sunnuntai 22. kesäkuuta 2014

Sääksjärvi Trike Kaasukahvan keventelyä


Kovanäpeille
Kuten tiedetään ja aiemminkin mainittu niin Guzzin isojen mallien suoravetoisten DellOrto-kaasuttimien käyttö vaatii vahvaa rannetta. Kaasuttimet ovat ns suoravetoista tyyppiä eli vaijeri vetää luistia ylöspäin ja palautus on jämäkällä kierrejousella. Vasta digitaalisten moottorinohjausten käyttöön tulo vapautti tästä vaivasta. Vaivaan on monennäköistä apua mutta yksikään ei niistä ratkaise voiman tarvetta kokonaan.

PTFE-voiteluaine.

Vaijereiden voitelu
Itse ryhdyin hommaan voitelutekniikan mahdollisuuksiin luottaen. Hyllyssä on ollut jo pitkään tarkoitukseen sopivaa teflon-pohjaista P.T.F.E.-voiteluainetta. Kyseessä on pinta-aktiivinen öljymäinen aine. Laitoin sitä muovisen kaasukahvan ja ohjaustangon väliin, vaijeriohjaimeen joka kääntää vaijerin liikesuunnan ohjaustangon suuntaiseksi, kaasuvaijerin haaroittimen sisään sekä vaijereiden sisään. Vaijereiden alapäässä on myös voitelukohde.

Vaijerin mutka.

Kitkakohta
Tämä putkenmutka, joka suuntaa vaijerin kaasuttimesta tankin alle, on merkittävä kitkan aiheuttaja. Vaijerin pitää sekä taipua että laahata kaarevaa pintaa myöden. Se kuluttaa energiaa, kuluttaa vaijeria ja tekee kaasun entistä raskaammaksi. Tämän kohdan voitelu kevensi kaasukahvan kiertoliikettä merkittävästi. Ehkä vaijerin kestokin paranee kun kitka vähenee. Myös sisällä kaasuttimessa on yksi kitkaa aiheuttava pinta: kiihdytyspumpun painimen ramppi. Sen voitelua ei suositella koska öljy kyseisessä paikassa kerää helposti likaa ja siitä syntyy hiomatahnamaista ainetta joka hioo alumiinia tehokkaasti.

Lievää helpotusta
Ei ehkä voi sanoa että kaasukahvan liikkeen voimantarve puolittui mutta varmasti voidaan sanoa että kaasukahvan liike muuttui juoheammaksi ja sen kiertäminen keventyi. Nykivä kaasukahvan kääntyminen alemmalla keskikierrosalueella jäi pois. Kaasukahvan kiertoliike on jo valmiiksi niin pitkä että sen täysi hyödyntäminen vaatii otteen korjaamista kesken kaasuttamisen. Eli välityssuhteen pidentämien kaasun keventämiseksi ei ole hyvä idea.

On liukasta
Nyt kaasun käyttö on enemmän siedettävää kuin aiemmin. Ainetta on kuitenkin käytettävä säännöllisesti että markkinamies ja aineen valmistaja saa omansa. Ikään kuin riippuvuussuhde.
Aine siis toimii kuin luvataan. Itse asiassa aine toimii huomenna vielä paremmin kuin tänään koska ajan kanssa sen pinta-aktiiviset aineet reagoivat rakennemateriaalien kanssa ja tekevät pinnat entistä liukkaammiksi. Lupausten mukaan.

Kalvokaasuttimet voisivat olla ratkaisu
Keventämiseen sopinee myös alipainekaasuttimet joissa rannevoimalla käännellään vain kaasuläppää ja paine-ero liikuttaa luistia. BMW-peräiset Bing kaasuttimet lienisivät helpoin lähtökohta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti