sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Carillofornia Trike Jätön lyhentäminen


Keulamuutos ei kelpaa katsastukseen
Alunperin Carillofornia Trikeä rakennettaessa ei tehty alkuperäiselle keulalle mitään muutosta vaan se sai olla se sama kuin oli soolopyörä- sekä sivuvaunuaikoinakin.

Voi palauttaa alkuperäiseksi
Mitään sellaista muutosta ei tehdä etteikö hetkessä voisi palauttaa ohjausta ennalleen.

Jätön ominaisuuksia
Alkuperäinen pitkä keulan jättö tekee kuitenkin ajamisesta raskasta koska pyörän runko ei kallistu sisäkaarteeseen vaan etupyörää on käännettävä väkisin kaarteen suuntaan. Siis päin vastoin kun soolopyörässä. Soolopyörän ohjaushan tapahtuu kääntämällä ohjaustangosta poispäin kaarteesta. Jättöä on siis lyhennettävä.

Laatutavarasta
Tarkoitusta varten piti ostaa korkealaatuista kovaa alumiinia riittävä määrä. Levymäisiä kappaleita sekä pyörötankoa liki sadan euron edestä. Suurin osa siitä muuttuu lastuiksi ja ehkä joitakin palikoita jää yli.

Suunnittelua työn edetessä
Homma on lähinnä prototyypin tekoa ja suunnitelma muuttuu sen mukaan mitä materiaaleista saa aikaiseksi ja miten osien tulee asettua. Esimerkiksi jarrusatula siirtyy teleskoopin etupuolelle.

Onnistumien ekalla yrittämällä
En ole protohommissa koskaan tehnyt piirrustuksia vaan rakenne kehittyy osien kokonaisuutena. Sitten kun proto on valmis tai lähes valmis suoritan arvioinnin tarkoituksenmukaisuudesta. Joskus pitää jotain muuttaa tai syntyy aivan uusi oivallus. Sekin on kehitystyötä.

 Mitoitus on sama kuin alkuperäinen etupyörän tuennan mitoitus.

Mitoitus pysyy samana
Tarkoittaa käytännössä että etuakselin mittaa tai sen kahden väliholkin mittaa ei tarvitse muuttaa.

 Alumiinijöötistä löytynee oikea kiinnityskohta etuakselille.

 Alkuperäisissä akselirei'issä on tukiholkit.

Tukiholkki, oikean puolen teleskooppi.

 Palikoiden sovittelua.

Ylimäärä pois
Jarrusatulan kiinnitystä varten pitää isoa palikkaa kaventaa sisäsivulta. Viivoitettu alue materiaalista poistetaan. Vinossa olevan palikan alla on akselin pää ja sen mutteri. Mustien rinkuloiden kohdille tulee M8 pultit. Ehkä kolmaskin lähemmäs teleskooppia. Ristin alla on syvennys etuakselin mutterille. Läpireikää ei tule. Lopuksi muotoilua ja ylimääräisen materiaalin poistoa tekemällä rakennetta ontoksi. 

Etuakselin päässä mutteri.

Pyörä näyttää tulevan oikeaan kohtaan haarukkaa.

Peilikuvana
Vasen puoli on vielä aloittamatta. Materiaalit kyllä on. Vasen puoli on yksinkertaisempi koska sinne ei tule juurikaan kierteitä muualle kuin etuakselin lukituspulteille. Jarrua ei tule eikä osien tarvitse olla niin järeitä kuin oikealla. Taidan kuitenkin säästää mahdollisuuden että toisen jarrun voi jälkiasentaa vasemmalle tarvittaessa.

Vasen ja oikea vaihtoivat puolia
Alunperin ainoa jarrusatula oli vasemmalla teleskoopin takapuolella. Luonnollisesti se siis sopii käännettynä oikealle teleskoopin etupuolelle.

Jarru piti herkistää
Jarrusatulan toiminnassa oli pientä sanomista. Lika oli tehnyt hiukan kiusaa mutta pesemällä männät ja sylinterit niitä purkamatta toiminta tuli normaaliksi. Liuotin ja paineilma riitti korjaukseksi.

 Tästä alkaa jarrusatulan sovitus tukipalkkiin.

Varmasti kestää
Aihio on ehkä tarpeettoman paksu mutta eipä tarvitse miettiä lujuuksia. Satulan kiinnitystä varten ainetta palkista lähtee hetimmiten 17 mm sisäsivulta lastuja pois. Ulkosivustakin lähtee noin 10 mm. Lisäksi kevennysupotuksia sinne tänne. Jos ajatellaan ainevahvuuksia niin teleskooppien alaputkien seinämävahvuus on vain noin 3 millimetriä. Korostan vielä sitä että materiaali putkissa on valualumiiniä joka ei ole tukirakenteen käytössä olevan "billet"-alumiinin suhteen kovinkaan lujaa.

Rakenne siirtää teleskooppien tukipisteet ylemmäksi
Rakenne mahdollistaa myös sen että alaputket eivät jousta lisärakenteen vuoksi vaan liki kaikki taipuminen kuormituksessa tulee tästä lähtien teräksisten sisäputkien kontolle.

Voimia kahteen suuntaan
Taipumahan ajossa on etupään suhteen eteenpäin ja töyssyn yli ajettaessa vääntö siihen suuntaan lisääntyy. Vain jarrutuksessa syntyy voima joka vääntää keulaa pyörän alle.

 Tukilevyjen kiinnitys palkkiin.

Luja kiinnitys
Kolme M8-pulttia palkin puolella ja yksi M10 akselin ex-reiässä. Kuten näkyy niin tukiväli jarrusatulan ex-korvakkeista on varsin lyhyt. Itse etuakseli on tukilevyn etupään alla.

Vastaava kiinnitys vasemmalla puolen.

Tukilevyt pituussuuntaiset
Kuvat on otettu satunnaisessa asennossa mutta käytännössä, kun keula on kiinni pyörässä, tukilevyt ovat kokolailla vaakatasossa. Siten ei keula madallu lainkaan. Käytännössä keulan korkeutta, ja samalla tietenkin jättöä, voi säätää siirtämällä teleskooppeja ohjauskolmioissa ylös tai alas.

Jättöä voi säätää hieman
Jättö muuttuu koska ohjausakselin linja ja reaalinen teleskooppilinja eivät enää ole samansuuntaiset. Teleskooppeja nostettaessa kolmioissa jättö kasvaa ja ohjaus käy raskaammaksi. Samalla tietysti maavara edessä pienenee ja painopiste siirtyy hieman eteenpäin. Jälkimmäistä voi kompensoida matalemmilla takarenkailla. Tässä trikessä maavara on lähtöjäänkin melko korkea.

Voi tehdä toisellakin tavalla
Useimmiten tämän kaltainen toimenpide tehdään vaihtamalla ylä- ja alakolmiot mitoitukseltaan niin että jättö pienenee. Nyt osoittautui että erityisesti yläkolmiossa on niin paljon "toimintoja" että ratkaisu olisi ollut työläs. Koska merkittäviä ulkonäköpaineita ei ole päädyimme, triken omistaja ja minä, tähän ratkaisuun.

 Kiinnitykset valmiit.

Sama peilikuvana
Seuraavaksi teen oikealle puolelle tästä peilikuvan. Sen jälkeen alkaa viimeistelytyöt jossa rakennetta kevennetään ja koneistuspinnat siistitään ja terävät kulmat pyöristetään. Vielä siis irtoaa paljon lastuja ennen kuin palikat ovat sen näköiset että niitä kehtaa tieliikenteessä käyttää.

 Tukipalkki pyörän puolelta.

Mutterille tila
Oikealla vasemman puolen tukilevyn piiloon jäävä puoli. Akselimutteri jää piiloon upotukseen.

 Koneistus jäi vaiheeseen.

 Hieman vielä jyrsintää niin jäännöspala irtoaa.

Koneistukset vedin karkealla kädellä.

Karkeaa työstöä isolla syötöllä
Vahvuudesta lähtee vielä ainetta pois ja kevennyksiäkin pitää tehdä. Siinä ohessa nämäkin pinnat siliävät. Noin karkeaa jälkeä en kehtaa osiin jättää.

Oikean puolen asetelma koekoottuna.

Kiinnitysosat
Pultit eivät ole kuvassa lopullista tyyppiä. Pitää käydä pulttikaupassa tekemässä hankintoja. Nopeusmittarin anturi on vielä kiinnittämättä mutta sille löytyy hyvä paikka ja tukeva kiinnitys etuakselin kupeesta.

Jarrusatula nurinpäin
Jarrusatula joutuu nyt toimimaan nurinpäin. Alkuperäisessä paikassa on levyn pyörimissuunnassa ensin pienet jarrumännät ja vasta sitten isot. Nyt aloitus on isoilla männillä joten jarrupalojen kulumista on seurattava ja tarpeen tullen jarrupalat on vaihdettava keskenään tasaisen kulumisen varmistamiseksi.

Jarrupalat helppo vaihtaa
Vaiva lienee pieni koska jarrusatula on hyvässä näköalapaikassa ja palojen vaihtoon ei tarvita purkamista vaan paloilla on pikavaihtomahdollisuus.

 Vasen puoli.

Jarruja voi lisätä
Vaikka pyörässä ei alunperin olekaan toista etujarrua niin optio siihen on. Säilytin mahdollisuuden yhden jarrun lisäämiseksi jos se tulee ajankohtaiseksi.

 Edestä.

Tukevuus lsääntyi
Kuten havaita saattaa ei keulan lisärakenne levitä keulaa kovin paljoa. Lisäleveys tuo myös tukevuutta lisää: keula ei kierry kovin helposti itsensä ympäri.

Oskilloiva keula on vaarallinen
Sehän on teleskooppikeulalle ominaista ja saattaa johtaa tietyissä tilanteissa oskillaatioon jossa ohjaus ryhtyy hakkaamaan vuoron perään molempiin rajoittimiinsa. Sitä kutsutaan "tank-slapperiksi" ja johtaa useimmiten kaatumiseen.

Vain vähän jousittamatonta massaa lisää
Vaikka palikat näyttävät ulospäin varsin jykeviltä, jota ovatkin, mutta sisäsivuilta niitä on jyrsitty ohemmiksi ja keveämmiksi painon alentamiseksi. On hyvin epäedullista jousitukselle ja iskunvaimennukselle jos jousittamaton massa on kovin suuri. Tekee myös ajosta ikävää.

Vanteen kunnostus edessä
Etuvanne tarvitsee remontointia. Vannenauhan alla on ruostetta. Se pitää poistaa ja maalata vanteen sisäpinta laisäruostumisen välttämiseksi. Jos ruostetta on pinnojen muttereiden reikien reunoissa homma hieman pitkittyy kun joutuu pinnat irrottamaan ja puhdistamaan reiät. Rihtaaminen on tuttua hommaa joten vanteen pinnaaminen uudelleen ei tuota isompia tuskia. Koska päällikumikin uusitaan niin uusiksi menee myös vannenauha ja sisäkumi.

Edistyy
Vanne on puhdistettu ja ruosteet poistettu ja fiksattu. Pinnojen kireys ok. Liki ympärivuotinen käyttö aiheuttaa kemiallista kuormitusta rakenteille.
Etujarrulevy on myös vaihdettu kun löytyi käytetty jossa oli vielä pintaa. Alumiinikeskiöllä poiketen alkuperäisestä jossa keskiö teräksestä. Painoa 320 grammaa vähemmän. Jousitus kiittää.

Vanteen ura ruostesuojattu.

Ruostesuojattu
Uusi vannenauha ja sisärengas samalla kun päällikumi vaihtuu uuteen. Kyllä tällä vielä taivaltaa pitkän siivun. Pinnojen kireyttä kannattanee tarkkailla. Niitä voi kiristää renkaan ollessa paikallaankin.

Nopeusmittarin optinen anturi säätökiinnikkeessään.

Mittauslaite
Tässä vielä vanhan jarrulevyn kanssa. Hyvä kun tuli tehtyä riittävä säätö koska "uudessa" levyssä on pultinkantojen kohdalla syvennykset.

Osat mustaksi
Työn tilaaja halusi että osat ovat mustat. Siinä samalla kun muitakin osia maalasin meni nämäkin palikat mustiksi. Tavanomaisella mustalla kiiltäväpintaisella kilikalimaalilla suhautin.

 Vasen puoli.

Oikea sivu jarruineen.

 Etulokari asettui pienellä muokkauksella erittäin hyvin paikoilleen.

Siistiä
Samoin jarruletku löysi asiallisen reitin. Kannattimen siirto toiselta puolen lokasuojaa viimeisteli asennuksen.

Koeajolle lähdössä.

Testaajan mielipide
Osoittautui että ohjaus keveni merkittävästi. Toisaalta pyörä muuttui vähemmän suuntavakaaksi. Ohjauksen keveys ja suuntavakauden puute ovat toisensa kumoavat ääriarvot. Tähän vaikuttaa nimenomaan jätön suuruus. Asiaa voi selvittää asianmukaisella laskurilla. 

Mikäli tarvitaan ollenkaan
Jatkossa nähdään millaiset ovat ajo-ominaisuudet kulkimeen saadaan. Alkuperäinen ohjausvaimennin oli kulunut loppuun joten se saa mennä metallinkeräykseen. Tilalle suunnitellaan modernia säädettävää hydraulista vaimenninta.

Rengas vaihtuu
Rengastus muuttuu myös. Etukumi on kulunut epätasaiseksi ja aiheutti jo alkuperäisellä raskaalla ohjauskulmalla vapinaa ja lievää epävakautta. Myös takarenkaiden paine voi vaikuttaa vakavuuteen. Nyt painetta oli vain yksi baari. Ehkä puolitoista baaria olisi paikallaan takakumeissa. Edessä kaksi ja puoli baaria.

Kokemuksia tulossa
Jatkan tähän myöhemmin keulakulmamuutoksen vaikutuksista ajettavuuteen kunhan osia saadaan ja kelit paranevat testaamisen kannalta. Mukavampi testata kuivilla teillä ja lämpimämmässä mitä maaliskuinen säätila on. Kerrankin hyvissä ajoin homma vireillä.

Lisätietoa
Pyörän omistaja ilmoitti että eturengas on vaihdettu uuteen ja takarenkaisiin lisätty painetta. Ohjaus on omistajan sanojen mukaan "kevyt kuin perhonen". Tavoite on saavutettu ja ainakaan välittömästi ohjausiskunvaimenninta ei tarvita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö renkaan kuluessa saattaisi ilmetä käsiteltävyysongelmia. Havainnot ovat noin 100 km testimatkalta erilaisilla tien pintalaaduilla.
Vielä pitää testata kuormitettuna matkatavaroilla ja matkustajalla varustettuna.

Toisenlainen tapa tehdä jätön pienentäminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti