keskiviikko 29. tammikuuta 2014

Windowsista toiseen

Tässä koneessa, jolla kirjoitan nyt, oli vielä aamulla käyttöjärjestelmänä vanha XP. Olen kuullut että sen ylläpito päättyy joten Microsoftin taholta myöhemmin olisi turha odottaa apua. Nyt on koneeseen laitettu käyttöjärjestelmäksi Windows 7 kun sellaisen sai ilmaiseksi ladatuksi. Mitään merkittävää eroa ei äkkiseltään käytössä huomaa. Kuten ei ennenkään. Ensimmäinen käyttöjärjestelmä ekassa läppärissäni oli W95, sitten XP ja nyt kolmantena 7. Hitaasti ja järjestyksessä huippu-uutuuksia vältellen.

Vielä on kokeilematta kuinka ne ohjelmat jotka pyörivät hyvin XP:ssä toimisivat uudessa ympäristössä. Ainakin erilaisten OBD-kaapeleiden asentamisessa tulee touhuamista eteen. Kaikki kun on taas uutta käyttöjärjestelmän kannalta. Vielä en ole ehtinyt kuin latailla netistä erilaisia tiedostoja ja ohjelmia joilla olisi mahdollisuus taas jatkossa päästä säätämään moottoripyörien moottorinohjausjärjestelmiä. Open Office Calc oli ensimmäinen tärkeä ohjelma. Sillä voi muokata moottoriohjauksen numeraaleja tiedostoja ja siirtää vaikka toisenlaiseeen käyttöympäristöön. Leikkaa - liimaa on toimiva menetelmä vaikka ei yksinkertaisuutensa takia äkkiä uskoisi.

Toki taloudessa on muitakin tietokoneita kuin tämä: kaksi miniläppäriä joista toisessa Ubuntu ja siinä toimivia ohjelmia kuten TunerStudio. Toisessa pikkukoneessa saa edelleenkin olla XP. Siinä lähinnä tärkein ohjelma on GuzziDiag. Pitäneekin tämä kone kytkeä vielä internetiin että saan sieltä viimeisimmät päivitykset XP:hen. Sen jälkeen se "salvetaan" internetyhteyden osalta. Toiminee sen jälkeen vielä säätökoneena pitkään jos ei muutoin särjy.
Lisäksi on vanha Compac Armada jossa on XP jonka sisälmyksissä tallessa yhtä ja toista asetusta vanhempiin moottorinohjauksiin. Siitä olen ottanut varmuuskopion erilliselle kovalevylle. Vieläkin vanhempi kone löytyy. En nyt muista merkkiä mutta siinä on Windows 95 ja Moto Guzzi Centauron ahtopaineen ja kaasunasennon mukaan toimiva lisäruiskutuksen ohjelma ja asetukset. Nyt muistaessani se tiedosto pitääkin siirtää myös varmuustiedostoksi. Vahinko että kyseistä ohjelmaa ei saa pyörimään uudemmissa käyttöjärjestelmissä. En tiedä miksi mutta yritetty on. Useasti.

Mutta nyt huomio on kohdistettava tähän koneeseen.

Katsotaan miten homma etenee....

Päivä on vaihtunut toiseksi.
Ensimmäinen havainto uuden käyttöjärjestelmän rekisteröinnin jälkeen on että tätä blogiani kävi katsomassa joku tai jokin USAsta käsin 238 kertaa klo 16.00 - 24.00 EET välisenä aikana. Mistahän se kertoo?
Suomesta samaan aikaan käyntejä 99 kpl joka on arkipäiväksi normikäyntimäärä. Normaalisti amerikkalaisten suunnasta on vain muutama osuma per vrk. Nyt sieltä tulleet käynnit eivät näytä kohdistuneen mihinkään kirjoittamaani blogiartikkeliin tai sivuun.

Vastoinkäyminenkin ilmeni jolle ei vielä tänään ole ratkaisua löytynyt: LaCie-massamuisti, johon tallensin tärkeimmät tiedostot ennen käyttöjärjestelmän vaihtoa, ei vastaa. Näkyy kyllä hallintaikkunassa mutta ei toimi. Olen poistanut sen ohjelmallisesti ja palauttanut myös. Lisäksi on ajuri haettu uudelleen ja ajettu sen kanssa massamuistia sisään mutta ei tärppää. Konetta käynnistetty ja sammutetttu, jne. Ei ota tiedostoja sisään tämä laite enää. Paitsi tavallisilta muistitikuilta. Ongelma voi olla asennetussa kattavassa tietoturvassa mutta sen asetuksia en omatoimisesti taida räplätä....

USB-kaapeleista onnistui KKL-kaapelin asennus moitteettomasti. Se on tietenkin ensimmäinen edellytys moottorinohjauksen tutkimiseksi. Laitan toisaalle ohjeen asetuksista.

Ja kolmas päivä...
LaCie-massamuisti jurisee matatalla äänellä. Ilmeisesti jönkähtänyt jotenkin. Ei kulje tieto kumpaankaan suuntaan. Saa asiantuntevampi taho katsoa sen sisälmyksiin josko sieltä vielä varmuuskopiot irtoaisivat käyttöön.

Netistä uudelleen asentamani ohjelmat ja ajurit vaikuttaisivat toimivan moitteetta. Olisi helpompi ollut ladata sieltä massamuistista mutta tulipa ainakin uusimmat versiot kerralla. GuzziDiagiin oli tällä välin ilmestynyt uusia XDF-tiedostoja. TuneECu oli entisellään. MegaSquirtia en tähän koneeseen laita kun se on jo ennestään kahdessa miniläppärissä sekä Ubuntu- että XP-versiona.

Parin päivä päästä.
Ohjelmien latailua tietokoneelle kuten kuvankäsittely. Sekä liikkuvan kuvan että valokuvien muokkaamista, luettelointia ja säilyttämistä varten. Netistä olen etsiskellyt eri pyörämallien moottorinohjauksen asetuksia. Välissä vierailu moottoripyöränäyttelyssä.

Lisäys 05.03.2014
Kiitos, Pekka, opastuksesta. Pitää koittaa LaCieta ronkkia. On ollut hieman sivuraiteella se.
OBD-kaapeleiden kanssa oli vain vähän jumppaa. Onnistuneesti on jo moottorinohjaustiedostoja siirretty "elävään pyörään". Sekä kopioitu alkuperäistiedostoja ECUsta.
OpenOffice on vaihtunut LibreOffiseksi ja kuvankäsittelyohjelmia Olympukselta lisää. Niiden kautta on liki kaikki tässä blogissa olevat kuvat muokattu ja siirtyneet.

Mennä viikolla, kahden tunnin aikana, kävi jokin blogisivullani, tarkemmin määrittelemättömässä kohteessa, yli tuhat kertaa. Tilastotietojen mukaan Israelista käsin. Mikähän tässä niin kiinnostaa.

Käyntikerrat 24h.

1 kommentti:

  1. MOI.SAMAA ominaisuutta terasessa laciessa pienempi osio fat32 ja isompi ntfs-levyjärjestelmä.(vinoilee samalla tavalla)
    Kokeile linux koneella tai seiskalla tai pura kotelosta ja laita pöytäkoneeseen kiinni sata väylään (johdot tieten pitää olla), bios tunnistaa ja näkyy tiedoston hallinnassa.
    ntfs-levyjärjestelmä on ilmeisesti sinulla siinä laciessa. siirrä varm kop talteen alusta fat32 jne netissä ohjeita

    VastaaPoista