perjantai 29. toukokuuta 2015

California Adamant Roiskesuojat


Antiikkiosia
Nurkista löytyi varhaisemman, California II -mallista peräisin olevat etukaatumaraudat. Sinällään ne ovat trikessä melko tarpeettomat alkuperäisissä tehtävissään. Ehkä kuitenkin törmäyssuojana sivusta tuleville kolhuille. Lisäksi niihin voi kiinnittää suojavarusteeksi roiskesuojat.

Edullisista aineista
Laminoin ne kahdesta kerroksesta 300g/m2 lasikankaasta ja polyesterihartsista. Helppo juttu. Ei edes muottia tarvittu.

 Aihion sovitus, oikea puoli.

Jäähdytys toimii
Ilmavirralle sylinterikannen jäähdytykseen jää aukko pakoputken kohdalle ja runkoputken ja jakopään väliin. Jos jäähdytys ei riitä niin lasikuitua on mahdollista leikata maalauksen kärsimättä. Oikean puolen sovitus riitti vakuuttamaan että vasenkin sopisi: onhan se "peilikuva".

Perusvärin maalaus.

Seuraavaksi punainen raita.

Kultaraitojen teippaus ja maalaus.

Maalaukset valmiit.

Yhtenä päivänä
Kaikki vaiheet saman iltapäivän aikana. Nykyiset spraymaalit ovat melko nopeita kuivumaan ja kestävät teippaukset. Bilteman maalarinteipeissä on niin heikko liima että lyhytaikaisesti käytettynä se ei jaksa irrotettaessa repiä aiempaa maalia irti.

Vähäisiä virheitä
Jyrkille mutkille teippejä ei kovin helposti saanut joten kaikki kulmat eivät ole aivan täydellisiä. Mutta viimeistelytason tarkasteluun käytän samaa menetelmää kuin sotilaslentokoneidenkin viimeistelyn tarkastuksessa: jos viiden metrin päästä katsoessa näyttää hyvältä niin riittävä taso on saavutettu.

Purjerenkaat tueksi
Seuraava vaihe on alumiinisten purjerenkaiden asennus reikiin. Viimeinen vaihe on asennus kaatumarautoihin. Sääret säästyvät roiskeilta. Siitä sitten kun ehdin asentamaan. Antaa maalien kovettua muutama päivä.

Ehkä maalaan joskus
Kyseiset värit eivät ole lopulliset. Olen ajatellut että perinteinen mustavalkokulta-väritys olisi ehkä näyttävin ja päävärinä musta tekisi mittasuhteista sirompia. Samalla maalaus tehdään kaksikomponenttimaaleilla koko pyörään.

Jäljittelyä
Nyt on vain apinoitu sitä maalausta joka pyörässä jo oli ennestään. Pyörän runkoon, takatuentaan ja takakatteen runkoon ikikestävä pulverimaalaus.

Purjerenkaiden asennus
Maalit kuivuivat nopeasti kuivassa kevätilmassa. Purjerenkaiden puristelua hetken aikaa. Pääsin asentamaan roiskesuojat paikoilleen ja siinä ohessa maalasin tavaratilojen luukut samaan teemaan.

Vasemman tavaratilan luukku.

Vasen roiskesuoja kiinnitettynä.

Kuminauhalla kiinni
Sama joustava naru, jota hankin takakatteen kiinnitykseen, riitti myös molempien roiskesuojien kiinnitykseen. Se on vastaavanlaista joustavaa punosta jota käytetään yleisesti tavaroiden joustavaan kiinnitykseen esimerkiksi tavaratelineelle. Tarkoitus olisi löytää jotain tummemman väristä punosta. Vaihtelun vuoksi.

California Adamant kedolla.

Selkänoja
Matkustajan selkänoja pitää valmistaa. Kaksipyöräiseen verrattuna trikessä tarvitaan sivuttaistukea että pysyy satulassa. Kuljettaja pitää kiinni ohjaustangosta ja osaa siten ennakoida suunnanmuutokset mutta takamatkustajalla on vain kapealla olevat kädensijat tukenaan eikä jatkuvaa mahdollisuutta ennakoida. Siksi selkänoja ristiselän/lantion tietämille on paikallaan. Harmi että se pilaa hillityn sivulinjan. Pitänee tehdä pikalukolla irrotettava malli.

Tavarateline taakse
Takatteen takaosan keskelle olen ajatellut pientä tavaratelinettä. Se valmistunee teak-viilusta ja liimasta sekä neljästä vedikkeestä kuten tavaratilojen luukuissa jo on.

Vetokoukku vaunulle
Seuraava vaihe lienee vetokoukun asentaminen. Pitää päästä vetämään peräkärryä. Ehkä joskus joutessani teen vielä asuntovaununkin satunnaista leiriytymistä helpottamaan. Idea on valmis mutta vain toteutus puuttuu. Puoliksi tehty.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti