maanantai 27. tammikuuta 2014

California Kolmonen Vaihdevivun välykset

Usein kuulee kommentteja Guzzin isojen custommallien vaihteensiirron epämääräisyydestä. Vivustossa on neljä niveltä ja kolme akselia. Niihin kaikkiin voi tulla välystä. Pahin välyksenmuodostumispaikka on vaihteiston sisään menevän akselin ja akseliin kiinnittyvän vivun välisten spoorien kuluminen. Siksi kyseinen liitos on aina silloin tällöin tarkastettava ja kiristettävä että kuluminen ei pääse alulle. Pahimmillaan vian vuoksi joudutaan vaihteisto avaamaan ja akseli uusimaan. Vipu ja akseli on kaiken lisäksi hieman vaikeapääsyisessä paikassa vaihdelaatikon takapäässä sen vasemmassa yläkulmassa.

Muut kaksi akselia ovat polkimen akseli ja välivivun akseli. Molemmat niistä kiinnittyvät runkoon ja polkimen akseli on rungossa kiinteästi. Molemmissa akseleissa on alunperin muovipuslat laakereina. Joissain uudemmissa malleissa metalliset. Luonnollisesti nämä puslat kuluvat käytössä. Kulumista voi hidastaa kun aika-ajoin purkaa vivuston, puhdistaa liukupinnat ja voitelee ne sitkostettua vaseliinia laittamalla. Jos kerran vuodessa tekee tämän niin vivusto pysyy kunnossa varsin pitkään. Puslat voi myös vaihtaa. Niitä voi olla hankala löytää varaosana erikseen mutta sorvari sorvaa sellaiset melko rivakkaan vanhojen mallin ja mittojen mukaan.

Vaihdevipumekanismin osia.

Kuvasta puuttuu vipuosa joka on kiinni vaihdeakselissa vaihteiston takaosassa. Puslat ovat kuluneet sekä sisä- että ulkopuoleltaan eli ovat akseleihinsa että reikiinsä väljät. Kun tilalle asennetaan uudet puslat niin vaihdevivun tyhjä liike pienenee murto-osaansa. Puslat on hyvä tehdä siten että ne ovat kireät akseleihinsa mutta laakerivälyksellä reikiinsä. Näin voi maksimoida liukupintojen laajuuden jolloin kuluminen ja pintapaine tulee suuremmalle pinta-alalle.

Vasemmalla holkki joka on ollut oikealla puolella olevan pultin ympärillä. Pultti on M12 hienokierre ja toimii välivivun akselina. On selkeästi havaittavissa että holkki on pyörinyt akselissaan ja osin kierreosan päällä. Tähän siis pitää tehdä tiukka holkki jonka ympärillä välivipu kiertyy. Pultti on jo liian soikea ollakseen hyvä akselina. Pultti on myös hankalampi löytää varaosaksi koska siinä on hienokierre ja vastakierre on kiinteästi rungossa.

Vaihteiden toiminta siis paranee ja vaihdevivun liikkeet ovat täsmällisemmät. Jos pallonivelessä on välystä kovasti voi korvaavan nivelen hankkia Biltemasta. Nivel on samaa tyyppiä alkuperäisen kanssa ja kulkee nimellä "kulmanivel". Liki samanlainen, mutta kumitiivisteellä oleva M6 nivel löytyy Motonetista.

Pallonivel ja haarukkanivel.

Haarukkanivelen välys korjataan poraamalla soikeaksi kulunut reikä "ylikokoon" ja siihen asennetaan kyseisen kokoisen reikään sopiva niveltappi. Sellaisen tapin tekee helposti sopivan kokoisesta pultista sen kierteettömästä osasta. Esim. jos reikä on alunperin 6 mm niin porataan 7 mm reikä haarukasta ja vivusta läpi ja asennetaan M7-pultista tehty tappi. On myös huomattava että välivivussa on kaksi reikää haarukkanivelelle. Näin voi vaihdevivun kokonaisvälitystä muuttaa. Kun haarukka on aivan vivun nokassa on vaihdevivun liike lyhyempi ja hiukan raskaampi käyttää.

Vaihdepolkimen ja välivivun välinen välitanko.

Tangossa on päätyinä M7-kierteellä säätyvät helat. Jos kierre on väljistynyt helojen vastaaviin kierteisiin tai helojen aukot ovat väljistyneet tappeihinsa on aika uusia koko palikka. Oikeassa päässä näkyy lukitusmutteri joka estää helan kiertymisen kierteessä ja kierteen väljistymisen. Vasemmassa päässä kierre on kierretty pohjaan saakka joten siihen ei synny välystä. Joissakin malleissa välitangon eri päissä on erikätiset kierteet joten vaihdevivun asentoa voi tankoa kiertämällä muuttaa. Silloin lukitusmutterit ovat molemmissa päissä.

Lukkorenkaat.

Myös seegerirenkaiksi kutsutut. Lukitsevat välitangon vaihdevipuun ja välivipuun. Nämä ovat jo lukitusvoimansa menettäneet ja syytä vaihtaa. Vaikka niitä taivuttelisi kiinnipäin ei niistä tahdo enää kalua tulla vaan saattavat irrota yllättäen. Niitä saa ruuvi- ja laakeriliikkeistä ja Biltemastakin. Seegerin voi myös korvata uraratsastajalla.

Vaihdevivun kiinnityspultin lukkolaatta.

Vaihdevivun akselissa on vastaava lovi johon tuon aluslaatan uloke asentuu kun kiinnitysruuvi kiristetään. Se estää ettei ruuvi löysty kun vaihdevipua liikutetaan.

 Laakeri vaihdepolkimen akselin ympärillä.

Akseli oli kulunut muotopuoleksi niin sorvasin kovasta alumiinista holkin joka on tiukka akselitappiin ja liimasin sen siihen kiinni. Lisäksi porasin rasvakanavan kierrereikään läpi akselin ja laakerin. Kiinnitysruuvin päähän tuli rasvanippa ja ruuvin porasin ontoksi.

 Vaihdevivun laakerin rasvanippa.

 Välivivun akselipultin laakeriholkki ja rasvanippa.

Jokseenkin sama viritys välivivun laakerointiin kuin vaidepolkimeenkin. Rasvanippa sopi hyvin pultin päähän. Pultin sisällä on 4 mm rasvakanava.

 Välivivun jousi ja aluslaatat.

Sekä lukitusmutteri. Vasemman yläkulman jousi tulee rungon ja välivivun väliin. Sen tarkoitus on estää ylenmääräisiä värinöitä. Jousi on siihen tehtävään hieman tehoton. Joka tapauksessa se pitää välivivun välykset toisessa reunassa. Aluslaatat tulevat akselipulttiin välivivun molemmin puoli tai vaihtoehtoisesti jousen kahta puolen. Tiedä sitten mikä on niiden alkuperäinen sijainti.

Vivusto koottuna.

Tässä kuvassa vielä alkuperäinen pallonivel. Se oli kuitenkin niin väljä että vaihdoin senkin uuteen. Polkimeen jäi silti noin kuuden millimetrin tyhjä liike. Tosin, vaikka nivelet ja laakerit olisivat välyksettömät, jäisi polkimeen jonkinlainen klappi koska itse vaihteiston sisään menevän vivun toiminnassa on pieni liikevälys kiertosuunnassa. Mutta senttien suuruisesta tyhjäliikkeestä on päästy millimetritasolle.
Koska seegerirenkaat olivat venähtäneet niin korvasin ne Bilteman uraratsastajilla. Siistin näköistä. Aivan kuvan yläreunassa näkyy vaihdelaatikkoon sisään menevän akselin päässä oleva vipu ja sen kiinnityksen kiristysruuvi. Silmälläpidettävä kohde.

Vasemmalla Bilteman nivel, oikealla alkuperäinen Guzziosa.

Hämmästyttävän samannäköiset osat. On tietysti omantunnonkysymys hankkiiko "ricambi originale" -osan vai kelpuuttaako markettiosan.

Nyt kun vaihdevivustosta on ylimääräiset välykset poistettu on vaihtaminen isollakin saappaalla selkeää ja tuntee milloin vaihde on saatettu perille sekä vapaakin löytyy ilman vivulla sohlaamista. 

Koska holkitetuissa nivelkohdissa on nyt rasvanipat ei kokoonpanoa tarvitse aukoa kovin usein puhdistusta varten. Pari kertaa ajokaudessa rasvaprässillä sitkostettua vaseliinia kun painaa nipoista läpi niin kosteus ja lika tulee ulos nivelestä uuden vaseliinin työntämänä. Ulos pursunut vanha voide pyyhitään tarkasti pois sillä se leviää ympäristöönsä ja kerää likaa itseensä eikä liukene kovin helposti tavallisilla pesuaineilla.

Lisäys kevättalvella 2018
Homman nivelistöön tein vuonna 2014 talvella ja sen jälkeen on ajettu neljä suvea ja noin 15.000 km. Vivusto on hieman väljistynyt mutta edelleen tarkempi kuin alkuperäinen uutena. Välyksiä voi poistaa lisääkin käyttämällä Uniball-niveliä pallonivelien sijaan. Silloin ei ole juuri minkäänlaista välystä niiden osalta.

Myös muihin malleihin on pitänyt tehdä huoltoa. Tässä Breva 1100:n vivusto. Guzzi V10 Centauron polkimien vivuistoista jossa on Uniball-nivelistö.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti