kesän savet ja pölyt pois 1100 Brevan ulkopinnoilta. Tänään Breva oli viimeistä päivää vakuutuksessa tälle vuodelle. Talven aikana olisi tarkoitus tehdä perushuoltoa sekä muutama vaativampi toimenpide kuten takajousituksen progressiovivuston puhdistus ja voitelu. Tarvittaessa laakereiden vaihto.

Progressiovivuston osat.

Jos hyvin käy niin vain tiivisteet (osa nro 6) pitää vaihtaa uusiksi. Todennäköisesti tämän ikäisessä on jo väliholkeissa (osa nro 4) alkavaa ruostetta. Osat nro 5 ovat neulalaakereita. Olen aiemmin kerran 30.000 km kohdalla purkanut ja puhdistanut vivuston. Sitä ei ollut alunperin erityisesti voideltu joten tein sen silloin perusteellisesti. Osat ovat kuitenkin heti takapyörän etupuolella pyörän keskilinjalla ja varsin alhaalla. Eli alttiina kaikenlaisille olosuhteille. Kun ryhtyy aiheeseen niin koko mekanismi kannattaa ottaa irti työpöydälle, puhdistaa päällipuolisesti, purkaa, puhdistaa tarkemmin, tarkastaa, vaihtaa vikaantuneet osat ja koota voiteiden kera. Saa taas ultraäänipesuri purtavaa.

Ruostumattomasta teräksestä tehdyt pakokäyrät kiillotan siisteiksi. Oikeanpuoleinen on saanut pintaansa tummentumia. Vasen on siistimpi.

Takajarru tarvitsee uudet jarrupalat. Kaasuvaijerit ja laturin hihna pitänee vaihtaa ennakoivana toimena. Molemmat ovat alkuperäiset. Tietenkin normitoimenpiteet jotka on määritelty huoltokirjassa. Niitäkin on melko paljon. Polttoainesuodatinta ei tarvitse tällä kertaa vaihtaa. Moottoriöljyt on juuri vaihdettu. Perävaihteeseen voisi kiinnittää huomiota että katsoisi ennakoivasti  sen sisuksiin vaikka siinä mitään olekaan ilmennyt. 

Takajoustintuki saa käydä iskunvaimentajahuollossa (Jos en sitten tee sitä itse.) samalla kun progressiovivusto on omassa huollossa. Mitään toimintaongelmaa siinä ei ole ilmennyt mutta ennakoivana huoltona sekin tulee tehtäväksi. 

Polttoainetankki pitää toimittaa maalarille. Sen maalaus on kolhiintunut ja kulunut varsin epäsiistiin kuntoon. Muualla maalipinnat ovat ok.

Jarru- ja kytkinnesteet pitää vaihtaa. Kytkinneste on vaihdettu vain kerran. Jarruneste useammin. Mutta ei niin usein kuin pitäisi. Toisaalta joka vuosi ei ole kovin paljoa ajettu.

Mitään vikoja pyörässä ei tällä hetkellä ole. Jarrulevyt vaihtuivat edessä uusiksi muutama vuosi sitten. Ainoa itsekseen vikaantunut ja vaihdettu osa koko aikana on ollut vapaavalon katkaisin. Se rupesi näyttämään jatkuvasti että vaihde on vapaalla ja sekoitti käynnistysjärjestelmän: pyörän sai käyntiin myös vaihde päällä. 

Alla on hyväkuntoiset renkaat joilla pääsee ainakin alkukesän kilometrit. Tosin ei ole varmaa minkä pyörän otan ajoon ensi keväänä. Ehkäpä Guzzi V10 Centauro Compressoren.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti