tiistai 3. helmikuuta 2015

Guzzin isolohkoisen 5-vaihteinen vaihteisto työn alla

Vasta hieman aloittelin. Vaihteisto on helppo purkaa ja periaatteessa melko yksinkertainen. Osia on hankala saada väärin kunhan pitää huolta kaikkien kolmen akselin osista erikseen. Neljäs "akseli" on vaihderumpu ja sen mekanismit.

Pesupöytä altaineen tuli siivottua ja laitettua siihen uudet puhtaat pesuaineet. Pesu siis kävi rivakasti vaihteiston kotelon osalta. Akselit, hammaspyörät ja laakerit pesen myöhemmin ultraäänipesurilla joka sekin kävi läpi pienen korjausoperaation.

Akselit nostettu vaihteiston kotelosta pöydälle.


Vetoakselin osat purettuna.

Tämän akselin takapäästä lähtee kardaani perävaihteelle. Kuvasta puuttuu nopeusmittarin vaijerin pyörittimen osat jotka sijoittuisivat akselin takaosaan.
Muiden akseleiden purkuvuoro on ylihuomenna jos asiat menevät suunnitellusti. Huomenna on muuta tekemistä. Kun kaikki on purettuna, pesen osat, tarkastan niiden kunnon ja vaihdan vikaantuneet. Nyt jo on ilmennyt että osa laakereista ovat kuluneita ja vaativat uudet tilalleen.

Laakereihin menee useampi satanen nykyrahaa. Toivottavasti ei tarvitse uusia hammaspyöriä. Niiden hinta on kappaleelta korkeampi kuin laakereiden ja hammaspyörät vaihdetaan aina parina. Eli aina ne jotka pyörivät keskenään parina.

 Aika monta ehyttä laakerointia löytyi.

Niiden kuntoa pitää kyllä tutkia vielä tarkemmin. Esimerkiksi hammaspyörien sisäpinnalla pyörivien laakereiden kunto on tärkeä hammaskosketuksen tarkkuuden suhteen. Huonolla kosketuksella hammastus vaurioituu äkkiä ja niistä irronnut metallipuru pilaa pian muutkin laakerit. 

Pilalle kuluneita laakereita.

Ylemmässä kuvassa on kytkimen painelaakerin kuluneet vierintäpinnat selkeästi näkyvillä. Laakeri on kuitenkin toiminut jotenkuten mutta kohta, käytön jatkuessa, olisivat laakerineulat lähteneet omille teilleen. Silloin olisi kytkimen toiminta estynyt. Voisi sanoa että viime hetken pelastus. Laakerikauppaan tie vie. Kaikki isot kuulalaakerit menevät myös uusiksi. Aika karheasti pyörivät.

Magneettiin tarttunutta metallipurua.

Ensin esipesin akseloinneista pesualtaassa isommat törkyt ja rasvat pois. Tämä magneetilla poimittu rautajauho on peräisin ultraäänipesurin altaan pohjalta.

 Kierrereikien puhdistusta.

Ainakin ne kierrereiät on puhdistettava joissa on ruuvit olleet kiinni ruuvilukitteella. Muutoin eivät ruuvit välttämättä kiristy oikein eivätkä tule oikeaan momenttiin.

 Laakereiden kiinnikeitä ja niiden ruuvit aluslaattoineen.

Myös ruuvit pitää puhdistaa. Kaikki liima ei lähde edes teräsharjalla. Joko laittaa uudet ruuvit tai puhdistaa kierteet kierrepakalla. Nämä ovat M6 ruuveja kuten suurin osa vaihdelaatikon kierteistäkin. Vaihteiston päällä on neljä M8 kierrettä joilla vaihteisto tulee kiinni runkoon..

Nopeusmittarin pyöritin.

Rakenteessa on kaksi helposti hukkuvaa osaa: pyörittimen alapään välyslevy; joka tässä on kuvan yläreunassa, sekä kuula joka on tuon pisimmän spoorin perällä akselin ja matopyörän välissä.

Jos nopeumittarin vaijerin pyörittimen irrottaa vaihdelaatikosta, vaikka vahingossa, pyrkii sen alapäässä oleva "prikka", joka on karkaistua terästä, menemään vetoakselin laakerin kaveriksi tekemään siitä silppua tai voi myös rikkoa matopyörän. Jos näin käy niin tulee eteen vaihteiston irrotus moottorista ja rungosta sekä koko vaihteiston purkaminen.

Jatkuu.........

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti