maanantai 30. marraskuuta 2015

Työkaluja vaihteistoremonttiin

Koskee lähinnä Moto Guzzin isolohkoisen koneen 5-vaihteista vaihteistoa. 850GT -> California Vintage.
Toki osa työvälineistä soveltuu muihinkin vaihteistoihin.

Puhtaus on erityisesti vaihteistoasioissa tärkeää. Siksi ulkopinta ennen purkua on syytä puhdistaa kuten myös työkalut ja työtaso sekä osille varatut rasiat. Kun joka työvaiheen käsittelyn yhteydessä tai jälkeen pidetään puhtaudesta kiinni niin kokoonpanon jälkeen voi olla melko varma että vaihteistoon ei jäänyt epäpuhtauksia.

Näillä aineilla ja välineillä saa puhdasta.

Öljyt kannattaa laskea jo aiemmin. Mieluimmin silloin kun vaihteisto on ajon jäljiltä kuuma tai ainakin antaa valumisaikaan runsaasti. Mielellään viikkoja. Silti joutuu öljyä pesemään pois pinnoilta.

Vaihteiston purkaminen aloitetaan kytkinkeskiön irrotuksella. Siihen tarvitaan kaksi työkalua sekä lisäksi kapea, nelikulmainen, vinopäinen tuurna ja vasara.

Kytkinkeskiön irrotukseen käypiä työvälineitä

Keskiön mutterin alla olevan lukituslevyn avaamiseen tarvitaan tuurnaa ja vasaraa. Sen jälkeen käytetään sakarahylsyä ja väännintä. Tiukassa oleva tai liimattu mutteri aukeaa parhaiten paineilmatoimisella vääntimellä. Mutteri voi olla myös liimattu ja silloin voi tarvita lämmittämistä.

Kuvassa näkyvä lukitustyökalu on tehty siten että se sopii molempiin keskiömalleihin. Vanhan kytkilevyn keskiöstä saa myös vastaavan työkalun. Jos molempia keskiötyyppejä haluaa aukoa tarvitaan kaksi hammastukseltaan erilaista kytkinlevyn keskiöhammastusta aihiona. 

Jos vaihteisto on joskus purettu ennestään niin mutterit voivat olla huonossa kunnossa kuten kuvasta voi nähdä.

Lähikuva hylsystä.

Valmiita avaimia löytyy myös alan työkalukaupoista: http://www.tammerdiesel.fi/tyokalut/
Halvemmaksi tulee kun ostaa sopivan halvan hylsyn josta viilaa toimivan työkalun. Aikaa menee 15 - 30 minuuttia itse tekemiseen.

Kun kytkinkeskiö on irti voidaan löysätä takakannen M6 kuusiokoloruuvit ja mahdollisesti yhden ruuvin edessä olevan nopeusmittarin vaijerin pyörittimen rungon irrotus. Riippuu pyörittimen sijainnista. Jos haluaa että vaihteiston akselit jäävät vaihteiston koteloon ja takakansi irtoaa sinällään on pyöritinlaite irrotettava kokonaan. Sen akselin alapäässä oleva välysprikka putoaa vaihteiston sisään.

Kun vaihteisto on kytkinkotelon varassa pöydällä voidaan takakansi nostaa ylös ja akselit jäävät siististi koteloonsa. Ne voi poimia sieltä yksitellen. Joitakin osia, kuten välyslevyjä eli shimmejä ja laakereita voi jäädä vaihteiston kotelon pohjalle. Öljy osaa "liimata" osia paikoilleen ja siksi ne saattavat tipahtaa yllättäen.

 Sisäpuoliseen tartuntaan väline.

Varsin monipuolinen ulosvetäjä. Mahtuu noin 15 mm reiästä sisään ja maksimimitta on noin 50 mm. Ei kestä lujaa vetoa vaan pitää auttaa esimerkiksi lämmittämällä kohdetta. Ns. ekspansiivinen ulosvetäjä. Tällä irtoaa kaikki 5-vaihteisen vaihteistokotelossa olevat laakerit. Mahtuu kotelon sisään.

Ulosvedinyhdistelmä.

Leuat puristuvat kohteen alle tai siinä olevaan ulosvetouraan. Akseleissa olevien laakereiden sisäkehien irrotukseen. Irrotuskohteen lämmitys auttaa tässäkin hommassa. Edullinen ulosvetäjätyyppi.

 Alumiinileuat viilapenkissä.

Pehmeät alumiinileuat säästävät akselia kolhuilta ja tarttuvat lujasti kappaleisiin koska alumiini muotoutuu kappaleen muodon mukaan. Osa pysyy tukevasti asennossaan. Alumiinileuat ovat magneettikiinnitteiset ja kulutustavaraa eivätkä maksa paljon.

 Kaksileukainen ulosvetäjä.

Näillä lähtee isommat akselille puristusliitoksella kiinnitetyt osat. Tarvitaan harvemmin mutta hyvä yleistyökaluna. Leuat voi kääntää myös toisinpäin.

Sysäyksenvaimentimen kokoonpano tuotti hieman poikkeavan toiminnon koska jousi on erilainen. Nyt se on poikkileikkaukseltaan pyöreä kun aiemmin on ollut kyse nelikulmaisesta jousilangasta. Lisäksi tämä uusi jousi on huomattavasti jämäkämpi. Ennen asennus onnistui pylväsporakoneen avulla mutta nyt tarvittiin hydrauliprässiä.

Yritystä pylväsporakoneessa.

Homma ei siis onnistunut koska ei hauiksessa riittänyt papu puristaa jousta kasaan ja mieleen hiipi myös porakoneen kestämättömyys.

Uusi yritys prässissä.

Kuuden tonnin prässille tämä oli helppo juttu. Puristus ja kiilapalat paikoilleen. Muutaman sekunnin homma. Kyseinen asennustyökalu on peräisin jo kahdeksankymmentäluvulta kun korjailin 850GT:n vaihteistoa sepelipohjaisessa autokatoksessa. Prässi on myöhempää tuotantoa. Prässejä on tullut tehdyksi useita.

 Vaihdeakselin takapään mutteriavain.

Valmistettu kuluneesta kardaanin takapään uraiholkista ja teräsputksesta sekä latanpätkästä. Uraholkin kylkeen on hitsattu pala rautaa josta se kiinnitetään viilapenkkiin tukevasti.

Avain työkohteessaan näytiksi.

Vaihdeakselin takapään mutterin voi kiristää jo tässäkin vaiheessa mutta kokoonpano on kovasti paljon hankalampi. Homman voi tehdä myös vaihteiston muun kokoonpanon viimeisenä toimenpiteenä kun vaihteiston kotelokin on jo koottu.

Ura-akseli on uraholkissa ja avain siinä välissä.

Kun akselin pää on uraholkin sisällä niin uraholkin pää toimii laakerina avaimelle eikä avaimen ote lipsu. Mutteria ei auta kiristää kovin hurjasti sillä kierre on vain ura-akselin alueella eli noin puolet kierteestä puuttuu. Nopeusmittarin pyörittimen matopyörän lukituskuula pitää muistaa laittaa uraansa. Yksi akselin urista on pidempi muita ja matopyörän sisäreiässä on lovi. Mutterin kanta on hyvin matala.

Erikoisavainsetti tositoimissa.

Nuo ylemmät kuvat olivat siis vain kuvausta siitä millä tavalla ja mihin osiin avainta käytetään.

Liimojakin tarvitaan. Laakerilukitetta jota laitan vasta kun laakeri on alumiinisessa pesässään. Kyllä se imeytyy sinne missä sille on tilaa ja tarvetta eikä sitä tule laitetuksi liikaa etteivät voitelukanavat tukkeudu.

Ruuvilukitetta on kahta sorttia: alle 12 mm kierteisiin ja yli 12 mm kierteisiin kuten akselien päihin.

Tasotiivistettä vain toiselle puolelle tiivistettä sekä nopeusmittarin vaijerin pyörittimen kierteen tiivistykseen että vapaavalon anturin tiivistykseen.

 Tasotiiviste, laakerilukite, yli 12 mm ja alle 12 mm kierrelukite.

Näitä aineita ei tarvitse holvata. Pinnat pitää olla puhtaat öljystä ja muustakin. Öljy pilaa tarttuvuuden ja täyttää sellaisia kohtia joihin liiman pitäis mennä. Tasotiivistettä vain yhdelle puolelle paperitiivistettä jos sittenkin tarvitsee vielä avata......

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti