sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Sääksjärvi Trike Digitaalinen sytytys


Laitteita ulkomailta
Tilailin sytytyskomponentteja hieman mutkan kautta nuukuuksissani. Meni niihin silti rahaa. Yhden kaksisylinterisen pyörän komponentit maksoivat yhteensä liki neljäsataa euroa. Keskusyksikön hankin jo hieman aiemmin ja sen jälkeen vielä yhden ylimääräisen setin puolia, triggeripyöriä ja kaksi paria antureita.

Käy myös ruiskutuslaitteille
Samoja antureita voi käyttää myös digitaalisen polttoaineruiskutuksen yhteydessä. Jota ei S.Trikeen vielä tällä tietoa asenneta. Kokeilen ensin muokkaamiani kaasuttimia joissa on kaasuluistin asentotunnistin antamassa tarkkuutta sytytykselle kierroslukuajoituksen ohella.

Kaasuttimen kevennys
Kaasutinmuutos on vielä kesken mutta suunnittelu on tehty ja pääosat valmistettu. Siitä on erillinen tarina. Odottelen säätilan lämpiämistä että ulkona olisi mukava asennella. Trike kun ei kokonaisena mahdu pajaani.

Ignitech sytytysyksikkö telineessään.

Laajempi paketti
Sytytysyksikkö on tarkoitettu alunperin 90 asteen V4-moottorille ja siksi siinä on neljä kanavaa kuten valmistajan tarrasta näkyy. Siitä siis tulee 90 asteen V2-moottorille käyttöön vain puolet. Sisällä on tällä hetkellä V4-moottorin sytytystoiminnot.

Lisäinformaatiota kaasuluistin asennosta
Lisäksi, omassa ratkaisussani, tulee kaasunasentotunnistimen signaali ohjaamaan sytytystä tarkemmin kuin pelkkä kierroslukusäätö. Pitänee suunnitella asiallinen sytytyskartta. Niiden teosta on jo melkoisesti kokemusta aiemmista projekteista kuten Alkoholipyörästä ja sitä ennen MegaSquirt-laitteista sekä myös GuzziDiagin käytöstä.

Kahden pyörän tarpeisiin antureita ja puolia.

Tulevaisuuden tarpeisiin
Voi olla että sitä "toista pyörää" ei vielä taloudessa ole mutta osat ovat ainakin varaosiksi siihen asti.
Sivuilla matalaohmiset sytytyspuolat, keskellä liipaisinkiekot ja neljä pienikokoista sytytysanturia.

Kärkien tilalle
Näistä puolet pitäisi asentaa Sääksjärvi Trikeen että pääsen antiikkisesta kärkisytytyksestä eroon. Sinänsä vielä erikoista että samaan aikaa (vuonna -89) myytiin täysin digitalisoitua moottorinohjausta samassa pyörämallissa. Monet kuitenkin valitsivat vanhanaikaisen tekniikan "varmempana". Siinä he erehtyivät.

Tulpanhattupuolat
Olisi kiva kokeilla sellaisia tulpanhattuja jotka sisältävät myös sytytyspuolat. On olemassa varsin lyhyitäkin "tulpansuojia". Toisaalta ne ovat varsin herkässä paikassa tavanomaisessa Guzzimallissa. Kaatumarauta saattaisi olla silloin tarpeen. Trikessä vaurioitumismahdollisuus lienee harvinaisempaa. Mielenkiintoinen mahdollisuus erityisesti vanhoissa rivimoottoreissa kun tulee puolanvaihtojen aika.

Hieman alkuesittelyä Ignitechin softan osalta:

 Sytytyksen asetustaulukko alkuarvoissaan.

Tästä pitäisi lähteä sytytyksen ominaisuuksia muokkaamaan. Luulen että menee hetki opetteluun siitä huolimatta että olen aiempia Ignitech-sytytyksiä asetanut ja muokannut menestyksellisesti. Tässä on enemmän lisätoimintoja.

Sytytyskartta perusarvoissaan.

Kartan muokkaaminen on suhteellisen helppoa mutta se mikä sytytysennakko on juuri oikea kulloisellakin seossuhteella, kierrosluvulla ja onko menossa kiihdytys vai moottorijarrutus vaikuttaa ennakon määrään.

Ennakonsäätö tapahtuu pisteitä liikuttamalla ylös-alas, vasen-oikea.

Kuvassa aktiivinen käyrä on 10% kaasunavauksella. Alhaalla on kierrosluku x 1000. Kuten näkyy niin perusasetukset ovat V4-koneelle sopivat. Kierroslukurajoitus on 11.000 rpm joten Guzzia varten muokkaaminen on edessä.

Tarkempi sytytysajankohta
Virranjakaja pitää riipiä koneesta irti ja sen jättämä reikä tilkitä. Liipaisinkiekko ja kaksi anturia tulevat kampiakselin päähän. Helposti saavutettava kohde. Tosin asennuksen jälkeen osat voi unohtaa koska kokemuksesta voin kertoa että ne eivät ongelmia aiheuta.

Asennus käy kätevästi
Asennuskin on varsin helppoa koska anturit ovat yksijohtoiset joten sen yksinkerataisempaa ei voi olla. Antureiden kiinnitys tapahtuu Saprisa-laturin päätylevyyn.

Voi tulla viivästys
Laitan aiheesta juttua tähän jatkoksi kun homma edistyy. Voi olla kyllä että ei odotellessa kannata pidättää hengitystä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti