keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Varavaihteisto myös Alkoholipyörään

Tein myös toisen hankinnan vaihteistorintamalla. Mekaanisesti ahtamani ja etanolilla käyvä ruiskutusmoottorinen vuoden -82 Moto Guzzi California T3 on jo paljon ajettu ja siksi siihenkin pitää olla varaosa valmiiksi sitä hetkeä varten kun sitä tarvitaan. Toistaiseksi T3:sen vaihteistossa ei ole isompia ongelmia tullut mutta ahtimen tuoma lisävääntö kuormittaa jo kulunutta vaihteistoa.

Koska nyt on ollut muutakin vaihteistoremonttia meneillään niin samoilla työkaluilla voin tehdä toisenkin vaihteistoremontin. Purin siis toisenkin vaihteiston ja pesin osat. Tässä vaihteistossa hammaspyörät ovat hyvässä, jopa erinomaisessa kunnossa mutta sysäyksenvaimentimen jousi on poikki. Tyypillinen vika vanhassa vaihteistossa.

Myyjä myi vaihteiston minulle viallisena: Hän oli vaihtanut sen tilalle hankkimansa ehyemmän käytetyn vaihteiston. Vaihteiston vika ilmeni pidemmän ajomatkan yhteydessä siten että se ryhtyi kuumenemaan kovasti ja puhaltamaan öljyään ulos huohotuskanavasta. Sitä ei katkennut sysäyksenvaimentimen jousi aiheuta. Jousikatko aiheuttaa vain kolisevaa ääntää kun vaihde on vapaalla ja moottori käy tyhjäkäyntiä. Jousivaurio on muutenkin helppo havaita isona kiertovälyksenä voimansiirrossa.

Myös vaihtaminen oli tässä vaihteistossa normaalia raskaampaa. Syy löytyi siihenkin. Siis kolme vikaa samassa vaihteistossa josta yksi oli piilossa purkamiseen asti.

Vaihdeakseli.

Vika löytyi vaihdeakselin etupäästä: siellä oli väärän tyyppinen laakeri. Pitäisi olla uiva rullalaakeri mutta sen tilalla oli samalla mitoituksella oleva paljon halvempi kuulalaakeri joka ei ole suunniteltu ottamaan vastaan päittäisliikettä.

 Kaksi erilaista laakeria.

Oikeanpuoleinen uivan päittäisliikemahdollisuuden omaava rullalaakeri on ainoa toimiva vaihtoehto.
Rullalaakeri on myös moninkertaisesti kalliimpi kun tavallinen kuulalaakeri. Halpa hinta tai huolimattomuus on aiemman asentajan päätöksentekoa ehkä ohjannut. Vaihteistossa on toisaalla juuri kyseisenlainen kuulalaakeri. Vaihteiston lämmetessä metalli laajenee ja kuulalaakerin rakenne ei voi tähän reagoida muutoin kuin lämpenemällä. Akselin toisessa päässä on myös kuulalaakeri.

Vaihderummun akseli korjattuna.

Jotain oli sattunut vaihteistossa koska vaihderummun akseli oli mutkalla. Ei kovin pahasti mutta sen verran että rumpu ei pyörinyt kunnolla. Oikaisin akselin sorvissa laittamalla sen kolmileukapakkaan kiinni päästään ja pyörimään. Siinä näkee hyvin heitot ja helppo taivuttaa varovasti mutkat suoriksi.

Kuvassa näkyy myös neljä tappia jotka toimivat vastimena vaihdemekanismille. Niille on jämptit reiät rummun vasemmassa päässä. Lisäksi on välyslevyjä poistamassa päittäisliikettä.

Vaihteiston outoihin vikoihin on usein syynä kaatumien vasemmalle sivulle. Vaihdevipu saa voimakkaan sysäyksen ja välittää sen vaihteiston sisälle ja jokin osa antaa periksi. 

Aloitin jo liimaamalla isot laakerit paikoilleen.

Eiköhän tästäkin vaihteistosta toimiva kalu tule. Osia pitää tilailla.

Perjantaina tilasin ja seuraavana keskiviikona iltapäivällä oli osat kourassa. Vaihteisto-osien lisäksi tuli myös moottorin ja kytkimen osia. Nyt on sekä uuden että vanhan mallin kytkinlevyjä.

Vaikka koteloon jo aloin koota osia niin akseleille piti odottaa lähetystä Stein Dinseltä. Akseleita pääsin purkamaan ja huomenna kun kokoan voi ehyen vaihteiston nostaa hyllylle toisen samanlaisen viereen. Tässä on jopa parempikuntoiset hammaspyörät kuin jo valmiina olevassa.

Ennestään oli jo joitakin vaihteiston osia hyllyssä että ihan kaikkea ei tarvinnut tilata.

 Laakereita asennettuna vaihteiston etupäähän.

Vasemmalla näkyvä rullalaakeri on ryhmäpyörän etupään laakeri. Ryhmäpyörän ja laakerin väliin tulee vielä painelaakeri lisäksi.

 Kytkinakselin takalaakerin sisäkehä ja välyslevy.

Mutterimaisesta ulkonäöstään huolimatta se on vain sileäreikäinen välilevy ja on väljällä liukusovitteella akseliin. Sen sijaan kuvassa näkyvä rullalaakerin sisäkehä on lämpösovitteella kiinni. Tässä vielä vanhan laakerin sisäkehä.

 Välyslevy irrallaan.

Ulosvedinasetelma koottuna.

 Ryhmäpyörän etupään rullalaakerin sisähelan irrotusta.

Työkalun kun asettelee hyvin ja sen leuat ovat kunnossa tarttuu se helan reunan alle tukevasti. Hieman vetoa ulosvetäjään ja lämmitystä holkille niin kohta kuuluu napsaus ja voi alkaa kiertämään ulosvetimen pultista.

 Lähikuva ulosvetimen asennuksesta.

Puristinleuat eivät saa puristaa holkkia vaan leukojen terävät reunat tulee olla holkin alapuolella. Jos leuat puristavat kovaa holkkia ne tylsyvät ja lisäksi puristavat holkkia akselia vasten ja irrotus vaatii enemmän voimaa tai leuat luistavat holkin pintaa myöden.

Näitä olen nähnyt otettavan hiomalla pois. Siinä on vain se ongelma miten saa siivottua hiomakivestä lähteneen metallia kovemman aineen kokonaan pois rakenteista. Metallipurukin on harmillista. Lisäksi hiomakivi voi osua akseliin ja tekee lämpöpuristusliitoksesta heikomman ja hela saattaa jäädä soikeaksi jäähdyttyään paikalleen.

 Vasemmalla vanha, oikealla uusi hela.

Tuo "Z" kertoo eron. Vanha rullalaakeri on hieman erilainen ja siksi nykyään saatavilla olevan osan varaosanumero on saanut lisäksi väliviivan ja Zetan peräänsä. Onko se sitten huonompi vai yhtä hyvä selviää ajan kanssa. Ainakin siitä on hankalampi käydä kiinni edellä kuvatunlaisella ulosvetimellä. Tarvitaan kulmahiomakone ja katkaisulaikka tekemään lovet helan takareunaan ulosvetimen leukoja varten koska viisteet puuttuvat. Liikerataa rullilla on kyllä päittäissuunnassa enemmän.

Uusi rullalaakerin sisähela akselin päässä lämpöliitoksella.

Laakerihelan takana näkyvälle akselin osalle tulee iso aksiaalilaakeri eli painelaakeri ottamaan vastaan vinosta hammastuksesta syntyvän päittäisvoiman.

Painelaakerin puolikas.

Päälle tulee vielä laakerin juoksulevy ja välyslevy. Jälkimmäinen säätää ryhmäpyörän päittäisvälyksen ja sijainnin vaihteistokotelossa ja muiden hammaspyörien suhteen. 

Ryhmäpyöräakselilla oleva 5. vaihteen hammaspyörän laakerin lukitus.

Akselin uran pohjalla näkyy tappi jonka takana on reiässä jousi. Kun tappi painetaan jousta vastaan sisään reikäänsä voi laakeripesää kääntää niin että akselin ja laakerihelan urat kohtaavat akselin vastaavien muotojen kanssa ja hammaspyörä laakereineen lähtee irti. Heti kun tappi vapautuu puristuksestaan akselin sisällä se singahtaa jonnekin jos ei pidä varaansa.

Jatkuu.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti