maanantai 16. maaliskuuta 2015

Sääksjärvi Trike Kaasukahvan kevennys, jatkoa 2

Kaasutinten muutostyö alkaa olla prototyyppivaiheen loppusuoralla teknisten ratkaisujen osalta. Mekanismit ovat löytäneet sopivat välitykset ja kaasukahvan käyttö on helppoa. Samalla tuli tehtyä matkakaasu jolloin ei tarvitse pitää oikeaa kättä kaasukahvalla koko aikaa. Saati sitten puristaa kaasukahvaa kovasti kuten alkuperäisellä kaasutinratkaisulla joutui tekemään. Heikkovoimaisemmille ei tämä Guzzimalli soveltunut koskaan oikein hyvin: jännetuppitulehdus oli vaarana ja sormien puutuminen varmaa.

Muutostyö tähtäsi siihen että kaasun käyttö pitää olla kevyttä sekä samalla saada signaali digitaaliselle sytytyksenohjaukselle kulloisesta kaasun asennosta, kaasun liikemuutoksen nopeudesta ja suunnasta jotka ovat tärkeitä tietoja tarkalle sytytysajoitukselle. Pelkästään perinteisen keskipakosäätimen antama sytysennakkotieto kun on sama oliko menossa moottorijarrutus tai kiihdytys. Siksi kaasuttimen kyljessä on nyt kaasunasentotunnistin eli TPS tekniikkaslangilla ilmaistuna. Osa on muutaman kympin sähkömekaaninen kikkare ja yleisesti saatavilla esimerkiksi Motonetista. Sytysjärjestelmä on Ignitech TCIP4.

 Vasen kaasutin.

Kaasukahvalta kaksi vaijeria tulevat suoraan vasempaan kaasuttimen vaijeripyörään josta kaksi vaijeria jatkaa oikeanpuoliseen kaasuttimeen. Kuvassa ne kulkevat tankin alaosan alitse kiertäen vinot takarunkoputket. Reitti on hieman ahdas joten nostan tankin takaosaa hieman. Noin viisi millimetriä riittänee. Ryypyn alkuperäinen vaijeri riittää juuri ja juuri. Tankin alla olevaa haaroitinta piti hieman kääntää ja tehdä väistö lisäosaan ryyppymekanismin yläpuolelle. Kulmaa voisi vielä pyöristää.

Oikean puolen kaasutin.

Rakenteeltaan pitkälti vasemman puolen peilikuva. Erityisesti lisäosan osalta. Samalla tuli asennetuksi uudet etanolia kestävät polttoaineletkut. Mitään vuotoja ei ilmennyt. Kohokammion huohotinletkut pitää vielä asentaa sekä tukea kaasuttimien lisäosat venttiilikoppien ruuvien alle.
Oikealla puolen vaijerit kulkevat juoheammin. 

Sen lisäksi että asennus sujui melko kivuttomasti niin kaasuttimet myös toimivat varsin hyvin vaikka ne ovatkin vielä hieman keskentekoiset. Käynnistin koneen talven jäljiltä. Akussa oli virtaa hyvin vaikka edellisestä lataamisesta oli pitkä aika. Akku on pieni Bilteman suljettu kalsiumakku. Ikää sille tulee kohta kaksi vuotta. Akku on ollut koko ajan ulkotiloissa kiinni pyörässä mutta johto irti.

Käynnistyminen tapahtui ensimmäisellä yrityksellä kuten pitääkin. Käynnistymisen jälkeen huohotinletkusta tuli hyytynyttä öljyemulsiota pyörän alle. Hyvä huomata että huohotusjärjestelmä toimii. Tyhjäkäynti oli hieman hakusassa mutta toisaalta mitään säätöjä ei ole vielä tehty. Bensiini oli tankattu viimeksi 2014 syyskuun alkupuolella. Teknisesti pyörä olisi valmis ajoon jo nyt.

Pari ideaa on viedä tekniikkaa vielä eteenpäin: esimerkiksi imukanavan paine-eroa hyödyntäen. Johtamalla ilmanpaine kaasuluistin yläpuolelle moottorijerrutuksessa sopivassa määrin keventäisi kaasun avausta kyseisessä tilanteessa. Se edellyttää luistin ja muiden osien tiivistämistä. Kokeilun voi tehdä vaikka moottorisilikonia hyödyntäen. Imukanavissa on sopivat liitoskohdat: samat joista mitataan kaasutimien kalibroinnin yhteydessä imukanavien paine-eroa. Kokeilla ainakin pitää.

Koneistamalla tehty mekanismi on hieman kömpelö ja suuritöinen. Alumiinivalu olisi kätevämpi metodi ja varsin helppo toteuttaa. Välineet siihen ovat jo olemassa. Koneistettavaa ei olisi silloin kuin murto-osa nykyiseen verrattuna ja rakenne olisi sirompi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti