perjantai 15. toukokuuta 2015

California Adamant Takatuennan muutos


Ajomukavuus tähtäimessä
Miellyttävien ajo-ominaisuuksien etsinnässä olen koko ajan edistynyt. Jos jäykkäperäiselle trikelle annetaan ajon miellyttävyydestä koluarvosana 4 niin viimekesäinen takatuenta yhdistettynä pieneen jättöön antaa arvosanaksi seiskan.

Tavoitteena tasainen eteneminen
Ohjaus on kokolailla ok mutta takajousituksen ja tuennan yhteistoiminta niin että triken etuosa kallistuu kaarteessa sisäkaarteen puolelle eikä taka-akseliin tiestä välittyvät epätasaisuudet välittyisi merkittävästi "matkustamoon".

Valmistin pari osaa tarkoitusta varten.

 Kumipuslan tukiholkki.

Kiristettävä holkki
Tästä lähtee pitkittäinen tukivarsi pyörän rungon suuntaan kunhan saan aikaiseksi.

 Kumipusla tukivarsien välissä.

Kumin ja teräksen liitto
Tukiholkki tulee tämän kumipuslan ympärille. Kumipuslan kiertoliike on vain muutaman asteen verran. Pusla ei siis pyöri akselissaaan vaan sen sisällä oleva kumi antaa liikemahdollisuuden.

Tukivarsi ennen kiinnitystä taka-akseliin.

Takatuennan tukivarsi.

Hankala piilottaa
Kaunishan se ei liene ja törröttää takasatulan takana satulan takaraudan korkeudessa. Alempana näkyy kaksi putkea. Niiden tilalle tulee myös kaksi putkea mutta takapäästään tulevat kiinni keskellä tukea näkyvään kumipuslan tukiholkkiin. Asennusheppaukset on tehtävä ulkona mutta lopullinen hitsaus tapahtuu sisätiloissa. Sitä ennen pitää taivuttaa putket sopiville mutkille.

Takaiskarien sijoitus
Kuvassa näkyy myös toinen takajoustintuista. Niiden paikka saattaa vaihtua toiseksi. Pitää tehdä kokeiluja. Sähkötöitäkin on tiedossa: ainakin rekisterikilven valon johto pitää jatkaa. Lisäjarruvaloakin harkitsen.

 Kaksi identtisesti taivutettua putkea.

Tuenta rungon keskeltä
Näistä kahdesta putkesta tulee rinnakkain pitkittäinen tukivarsi. Vasemmat päät ovat kiinni kuljettajan satulan alla olevassa laakeroinnissa ja oikealla olevat päät tulevat aiemmin esitellyn kumipuslan ympärillä olevaan tukiholkkiin.

Lujuuden vuoksi
Hitsauskohdista hiekkapuhalsin epäpuhtaudet pois. Kunhan tukivarsi on valmis saa se ennen maalausta perusteellisen hiekkapuhalluksen. Sen jälkeen onkin vain kokoonpanoa. Ja kaikkein mielenkiintoisin: koeajo.

 Tukivarsiaihio yltä ja alta.

Varmasti kestää
Tukivarsi on 28 mm putkea 1,5 mm seinämällä eli melko järeää tavaraa. Välituet hennomasta putkesta tekevät rakenteesta sivujäykän. Takajoustintukien kiinnityksen valmistan vasta sitten kun tukivarsi on asennettu ja koeajettu iskunvaimennuksen nykyisellä sijoituksella.

Sijoituksen pohdintaa
Nyt iskunvaimentimet ovat taka-akselin ja rungon välissä mutta jatkossa, ehkä, tukivarren ja rungon välissä. Mielenkiintoista testata aikanaan millainen on ajettavuus. Nyt pyörä on tuettu taka-akseliin suoraan ja ikäänkuin kelluu iskunvaimentimien päällä mutta muutoksen jälkee pyörä roikkuu takapään ylätuennan varassa. Taka-akselin tuennan geometria ei sinänsä paljoakaan muutu.

Laakeripesät kuulalaakereille
Tukivarteen hitsasin kahden laakerin laakeripesän millä tukivarsi kiinnittyy pyörän runkoon. Saman tien hiekkapuhalsin osan ja maalasin kilikalimaalin jämällä.

Laakeripesä tukivarressa.

Laakerit ja väliholkki.

Mitoitus vielä vaiheessa
Kunhan saan takakatteen rakenteet kuntoon ja purettua pois paikoiltaan niin pääsen asentamaan molemmat tukivarret paikoilleen. Mitoitus on vielä tekemättä. Asennusvaiheessa selviää millä korkeudella iso kumipusla tulee heilumaan.

Rakenne piiloon
Aluksi tuenta saa olla avoimesti esillä mutta jossain vaiheessa pitänee tehdä jonkinlainen kate. Paljaaltaan rakenne saattaa herättää kysymyksiä.

Kardaanin ehdoilla
Takatukivartta piti lyhentää. Päätin että 40 mm on riittävästi. Jos tukivarsi jää kovin lyhyeksi, joka oli aiemman tukivarren yksi ongelma, kardaanin nivelten suuntaus jouston aikana ei toimi oikein. Saattaa vaurioittaa lähinnä vaihdelaatikon vetoakselia.

 Lyhennys holkittamalla.

 Tarkkaa mittausta 
Seuraavaksi suuntauksen tarkastus ja hitsausta.
Langalla ja puikolla 
Hitsaus onnistui oikein hyvin. Peltihallin puolella jouduin käyttämään puikkohitsiä koska siellä tuuli olisi vienyt suojakaasun pois. Kiitos Latimolle hitsauskoneen lainasta ja puikoista.
Toimii 
Takatuenta on nyt niputettu ja vaikuttaa siltä että se toimii. Vähintäänkin erikoisen näköinen mutta tekniikka on...
Kantavuuden kehittämistä 
Koeajettukin on tallin pihassa. Kivasti kallistelee ja töyssyt eivät paljon tunnu. Jämäkämmät takajouset ovat ehkä tarpeen kun tavarankuljetuskykykin on nyttemmin monikertaistunut kahdesta sivulaukusta kolmeen mutta paljon suurempiin.
Tavaratilaa on 
Vesitiivistä tavaratilaa on nyt 188 litraa ja kaksi pientä laukkua on vielä asentamatta. Niistä tulee 48 litraa lisätilaa. 236 litraa onkin jo riittävästi sitä lajia. Lisäksi takalaukun päällä on tilaa ja katteen päällekin voi pakata kunhan ehdin laittaa kiinnikkeet ja jonkinlaisen kumimaton pohjaksi.
Taka-akselin tuenta tyydyttää
Jousitus on ennallaan mutta muutoin uusi tuenta on käytössä. Tapahtui kuten olin ajatellutkin. Pyörän rungon, moottorin ja voimansiirron muodostama massa kuljettajineen pelkästään riittää siihen että taka-akseli heiluessaan epätasaisuuksissa ei kykene juurikaan häiritsemään "matkustamon" vakautta. Taka-akseli heiluu omia aikojaan. Vakaus lisääntyy vielä kun tavaratilat ovat täynnä ja kyytiläinen takasatulalla. Silloin koko pyörän etuosan massakeskiö on tuennan ylänivelen ja etupyörän kulutuspinnan tiehen koskettavan kohdan välisen linjan alapuolella.
Kantaa hyvin 
Jousituksen kantavuus on riittänyt ja harvoin tulee ajettua niin suurella kuormalla kuin jousitusta testatessa tehtiin.
Kehitystä tapahtunut 
Ajettavuutta on testattu useamman henkilön toimesta ja itse kyytiläisen kanssa yli 500 kilometriä yhteensä. Ajettavuus on huomattavasti parempi mitä se oli jarrutestin ja katsastuksen aikana.

Kehittämisen varaa vielä on 
Arvosanaksi ajettavuudelle, kantavuudelle ja matkustusominaisuuksille annan 8,5. Pitää jättää parantamisen varaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti