tiistai 10. maaliskuuta 2015

Carillofornia Trike Ohjauslaakerien ja teleskooppien tiivisteiden vaihto


Yleinen keulamalli
Seuraava toimenpide käsittelee keulaa joka löytyy muunmuassa 1100 Stone -mallisesta Guzzista. Myös muissa konsernin pyörissä on tätä samaa keulatyyppiä.

Perusteellinen huolto
Samalla kun teleskooppien tiivisteet menevät vaihtoon vuotamisen vuoksi vaihtuu iskunvaimenninesteet ja ohjauslaakerit. Niitä ei ole avattu sitten uutuuden. Huolto on laiminlyöty.

Laakereiden viat
Ylempi laakeri oli aivan kunnossa mutta alempi oli kerännyt ruostetta itseensä. Ohjauksessa ei kuitenkaan ole ilmennyt ongelmia. Kummassakaan laakerissa ei ollut näkyvää rasvaa lainkaan. Pitäisi siellä vähän olla niin ruoste ei pääse pilaamaan laakereita.

Miksi laakereissa ei ole rasvaa
Laakeritehtaalla ei rasvaa laiteta ja kokoonpanolinjalla asentajaa ei ehkä kiinnosta ja saattaa olla kustannussyistä että rasvaa ei laiteta. Vika ei ehdi kuitenkaan tulla takuuaikana. Peseminen runsaalla vedellä ja liuottimella pesee myös laakerit. Painepesuri on laakerien tuho.

Suojattu vain kevyesti
Laakereita ei juurikaan ole suojattu: yläpäässä on hattu ja alapäässä on pehmeä kumisuoja. Myös pyöränlaakerit ovat heikosti suojattu tässä mallissa.

Alempi ohjauslaakeri purettuna.

Paljon ruostetta
Myös kartiorullat ja rullapidin olivat ruosteessa kuten ohjausakselikin. Sisäkehä oli erinomaisen kireässä akselissa mutta lämmön, ruosteenirrottimen ja ison ulosvetäjän avulla lähti irti isommin vastustelematta.

Rälläkkä apuun
Kulmahiomakoneella hiomalla sisäkehä ohueksi yleensä helpottaa toimenpidettä mutta on varottava ettei ohjausakseliin tule lovia. Ulkokehän irrotus emäputkesta sujui helpommin tuurnalla ja vasaralla naputtelemalla.

Öljyt pihalle telareista.

Teleskooppien ylätulpat vain auki ja jatkoholkit sekä jouset tulevat perässä ulos. Ylösalaisin kääntäen tulee öljytkin. Öljyn väristä päätellen onkin jo aika vaihtaa. Väri kertoo että mukaan sekaantunut hieman vettä sakkautumien lisäksi.

Sopiva määrä sopivaa öljyä
SAE10 iskunvaimenninöljyä laitetaan 0.565 litraa per putki. Sitä ennen tiivisteiden vaihto. Sitä varten sisäputket on erotettava alaputkista. Periaatteessa tiivisteet voi vaihtaa irrottamatta sisäputkia mutta käy helpommin jos putket ovat irti. Samalla tulee tarkastettua laakeripintojen kunto.

Tiivisteiden irrotus
Pölysuoja lähtee pois vetämällä. Se on vain kitkalla kiinni alaputken yläpäässä. Huulitiiviste lähtee pois sitä varten tarkoitetulla Z-kirjaimen muotoisella vääntöraudalla.

Muovia väliin
Alaputken yläreuna on suojattava väännön ajaksi ettei tule ohueen alumiinireunaan lovia ja purseita tai välttää ainakin maalin irtoamisen.

Kannattaa purkaa kokonaan
Huulitiivisteen irrottaminen ilman teleskoopin purkamista voi olla melko toivotonta ja siinä saattaa naarmuttaa liukuputken kromauksen. Sen jälkeen ei öljy pysy jos on tullut lovia tai naarmuja.

Hieman sottaista
Purkamatta ei myöskään saa kaikkea törkyä pois teleskoopin alapäästä. Jos pesu- ja puhdistusaikaa ei huomioida menee teleskoopien purkamiseen ja kokoamiseen noin tunti. Homma on melkoisen suttuista joten nukkaamattomia pyyhkeitä pitää varata muutamia.

Osa sisäosista purettuna.

Liukuputket on laakeroitu
Vasemmalla keskellä ovat sisäputkien päissä olevat liukulaakerit. Myös alaputkien yläpäässä on vastaavat liukulaakerit. Ne ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa mutta seuraavalla kerralla olisi ehkä syytä vaihtaa laakeroinnit.

Lukkorenkaat ja tukilevyt
Laakereista seuraavat ovat huulitiivisteen lukkorenkaat ja huulitiivisteen ja laakerin välissä oleva paksuhko teräsprikka.

Edellinen vaihto virheellinen
Seuraavana ovat huulitiivisteet jotka edellinen asentaja on asentanut virheellisesti jäljistä päätellen. Ne asennetaan tarkoitusta varten tehdyllä asennustyökalulla eikä puikkomaisella tuurnalla kuten tässä näkyy tapahtuneen.

Jo aiemmin on tehty huoltoa
Tiivisteitä on siis aiemminkin vaihdettu. Menetelmä on ollut virheellien. Moottoripyörähuollot turvautuvat tähän koska ei tarvitse purkaa paljoakaan mutta asennus voi mennä pieleen. Oikeilla työkaluilla sekin sujuisi.

Tiiviste rikkoutunut
Huulitiivisteen kumiosan sisällä oleva teräsvahvike on repeytynyt näkyviin ja ruostuminen on alkanut. Viimeiset rinkulat ovat pölysuojat. Niitä ei välttämättä tarvitse vaihtaa jos ovat kunnossa. Nämä ovat. 

Keulan painuman säätö
Mustat putket ovat jousien jatkeina. Niiden pituudella voi säätää keulan painumaa. Jouset olivat ohjekirjan antamissa rajoissa vapaan mittansa osalta. Kuormitustestiä en tehnyt. Pyörän asento on ollut ryhdikäs.

Vaimentimet likaiset
Ylhäällä ovat vaimennimännät varsineen. Pesemistä on runsaasti alaputkien alapäissä ja erityisesti liukuputkien sisäpuolella. Isoimmat ravat lähtivät putkien sisältä tangon päähän kiinnitetyllä rätillä. Loput liat poistui automaattivaihteistoöljyllä liottamalla.

Kokoonpanojärjestys
Ennen tiivisteiden laittoa teleskooppi kootaan. Vasta sen jälkeen sujutetaan huulitiiviste, lukkorengas ja huulitiiviste paikoilleen. Jos tiivisteet laittaa ennen liukuputken asennusta on vaarana että tiiviste vaurioituu koska sen läpi työnnetään silloin kaikki sisäosat joissa on mahdollisesti teräviä reunoja.

Käsivoimin
Huulitiiviste menee yleensä käsivoimin paikoilleen asianmukaisella työkalulla. Vaseliini tai öljy helpottaa tiivisteen paikalleen ujuttamista. Tiivisteen vastapinnan pitää olla puhdas ja sileä. Lukkorengasta ei pidä unohtaa. Pölysuoja vain painetaan paikoilleen.


 Huulitiivisteiden pakkauksen tiedot.

Pakkauksessa asennusohjeet
Ei ole aivan tavatonta että mukana tulee ohjeet osa- ja työjärjestyksestä.

Oikein päin
Tiivisteet ovat tyypiltään kaksihuuliset joista isompi huuli laitetaan alaspäin. Sen tehtävä on pitää öljyt sisällä. Pienempi avustaa pölysuojan tointa.

 Iskunvaimenninöljy.

Vaimennus- ja voiteluöljy
Tähän keulaan menee öljyä yli litra eli kaupasta joutuu hakemaan öljyä kaksi purkillista jos ovat litran astioita. Joitakin merkkejä on myös puolen litran astioissa.

Lämmitys laajentaa jäähdytys supistaa
Ohjausakselin alapään laakerin sujautin paikoilleen lämmittämällä sen ja pudottamalla paikoilleen. Laakerin ulkokehä laitetaan pakastimeen ja emäputkea hieman lämmitetään niin ulkokehä sujahtaa nätisti voimaa käyttämättä paikoilleen. Laakereihin laitetaan vaseliinia noin kolmannes laakerin tilavuudesta.

Keulan asennus

Osat toimitettu asennuspaikalle. Koska triken runko oli vinssillä kannatuksella katosta oli helppo sujautta koko rakenne paikalleen suitsait sukkelaan. Laakereihin vähän laakerirasvaa ja osat kiinni.


 Alalaakeri voideltu.

Voitelu kauttaaltaan
Myös koko ohjausakseli peitettiin ohuella vaseliinilla ettei sen ruostuessa ruostehile pääse laakeriin.

Onnistuu yksinkin
Koko ajan olivat teleskoopit kiinni alakolmiossa ja etupyörä kiinnikkeissään. Yksin toimien on helpompi laittaa paikoilleen ensin ohjausakseli alakolmioineen ja vasta sitten muut osat.

 Ylälaakeri.

Kiinnitysosat
Seuraavaksi ylälaakerin päälle tulee yläsuojuksen keskitinlevy, aluslevy ja mutteri.


Ylämutterin kiinnitys.

Oikea kireys
Hommaan tarvitaan asiaankuuluva sakara-avain joko hylsy- tai vääntörautatyyppiä, kuten kuvassa. Mutteria kiristetään kunnes se kiristyy kunnolla. Ohjausakselin alapäähän annetaan terävä napautus muovivasaralla ja kokeillaan kiristyykö mutteri yhä. Jos kiristyy niin laakerien ulkokehät eivät olleet aivan paikoillaan vaan hakeutuivat paremmin kohdalleen. Toimenpide uusitaan kunnes kiristymistä ei enää tapahdu. Mutteria löysätään sen verran että ohjaus muuttuu kevyeksi mutta laakereihin ei ole syntynyt vielä välystä Sitten yläkolmio ja valaisinlaitteet paikoilleen. Kolmioiden poikittais- ja pitkittäispultit pitää muistaa kiristää.

Putkien kierto
Jos haluaa voi teleskooppiputkia kiertää neljänneskierroksen jos pyörällä on ajettu paljon. Silloin kuormituskohta ja siten kuluminen suuntautuu kulumattomaan kohtaan teleskooppiputkea. Valitettavasti näkee liukuputkia joissa kovakromaus on kulunut puhki eli osa on mennyt vaihtokuntoon. Erityisesti vanhemmat mallit kärsivät kulumisesta sillä niissä liukuputket ovat vain kromattuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti