lauantai 19. syyskuuta 2015

Arkipyörässä häiriö: Vaihteet eivät mene päälle


Hiipivä haitta
Vika tai häiriö joka tulee hiljalleen pitkän ajan kuluessa voi jäädä huomaamatta kunnes siitä tulee ongelma joka voi katkaista matkanteon. Näin olisi käynyt Breva 1100:sen vaihdevivulle.

Vaikea vaihtaa
Tänään ajelulla olessani ihmettelin että onko nilkka jäykkä vai mikä on kun vaihteen "saatto" pyrki jäämään vajaaksi. Tämän vaihteiston kohdalla vaiva ilmenee vain ykköseltä kakkoselle vaihdettaessa. Vaihde jääkin vapaalle. Muut vaihteet menevät vaihdeautomatiikan avulla perille kunhan antaa suunnan: isommalle vai pienemmälle?

Liikerata pidentynyt
Tulin samalla tehneeksi muitakin huomioita. Niistä kuvien yhteydessä.
Vaihdevivun liikkeet olivat siis pitkiä mikä kiinnitti lopulta huomiota ja sai aikaiseksi että otin vaihdevun mekanismin suojalevyn irti. Sen takana on vaihdevivun kiinnitys akseliinsa. Akseli välittää vaihdevivun liikkeet vipumekanismille joka kiertää vaihdelaatikon takakannessa olevaa akselia. Hieman monimutkainen ratkaisu mutta onneksi valmistettu suurelta osin aivan standardiosista. Välitysvivustoon ei tällä kertaa tarvinnut kajota.

Vaihdevipu ja sen kiinnitys.

Vakiomallinen kiinnitys
Kiinnitys on perin tavanomainen: uritettu reikä jonka toinen sivu on halkaistu ja kiristyksen hoitaa ruuvi. Oliko sitten ruuvi löystynyt vai "spoorit" väljistyneet, ei voi varmaksi sanoa. Puhdistus ja kiristys.

Hienostelua säädöissä
Polkimen päässä on myös hienosäätö josta polkimen sijaintia ajojalkineeseen voi hienosäätää. Karkeampi säätö tapahtuu jutun alimman kuvan osan 12 välitangon säädöllä ja kaikkein karkein siirtämällä vipua urituksessa eri asentoon.

Ura-akseli johon vipu kiinnittyy.

Ei merkittävää kulumaa
Akseli ei ole kulunut nähtävästi. Urat ovat tallella. Akselissa on myös O-rengas mutta sen merkitys on vähäinen koska se lepää urituksen päällä. Akselin laakerointia hoitaa pronssiholkki joka ei ollut pahoin kulunut. Jos olisi niin sen voi vaihtaa.

Puhdistus ja voitelu
Tämän pidemmälle en mekanismia purkanut. Puhaltelin irtoravat pois ja laitoin ruiskutettavaa vaseliinia. Voiteluaineen käyttö tämänkaltaisessa paikassa on kaksipiippuinen juttu: voiteluaine kerää likaa ja siksi se pitää pestä pois ja vaihtaa uuteen voiteeseen.

Kiinnitys uudelleen
Korjaus oli helppo: osien huolellinen pesu ja voitelu sekä vaihdevivun kiinnitys ura-akseliin uudelleen. Urat pitävät ja kuvista näkyy että vielä on kiristysvaraakin.

Vaihdevivun ala- ja yläasento.

Mekanismi voi olla kulunut
Kuvissa tilanne jo korjattu ja vaihteet toimivat normaalisti. Olen ympyröinyt kohdat joihin vaihdevipu törmäsi kun uritus oli löysällä eikä kakkoselle ja ykköselle vaihtaminen aina onnistunut. Liikerataa ei siis ole paljoakaan ylimääräistä. Todennäköistä on myös että akselin toisessa päässä oleva mekanismi on väljistynyt.

 Vaihdevivuston mekanismi.

Pallonivelet kulahtavat ensin
Akseli on kiinni osassa 10 ja vaihdevipu sen päässä. Normaalitilanteessa osakokonaisuus 12, jossa on pallonivelet päissä, on se joka aiheuttaa ensimmäiseksi kulumisesta johtuvaa välystä. Jos välys syntyy nopeasti tai vaihtaminen käy yhtäkkiä mahdottomaksi on todennäköistä että nivelen akseli on irronnut kupistaan tai sen kiinnitysmutteri 11 on löysässä. Osassa 13 on myös uritus. Se kiinnittyy vaihteiston sisään menevään ura-akseliin. Sen tiukkuudesta (ruuvi 9) on pidettävä huoli ettei uritus pääse kulumaan huonoksi. Siinä tapauksessa joutuu purkamaan vaihteiston. Osat nro 7 ovat kumisia O-renkaita.

Muutakin huollettavaa
Otan muun vivuston auki kunhan saan pyörän nostimen päälle ettei tarvitse kyykkiä tai maata pyörän vieressä. Todennäköisesti sinnekin on tullut kulumia 11 ajokauden aikana. Samalla voitelen takajousituksen progressiovivuston laakerit. Se on tarkkaa homma ettei laakereihin pääse likaa purkaessa.

Vaihtaminen sujuu
Oli ihan toisenlaista ajaa kun vaihdevivun liikkeet olivat täsmällisiä ja vaihteet menivät päälle ja pois kevyesti ja lyhyellä liikkeellä. Vapaakin löytyy helpommin. Nam nam.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti