perjantai 17. heinäkuuta 2015

California Adamant Perävaihteen vaihto


Perähuolia
Viime vuoden kesällä asennettu pikku-Corollan perä antoi periksi. Pitää ääntä ja täristää. Tätä ennakoiden hankin valmiiksi ja kevensin teini-Corollan eli DX:n perävaihteen.

Pitkä välityssuhde
Sekin on hieman liian pitkä välitykseltään mutta kuitenkin lyhempi kuin Guzzin alkuperäinen perävälitys. DX:n hammaspyörät ovat liki tuplaleveät verrattuna vanhemman Corollan rattaisiin. Eiköhän tämä perä kestä 948,8 cc koneen alaväännön.

Oikealla "pikkuperän" lautaspyörä.

Välityssuhde ja uudet, ehyet rattaat.

Säätö kohdalleen
Tietämättä sen kummemmin mitkä ovat speksien mukaiset hammasvälykset laitoin "tuntumalla" pyöräparin kohdilleen. Käytössä sen sitten näkee. Ihan kokonaan en voi perää koota ennen kuin saan rikkuneesta perästä kardaanin kiinnityslaipan. Samaisen laipan kiinnitysmutteri säätää pinionakselin laakerien välyksen puristamalla laakereiden välissä olevan kompressioholkin sopivaan jännitykseen.

Työ keskeytyi
Kävipä kuitenkin niin että osat eivät sopineet. Ehkä minulle myytiin mitä sattui olemaan tarjolla.

Vanha välitys jatkaa
Niputin vanhan ja kuluneen perän uusilla säädöillä paikoilleen. Vielä en ole kokeillut laittaako vioittunut perä vastaan. Laitoin perään lisäainetta jonka pitäisi vähentää kitkaa merkittävästi. Katsotaan auttaako tähän.

 Naarmuja lautaspyörän ryntöpinnoissa.

 Kulumia pienen vetopyörän hampaissa.

Seuraa mielenkiintoista
Nyt on mielenkiintoista seurata hajoaako rataspari vai alkaako toimia lisäaineen avustuksella vaikka hammaspinnat ovatkin melkoista kynnöstä. Pienen 70-luvun Corollan perä on hakusessa edelleen.

Huoltoaika
California Adamantissa on menossa 80.000 km huolto (Mahdollisesti 180.000 km huolto kun pyörän historiasta ei varmaksi tiedä.) jossa muunmuassa irrotetaan öljypohja ja puhdistetaan mahdollisesta sakasta. Sakkaa oli siellä mutta ei mitään epäilystä herättävää.

Muut huollot tehty
Keulaöljyt laitoin viimetalvena. Samoin jarrunesteetkin ovat alle vuoden vanhat. Vaihteistoöljy on vuoden vanhaa RedLine punaista ja ohutta pintapaineen sietävää vaihteistoöljyä. Vastakkaisista epäilyistäni huolimatta pysyy sisällä.

Todennäköisesti alkuperäinen kytkin
Oikeastaan kytkin on ainoa johon ei ole kajottu. Kaksilevyinen kuivakytkin kyllä yleensä kestää pidempäänkin eikä siinä ilmene minkäänlaista käyttöhäiriötä vaikka äänekäs onkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti