perjantai 15. toukokuuta 2015

Sääksjärvi Trike Takakate ja tavaratilat

Aiempaa turinaa aiheesta.

Kuljetuskyvyn suunnittelua
Tavaratilat ovat suurelta osalta valmiita lukuun ottamatta kahta 24 litran pikkulaukkua. Asentelen ne myöhemmin. Tilaa niiden asennukselle on runsaasti.

 Enää puuttuu vain kate päältä.

Maalaus kesken
Tavaratilojen luukkuihin tulee sama raidoitus kuin on muuallakin. Kunhan saan aikaiseksi.

 Tavaratilat ja luukut.

 Tavaratilat takaa.

Takalaukku
Keskeltä rekisterikiven etupuolelta löytyy 48 litran tavanomainen moottoripyörän takalaukku.
 
Kate kaiken peittää
Takakate tulee peittämään kaiken muun kehikon alta paitsi takatuennan "tornin". Pyörän takaosa roikkuu sen varassa.

Massan jakautuma
Kun tukipiste on korkealla niin kaarteissa pyörä ei kallistele ulkokaarteeseen lainkaan vaan pikemminkin kuin soolopyörä. Ilmiö tehostuu kun tulee kuormaa ja kyytiläinen. Tosin toistaiseksi on maantietestit kyseisellä tuennalla tekemättä mutta tallin pihalla ja läheisellä yksityistiellä pääsi jo reistaamaan kulkua.

Vasen tavaratila luukkuineen.

 Sama tavaratila takaa.

Tavaratilat
Kuten kuvasta näkyy, jätin runsaasti tilaa huoltokohteille kuten jarruille ja peruutusvaihteen mekanismeille. Tavaratilat ovat sen verran kovasti kiinni takakatteen rungossa että niitä ei pikkuasioiden takia halua repimään irti. Kahdeksan pulttia per kotelo.

Lasikuitu jäykistää
Tavaratilakoteloilla on myös toinen tehtävä: jäykistää putkikehikko. Putket ovat hyvin ohutseinämäistä terästä joten niiden kantavuus ei ole ihan paras itsekseen.

Lujitettu kangas
Seuraavaksi lienee vuorossa takakatteen asennus. Se on jo valmis kaikin puolin. Kiinnitys on joustava mutta sen verran jämäkkä ettei tuuli heiluta sitä. Kyse on kuitenkin noin kahden neliömetrin hartsilla lujitetusta kankaasta jonka vahvuus on  noin 0,5 millimetriä.

Piuhat perille
Ennen katteen laittoa pitää tehdä hieman sähkötöitä. Muunmuassa rekisterikilven valo tarvitsee johdotuksen kuten myös etuvilkut. Alkuperäiset 80-luvun johdot ovat murentuneet vanhuuteensa. Vetokoukun asennuksen teen myöhemmin. Se tulee poikkeuksellisesti jousittamattoman massan puolelle.

Moottorin kunnostusta 2019 keväällä 
Ajan eli vuosien mittaan alkoi moottori antamaan savumerkkejä. Ehkä puhtikin oli jo heikentynyt. Puristuspaineet tasan mutta alarajalla. Mitään fataalia vaivaa ei ilmennyt mutta arviointi johti puolittaiseen konekorjaukseen eli kansi- ja mäntäremonttiin.

Uudet männänrenkaat ja venttiilit
Kannet irti ja sylinterit myös. Uudet männänrenkaat ja venttiilit. Yksi päivä purkua, kansien vienti pestyinä Tammer Dieseliin jossa venttiilien ohjurit kunnostettiin ja uudet venttiilit sovitettiin ja sillä aikaa omalla verstaalla mäntien kunnostus ja rengastus. Seuraavana päivänä kunnostettujen kansien nouto ja asennus paikoilleen.

Tulta ilman savua
Kone käynnistyi ja vetoa tuntui olevan. Aluksi varovasti RVS-käsittelyn myötä ja siitä sitten hiljalleen toteamaan että voimaa on. Viitosvaihdekin kiskoo kivasti.

Tapahtui kesällä 2019
Ajot jäivät vähälle. Lähinnä pientä sisäänajoa lähiseuduilla. Odotukset ovat suuremmat alkukaudelle 2020.

Jousitusta madallettu
Erikoisen takaripustuksen vuoksi, joka antaa pyörän kallistella soolopyörämäisesti, tein takapään madalluksen joka paransi ajettavuutta ja vakavuutta.

Keväällä herättelyä
2020 maaliskuun puolivälissä latasin pyörän akun ja yritin käynnistää. Lähti heti. Käyntiääni vaimea. Juuri niin kuin pitääkin: ei mekaanisia kilinöitä tai muutakaan nakutusta. Jokohan huhtikuussa pääsisi baanalle?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti