lauantai 16. toukokuuta 2015

Uudelleen nimetty valmistuttuaan: California Adamant

Edellinen julkaisu aiheesta.

Lähes valmis
Sääksjärvi Trike on valmistunut. Samalla se luopuu valmistusaikaisesta nimestään joka on ollut projektinimenään noin kahden vuoden ajan. Uusi nimi on:

CALIFORNIA ADAMANT

Ylläolevalla nimellä tunnetaan tästä eteenpäin. Pitää vielä sivukoteloihin teettää tarrat kyseisellä nimellä.

California Adamant ja sen omistaja.

Eri kuvakulmia.

Ehkä tulee vielä juttua aiheesta
Jos jälkeenpäin jotain korjaamiseen, muuttamiseen ja huoltamiseen liittyvää ilmenee niin niistä on mahdollisesti omia erillistarinoitaan.

Kerrottakoon lyhyesti muutokset ja ominaisuudet
- runkoon ei ole tehty pienintäkään muutosta
- keulakulma, erityisesti jättö, on muutettu uusilla ylä- ja alakolmioilla
- taka-akseli japanilaisesta 70-luvun pikkuautosta vakiolevyisenä
- takalevyjarrut ranskalaisesta pikkuautosta 
- takatuenta "kelluva" käytännössä runko roikkuu takasatulan takana näkyvästä isosta kuminivelestä
- kaarteissa etuosa kallistuu sisäkaarteeseen mutta ei niin paljon kuin soolopyörässä
- huippunopeus noin 155 km/h
- taka-akseli on ohjaava
- nyöritetty takakate 1,8 kg
- takatteen runko 12 kg
- tavaratilat painavat 4 kg tyhjinä
- kuivapaino tasan 300 kg
- rengaskoko edessä 18 tuumaa ja takana 15 tuumaa
- ruostumattomasta teräksestä valmistetut äänenvaimennuskomponentit
- ohjausvaimennin 150 mm/7 vaimennusasentoa
- alkuperäinen säädettävä keula
- keulassa jäykemmät jouset
- erilliset etuiskunvaimentimet modifioitu tarkoitukseen
- keulan jousto 100 mm
- takajousitus Sachs/ZF
- perän jousto 110 mm
- maavara noin 120 mm
- seisontajarru merkkivalolla
- peruutusvaihde merkkivalolla
- lisäpitkä 65W
- kaasuttimet modifioitu desmodromisiksi
- kaasuttimissa kaasuluistin asennon tunnistin
- "matkakaasu" -toiminto
- paikat kuljettajalle ja matkustajalle
- runsaasti lasikuitua kate- ja tavaratilarakenteissa
- kokonaisuus maalattaneen myöhemmin eriväriseksi
- moottorinohjaus digitalisoidaan myöhemmin
- lambda-takaisinkytkentävalmius
- perävaihteeseen etsitään tiheämpää välitystä (esim. Toyota 1000cc -malleista)

Etelä-Pohjanmaalle
Kokoontumisajomatka Nummijärvi Meetingiin tuli tehtyä. Matkalla tapahtumaan piti pari kertaa tutkia mikä piti karua, hyvin matalataajuista melua ja mukamas värinääkin. Sen aiheuttajaa etsittiin vielä kokoontumisen aikanakin vaan ei kovin innolla. Paluumatkalla se sitten selvisi kun jätin korvatulpat pois: alkuperäinen pleksi otti toisinaan jonkinlaisen resonanssin ja täristi myös ohjaustankoa ja sitä myöden koko pyörää aika-ajoin. Johtunee siitä että pleksi on alkuperäistä korkeammalla. Asiaa pitää tutkia.

Pääasiassa nelosella
Muita epäilyksiä ei syntynyt. Muun liikenteen joukossa ajaminen toi esille sen että kokonaisvälitys on hieman liian pitkä. Viitosvaihdetta tarvitaan vain jos aikoo ajaa isohkoa ylinopeutta.

RVS-käsittely
Tein ennen matkaa kokeilun: laitoin tuubillisen RVS-lisäainetta vaihteistoon. Sillä on vikoja ehkäisevä ja muka korjaavakin vaikutus. Katsotaan onko aineesta hyötyä. Ainakin viitosvaihteen hammaspyörät ovat kuluneet hieman ja ääntävät lievästi. Katsotaan kuinka äänelle käy.

Lisävarustelua
Vaihteiston äänestä ei toistaiseksi voi sanoa mitään. Projekti ei kuitenkaan ole vielä ohi ja uusia rakenteita tulen asentamaan edelleenkin. Eteen tulee roiskesuojat jotka estävät eturenkaalta tulevien sadekeliroiskeiden osumisen kuljettajan sääriin.

 Kokeilua oikealle puolelle.

Kokeilu puolittaisesti
Sattui vielä sadesää joten havaintoja saattoi tehdä: oikean jalan polvesta alaspäin pysyi jalka kuivana. Ei edes ajojalkineen terä saanut kovinkaan paljoa roiskeita kun taas vasemman jalan sääri kostui polvea myöden. 
Sylinteri tarvitsee jäähdytysilmavirtauksensa joten roiskesuojan aukon kokoa pitää harkita tarkkaan.

Koeasennusjärjestely.

Viimeistely viimeksi
Myöhemmin tulee maalaus ja purjerenkaat kiinnitysreikiin. Materiaali lasikuitukangasta ja polyesteritäytettä. Biltemasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti