perjantai 17. heinäkuuta 2015

California Adamant Moottoriöljynvaihto ja öljypohjakonversio

Samalla kertaa kun perävaihdetta piti rassata ja pyörä oli pukeilla oli erinomainen tilaisuus tehdä moottoriöljynvaihto. Edellinen vaihto olikin tehty edellisen omistajan aikana. Sen jälkeen kilometrejä on tullut 11200. Tällä kertaa vaihtuu myös suodatin koska en tiedä milloin se on vaihdettu viimeksi. Käytäntö on ollut vaihtaa öljynsuodatin joka toinen öljynvaihtokerta.

Operaatiota varten pitää irrottaa öljypohja. Siinä on ulkokehällä 14 M6 kuusiokolopulttia. Olivat melko ruosteessa eivätka kaikki olleet aivan sellaisia pultteja kuin olisi luullut. Myös öljypohjan pohjassa on neljä M6 kuusiopulttia. Monelta ne pyrkivät unohtumaan.

 Pohjassa neljä pulttia.

Pesu ja mekaaninen puhdistus ennen purkamista on hyväksi. Niin löytyvät ne kadoksissakin olevat kohteet. Kuvassa kuitenkin jo asennuksen jälkeinen tilanne ja uudet pultit paikoillaan.

 Jälkiä öljypohjan tiivistepinnassa.

On hyvin tyypillistä että jopa moottoripyörähuollot tekevät tämänkaltaisia jälkiä. Johtuvat siitä että tiivisterakoon yritetään lyödä kiilaa vaikka kaikki pultit eivät ole auki. Huoltokirjassa on ohje tältäkin osin. Ettei tarvitse käyttää väkivaltaa. Pahimmillaan olen nähnyt öljypohjan josta puuttuu kulma niin että kampiakseli näkyy.

 Öljypohjasta irrotettuja pultteja.

Alempi pultti on venähtänyt. Syy: kiristetty liikaa. M6 pultin kiristystiukkuus on 10 Nm. Noin 40 Nm katkaisee kierteen. Kovanäppinen kaveri on ollut. Eikä tämä pultti ollut ainoa.

Reikään katkenneen pultin irrotus.

Tämä pultti oli katkennut tiivistepinnan yläpuolelta. Porasin keskelle reiän ja pyöritin vastakierretapilla kierteen jämän pois. Kierre oli muutoin ehjä.

Puuruuvi.

Tämä erikoisuus kavereineen löytyi myös öljypohjaa kiinni pitämästä. Kierteet olivat vaurioituneet vain hieman ja kierretapilla sain ne korjatuksi. Ei tarvinnut turvautua Helicoiliin.

 Öljypohjan korotusosa.

Välilaippa ei ole välttämätön. Se lisää moottorin öljytilavuutta noin 1,2 litralla. Jätin sen pois jolloin moottorin öljytilavuus on vieläkin hieman yli kaksi litraa. Maavara parani kolmekymmentä millimetriä. Tarpeen mökkiteillä ja tallin kynnyksellä.

Konsultoituani JLMeccanican päällikköä Mäntässä selvisi että öljyä voi olla liki sama kolme litraa kuin ilman korotusosaa. Aikanaan syy lisälaipan asennukseen oli se että runsas öljymäärä matalassa öljytilassa aiheutti sporttisessa ajossa öljyn vaahtoamista koska kampiakseli osui öljyn yläpintaan. Se taas lisäsi öljyn määrää huohotusilmassa. Esimerkiksi samanlaisessa 850 cc koneessa ei ole lisälaippaa. Aion lisätä nykyaikaista moottoriöljyä vielä puoli litraa. Se taas vaatii uuden merkin tekoa öljytikkuun. California Adamantin huohotus on johdettu ulkoilmaan.

Korotusosa saa uuden elämän Alkoholipyörän öljypohjan tilavuuden lisääjänä. Kyseinen pyörähän on ahdettu ja öljykin joutuu alkoholikäytössä hieman kovemmalle rasitukselle.

 Öljypohjan osat purettu pesua varten.

Tässä jo pestynä. Sakkaa oli hieman mutta ei mitään epäilyttävää irtonaista tavaraa.
Aiempi suodatin oli suositussuodatin UFI. Korvaan sen Championin vastaavalla. Sen alapuolella letkuside jolla suodatin tuetaan että se ei pyöri auki itsekseen. Olen kuullut niin käyneen. Varsin epätodennäköistä kuitenkin. Suodattimen kiristysmomentti on 110- 130 Nm.

Öljyproppuun laitoin monikertakäyttöisen Usit-tiivisteen. Se ei tarvitse suurta momenttia pitääkseen.
Öljynpaineen säädin pitää pestä myös ja testata. Kun sen läpi puhaltaa paineilmaa kuuluu ääni kuin sorsapillistä. Paine on noin 3,8 - 4,2 kg/cm2.
Alimpana imusiivilä kiinnitysruuveineen ja sen pidätinliuska.

 Öljypohjan osat koottuna.

Letkuside pidättää suodatinta pyrkimästä avautumaan. Vanha tiiviste jatkaa puhdistettuna toimessaan. Yleensäkin paperitiivisteet kestävät useita avauskertoja oikein toimimalla mutta aina pitää olla uusi varalla. Varaosia saa yleisesti ja koko moottorin tiivistesarjakin on suhteellisen edullinen. Vain muutaman kympin arvoinen.

Jos tiivistettä ei ole niin apu on lähellä: sen voi askarrella tavallisesta tiivistepaperista. Tiivistepaperia löytyy monista liikkeistä mutta riittävän suurta palaa ei ole joka toimittajalla. Vaatii vain huolellista askartelua.

Näkymä kampikammioon.

Nykyaikaiset mineraaliöljyt eivät paljoa konetta sisältäpäin tahri. Silti keskipakosuodattimeen pyrkii kertymään sakkaa. Se kannattaa tyhjentää aina kun kone on riittävästi purettuna. Keskipakosuodatin sijaitsee kampiakselin sisällä kiertokangen kaulan keskellä. Se oli 60-luvulla ja vielä 70-luvun alussa ainoa öljynpuhdistin. Tosin oli silloinkin imusiivilä.

Vanha suodatin.

Puran suodattimen myöhemmin ja tutkin onko ollut paljon törkyä liikenteessä. Magneettipropussa ei ollut oikein mitään magneettiin tarttuvaa tavaraa. Jos on, se kertoo yleensä venttiilikoneisto-ongelmasta. Uudeksi öljyksi laitoin tavanomaisen 20W50 mineraalisen moniasteöljyn. Myös 10W40 käy tai suora SAE50. Riippuu käyttöolosuhteista tai -tavoista.

 Öljypohjan etuosa.

Öljypohjassa on tulpattuna valmiiksi ulkoista öljynkiertoa varten kanavat. Esimerkiksi jäähdytintä varten tai pakokaasuahtimen kiertovoiteluun. Pyörän aiemmassa elämässä sillä on selkeästi ajettu "kiville" päätellen puuttuvista jäähdytysripojen kulmista. Itsekin mökkitiellä otin kevyen osuman.

Öljypohjan oikea sivu.

Tämäkin kohta oli saanut osumia vasarasta: etummaisen pultin kiinnityskohdassa on kolhu ja murtuma. Tiivisteen laitoin ohuelti tiivisteliimalla kiinni öljypohjaan ja tiivisteen yläpintaan tasaisen kerroksen vaseliinia joka estää tiivistettä tarttumasta lohkon alapintaan. Jos tiiviste ei kuitenkaan irtoa seuraavalla kerralla ehyenä niin se on helpompi raapia pääosin irti irtonaisesta öljypohjasta kuin lohkosta.
Vaihdoin kaikki kiinnitysosat ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin. Kustannus noin 5€.
Kaikki kierrereiät puhdistin konekierretapilla että sain rei'issä olevan tiivisteliiman, korroosion ja muun töhnän pois. Samalla kierrekin korjaantuu hieman ja ruuvit ovat keveitä kiertää reikiinsä.
Kun tiivistesaumasta pursunut tiivisteliima on kovettunut saa sen pois veitsellä raappaamalla. Vaseliini lähtee pyyhkimällä ja liuottimella. Tiivisteliimaa on syytä käyttää hyvin säästeliäästi sillä se pursuaa yhtälailla myös koneen sisäpuolelle ja tukkii osaltaan imusiivilää irrottuaan tiivisteen kohdalta. Sisälle joutunut vaseliini on harmitonta.

Öljyä mahtui koneeseen noin 2 litraa. California Adamant saa kuitenkin sen verran löysää kyytiä ja niin vähän vuoden aikana että kesken kautta ei öljyä tarvitse vaihtaa vaan vuotuinen öljynvaihto syksyllä ajaa saman asian ajokilometreistä riippumatta. Suodattimen vaihto joka toinen vuosi. Käytän keskitason markettimineraaleja voiteluun. Merkki aina sama.

Koneen käynnistyksestä kesti muutaman sekunnin kun öljynpainevalo sammui. Tässä rakenteessahan ei suodatinta voi oikein täyttää etukäteen vaan on öljyä täyttäessä vartoiltava että öljyä valuu hiljalleen myös suodattimeen. Vasta lyhyen käytön jälkeen, kun öljynpainevalo on sammunut ja pysynyt sammuneena jonkin aikaa voi olla kohtuullisen varma että öljykierto on täynnä öljyä.

 Maavara öljypohjamuutoksen jälkeen.

30 millimetriä vaikuttaa pieneltä mitalta mutta tässä tapauksessa vaikutus on melkoinen. Muita matalalla kulkevia osia ovat peräytyslaitteen käyttövaijeri joka näkyy kuvassa. Se kuitenkin väistää jos sattuu niin matala paikka. Takapyörien vieressä ovat pitkittäistukivarsien nivelet. Ne kulkevat vain 5 cm päässä maanpinnasta mutta liikkuvat taka-akselin mukana. Jos takapyörän alla on töyssy niin nivelkohtakin nousee pyörän mukana.

 Maavara ja huohottimen letkun pää.

Moottori ei juurikaan huohottele eikä ruiski öljyä sitä kautta ulos. Tosinaan seisomisen jälkeen käynnistettäessä pakoputkista pöllähtää paksu öljysavu. Se johtuu väljistä venttiilinohjaimista. Niitä myöden valuu öljyä venttiileiden päälle josta se joutuu imutahdin mukana palotilaan ja palaa siellä savuten. Ei kovin kaunis näky mutta melko harmiton. Tässä moottorityypissä ei ole venttiiliohjureiden yläpäissä tiivisteitä. Moottori ei muutoin juurikaan syö öljyä. Ja jos söisi on tallin perällä pari varamoottoria siltä varalta. Venttiiliohjurit on varsin edulliset vaihtaa ja kansityöpajat tekevät sellaisen homman parissa tunnissa. Samalla kannattaa paljon ajetuissa moottoreissa vaihtaa myös venttiilit.

Ramppi.

Kahdesta rampista ja mekaanisesta nostimesta, joka nostaa edesmenneen keskiseisontatuen kohdalta, oli merkittävää apua: sai harrastaa makuultaan.
Muutenkin triken huoltaminen on lähellä autohuoltoa. Alle on mentävä. Harkitsen edullisen sähköisen autonosturin hankkimista. Tuttavapiirissä kun on trikejä jo useampia niin asiasta olisi heillekin hyötyä. Todennäköisesti lisääkin trikejä rakennetaan.

Lisäys 12.02.2018
Toistaiseksi ei trikejä ole rakennettu mutta kahta tehtyä on ylläpidetty ja yhtä kehitetty. Toki päässä on loistavia ideoita joita toteuttaa kunhan on vain työtila olemassa.

California Adamantiin on takajoustintukiprojekti työn alla Kerholla. Pientä laittoa myös tiedossa. Lasikuitu- ja sähköhommia: takavalot tarvitsevat uudet telineet. Enköhän ne kevään mittaan saa aikaiseksi.

Edellä olevassa jutussa maavaraa lisättiin lyhentämällä moottoria alhaalta päin ottamalla öljypohjan korotus pois. Maavara kasvoi vielä lisää pari senttiä kun vaihdoin uuden ja isomman eturenkaan. Sen sijaan takajousitusta hieman madalsin.

Omatekoisen valkosivurenkaankin laitto kävi mielessä mutta sellaiset on jo California 1400 GTS:än alla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti