sunnuntai 15. syyskuuta 2013

Alkoholipyörän varusteita


Nykytekniikka tarvitsee sähköä
Kun muuttaa pyörää ja kiinnittää siihen uusia järjestelmiä niin niiden toimivuuden varmistamiseksi tarvitaan erinäinen määrä enemmän tai vähemmän tarpeellisia mittalaitteita ja niiden näyttöjä.

Vakiotoiminnot riittämättömiä
Perusasiat ovat tietenkin moottoripyörän alkuperäisiä toimintoja mutta omassa versiossani esimerkiksi alkuperäisen laturin teho oli riittämätön. Sen korvasin edullisella 550W autolaturilla jonka pyörimisnopeus on noin kaksinkertainen alkuperäiseen nähden. Eli sähköä tulee riittävästi.

Kiilahihnavetoinen autolaturi.

Tarvikeakku Biltemasta
Laturin tuottama sähkö varastoidaan 16Ah:n 14V VRLA kalsium/kalsium akkuun. Kulutuskohteita ovat pyörän normaalien toimintojen lisäksi säätötietokoneen latauslaite. Korkeampi käyttöjännite antaa käynnistystehoa varsin reippaalla tavalla. Muutoinkin kyseisen akkutyypin purkautumiskyky on hyvä.

Kulutuskohteet
Normaalitoimintoja ovat arvioidussa kulutushierarkiassa ensin eniten kuluttava:
  • Polttoainepumppu
  • Ajovalot
  • Käynnistinmoottori
  • Lämmitettävä Lambda-anturi
  • Digitaalinen ohjelmoitava sytytysjärjestelmä
  • Polttoaineen ruiskutuksen digitaalinen ohjelmoitava järjestelmä
  • Imukanavan hehkutulpat

Aktiivinen seuranta
Mittareita pitää olla myös ainakin niin kauan kunnes kaikki säädöt ovat vakiintuneet ja pyörä toimii riittävän hyvin. Siltikin vikatapauksia varten on hyvä olla lambdanäyttö ja volttimittari.

 Jännitemittari.

Totuus jännitteestä
Mittari on kytketty suoraan akkuun ilman välivaiheita eli mittari näyttää totuuden niin lepo- kuin latausjännitteenkin osalta. Vasemmassa yläkulmassa on katkaisija josta saa mittarin kytkettyä irti akkujännitteestä.

Lambdanäyttö.

Seosmittari
Ledinäyttö on helppo tulkita: vasemmalla on laiha seos ja jossain ensimmäisen vihreän ledin kohdalla stökiömetrinen seos. Oikealla palava punainen ledi esittää ylirikasta seosta. Näyttö on kytketty tavanomaiseen lämmitettävään Bilteman kapeakaistalambdaan.

Tietokoneavusteisesti
Muut säätötyössä tarvittavat suureet ovat tietokoneen näytöllä joko palkkeina tai haluttaessa analogisina viisarinäyttösimulaatioina. Ihmisen kun on helpompi tulkita analogista näyttöä kuin vilistäviä numeroita.

Säätökalusto.

Paljon ohjelmia
Tietokone sisältää lukuisten eri moottoripyörämerkkien ja -mallien moottorinohjausjärjestelmien tiedostoja lukuun ottamatta japanilaisia merkkejä. Niihin on kovin hankala saada ilmaisohjelmia. Internettoimia varten matkassa on vanhaa mallia oleva MeeGo käyttöjärjestelmällä varustettu älypuhelin.

Erilaisia kaapeleita
Lisäksi tarvitaan vielä erinäisiä sovitinkaapeleita riippuen pyörän moottorinohjausjärjestelmästä: tässä pyörässä on MegaSquirt1-ruiskutusjärjestelmä ja Ignitech tcip4 digitaalisytytys.

Vanhuus tulee nopeasti
Nykymittapuulla kyseiset järjestelmät ovat historiallisia mutta kuitenkin toimivia ja hyvin yksinkertaisia. Sekä hankittaessa edullisia.

Sulautettu
Nyttemmin hankkisin sulautetun järjestelmän joka hoitaa saman liittymän kautta ruiskutusta, sytytystä ja muutamia muita toimintoja niin haluttaessa.
Säätökaapelina tässä tapauksessa toimivat USB/sarjaporttisovitinkaapeli. Tai pelkkä sarjaporttikaapeli jos tietokoneessa on sarjaportti.

Sähköisiä häiriöitä
USB-yhteys toimii erinomaisesti MegaSquirtin kanssa mutta Ignitechin suhteen on linjan auki pysymien heikkoa: yhteys syntyy sammuksissa olevaan pyörään ja jatkuu vielä tyhjäkäynnillä mutta ei kestä kierroksia. Ongelma on enemmän kaapelikohtainen. Niissä on eroja EMC-suojauksessa ja protokollassa jotka aiheuttavat joissain yhteyksissä epävakautta.

Ajoitus onnistuu
Onneksi sytytystä voi säätää sammuksissa olevaan koneeseen. Viimeksi lisäsin sytytysennakkoa 3000 - 4000 rpm välille nakutusherkkyyden poistamiseksi tasakaasutilanteessa.

Koeajo kertoo totuuden
Samoin lisäsin ruiskutusta kyseiselle alueelle. Seuraava koeajo kertoo muutoksen vaikutuksen.

Oikean puolen laitteita ja varusteita.

Komponentteja
Vasemmalla ylhäällä on suodatin joka toimii MAP-anturin painelinjan tasaussäiliönä. RS-liittimet ovat ruiskutusjärjestelmän liittimiä. Ohjelmointijohtoja on pyörässä kiinni vakituiseen kaksi: toinen varalla.

Emc-ongelman välttämistä
Olen pyrkinyt linjaamaan säätökaapelit mahdollisuuksien mukaan eri reittiä kuin missä sytytysvirta kulkee välttääkseni korkeajänniteimpulssit säätölaitteissa. Aina ei onnistu kuten sytytyksen säädön suhteen. Pitänee kaivaa esiin vanha säätökone jossa on vakiona RS-portti. Sen tyyppisen kaapelin toiminta on huomattavasti vakaampaa koska se ei sisällä minkäänlaisia sähköisiä hitusvinkuloita.

Lisää komponentteja
Kuvassa näkyy joitakin muita komponentteja kuten polttoaineen paineensäädin, paluupolttoaineen pikaliitin, polttoainesuutin, pätkä imukanavaa, hehkutulppa, ahtimen hihnan kiristin, alkuperäisiä jarru- ja sähkölaitteita, vilaus laajennetusta huohotusjärjestemästä, korkeajännitepuola ja ahdin sen takana.

Säätökaapeleita
Suurimmassa osassa eurooppalaisia vakiokuntoisia moottoripyöriä toimii tavanomainen OBD-kaapeli. Sen lisäksi tarvitaan usein merkkikohtainen sovitinkaapeli. Niitä onkin jo säätösalkkuun kertynyt.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti