torstai 26. kesäkuuta 2014

Sääksjärvi Trike Jatkokehittelyä

Vasta vajaa viikko mökkilomailua takana ja jo nyt on päässä ideoita miten jatkan Sääksjärvi Triken suhteen sen muokkaamiseksi vielä paremmaksi. Toistaiseksi jätän katehomman teon myöhäisempään ajankohtaan. Sen sijaan raskaahkon, omasta mielestäni, ohjauksen muokkaamiseksi kevyemmäksi on jo piirustukset päässä. Sieltä siirrän ne suoraan manuaaliselle jyrsinkoneelleni ja teen emäputken kulmaan verrattuna 3 - 5 astetta loivemmat ylä- ja alakolmiot eli suuntaan etuhaarukan uudelleen siten että jättö pienenee merkittävästi. Tuolla haarukalla ohjauksen jättö asettuu välille 75 - 45 mm. Keulaputkia pidentämällä tai lyhentämällä saa jättöä ja pyörän rungon asentoa sen jälkeen muokattua.
Laskelmat suoritin sitä varten kehitetyllä keulakulmalaskurilla.

Takatuentaan lisään reaktiotangon joka tehostaa taka-akselin kääntymistä kun etuosaa kallistetaan kaarteeseen. Kolmiulotteisen rakennegeometrian hahmottaminen päässä ja kynällä ja paperilla ottaa oman aikansa mutta kokeilun arvoista ideaa pukkaa....

Alkuperäisen kaltaiset Busso-merkkiset äänenvaimentimet siirrän hyllylle ja vaihdan tilalle isohkon kammiovaimentimen runkoputkien väliin kardaanin viereen ja siitä pakoputken taka-akselin alapuolelta taapäin. Siten saan tilaa alkuperäiselle sivulaukkusarjalle. Josko elokuussa tekisi pienen matkan....

Säätila mökillä on yllättäen ollut parempi kuin mitä säätiedotukset ovat antaneet ymmärtää. Ei kuitenkaan ole tarvinnut helteestä kärsiä mutta ulkona oleminen ei ole ollut vastenmielistä. Kaikki moottoripyöräilyyn viittaavat asiat, paitsi ajatukset päässä, jätin asuinpaikan talliin. En edes yhtä pientä moottoripyörää ottanut mukaan.
Nyt lahjon itseäni tehdyistä hommista, kuten trikeprojektin virallisesta hyväksynnästä, vielä pari viikkoa mökillä makaamalla ja antamalla ajatustenkin rauhoittua. Ehkä pienimuotoista kalastusta sekä muuta helppoa ajanvietettä lisäksi.

Jatkomietintää 30.06.2014
Sääksjärvi Trikeä viimeistellessä ja sopivia ajo-ominaisuuksia haeskellessa tuli vastaan että vakio ohjausjättö on liian suuri. Monessa yhteydessä on mainittu että 7 - 4 cm olisi sopiva normimittaiselle keulalle. Kokeilemiseen, mikä on ajolleen paras jättö, tarvitaan joko sarja eri kulmissa olevia ylä- ja alakolmioita tai sitten portaattomasti säädettävät kolmiot. Tarkoitus siis olisi saada teleskooppien kulmaa loivemmaksi emäputken kulmaan nähden että jättö pienenisi. Sattuuko löytymään kenenkään nurkista sopivia kapineita vai pitääkö koneistaa itse? Aukot 40 mm tai isommat.

Olisin voinut ennen muutoskatsastusta tehdä muutoksen keulaan mutta katsastusmies, jonka kanssa yhteistyötä tein oli sitä mieltä että hän ei voisi muutosta hyväksyä ilman että pyörä alistettaisiin käsittelykokeeseen. (Hinta hiukan yli 500€) Päätin siis säästää.

Toki on myös mahdollisuus tehdä keulan kiinnityksestä erilainen: jättää koko alakolmio pois ja tehdä yläkolmiosta nivelletty. "mummoraudan" kohdilta pallonivel ja tukivarsi rungon suuntaan kuten esimerkiksi BMW on toteuttanut useissa malleissaan. Helppouden vuoksi jättäisin iskunvaimetimet kuitenkin etuteleskooppien sisäpuolelle. Tässä rakenteessa on monia etuja: ehdoton tukevuus: keulan alaputket on tuettu suoraan runkoon. Tosin yläkolmiosta pitää tehdä hyvin tukeva ja nivelletty mutta siihen saa helposti tukea ohjausakselin alapäästä. Säätöjä saisi tehtyä vaikka mihin suuntaan.

Tämmöisiä tulee sateella mökillä mietittyä.

3 kommenttia:

  1. Moi Matti. Haluaisin poistaa Guzzi cali3-89 pyörästä ilmanputsari ja korvata sen pienillä putsareilla. miten pitäisi toimia/ mikä olisi hyvä ratkaisu? T:Ari Patjas/Hiusateljee 12/tampare. 040-5296692. Kiitos jos voit auttaa, muuten mukavaa kesän jatkoa.....

    VastaaPoista
  2. siis olen tekemässä guzzistani cafe-pyörää. Alumiinitankki ja kaikki

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Johan se olikin pitkään orggiskuosissa. Netistä löytyy paljon kyseisen tyylisuunnan rakentelukuvia ja valmiita muutoksia.

      Poista