torstai 17. syyskuuta 2015

Arkipyörän varustelua: Ilmanohjain

Kuten jokainen moottoripyörällä vähänkin kovempaa ajanut on huomannut että paikallaan seisovan ilman läpi ajettaessa se pyrkii vastustamaan liikettä ja joutuu pitämään kiinni ettei jää matkasta. Jos ilma liikkuu niin se voi puhaltaa muualtakin kuin edestä. Myötätuuli on tietenkin hyvä apu mutta osuu harvoin kulkusuunnan kanssa yksiin.
Kun liikutaan ilmamassassa hiemankin suuremmalla nopeudella niin ilmavirta tuntuu "vastatuulena" joten edestäpäin kohti tuleva ilma vastustaa ja tarttuu moottoripyörään ja kuljettajan varusteisiin melkoisella voimalla. Lisäksi moottoripyörä vetää perässään melkoista ilmamassaa. Tämä ilmanvastus on se minkä voittamiseen polttoaineesta kuluu ylivoimaisesti suurin osa. Olisi siis hyvä että moottoripyörän kate olisi yhtä aikaa virtaviivainen ja vielä suojaisi kuljettajaa. Lisäosa katteessa tuskin pienentää ilmanvastusta mutta voi parantaa kuljettajan olosuhteita.

Breva 1100:sen alkuperäistuulisuoja, itse asiassa pala muotoon leikattua taivutettua ohuehkoa pleksiä eikä siis mikään varsinainen kate, on kooltaan varsin vaatimaton mutta kykenee pitämään kuljettajan ylävartalon ilmavirralta kohtuullisessa suojassa. Sillä on myös taipumus ryhtyä telineessään resonoimaan joka näkyy pleksin yläreunan väpätyksenä yli sadan tuntikilometrin nopeuksissa. Olen sitä yrittänyt suitsia koska se aiheuttaa väpätyksellään paineiskuja kypärän tietämille joka kuuluu vaimeana hyvin matalataajuisena jyminänä. Ensin sitä ei huomaa mutta ajan kanssa se on väsyttävää. Yli 160 km nopeudessa pleksi toimii taasen aivan hyvin huippunopeuteen asti mutta harvemmin tulee ajetuksi kyseisiä nopeuksia kotimaan kamaralla.

Kun pitkästä aikaa otin Brevan tälle syksylle käyttöön niin ajattelin tehdä asialle jotain. Paikallisessa tarvikeliikkeessä oli tyrkyllä kohtuulliseen hintaan muovinen kötöstys jonka voi kiinnittää alkuperäisen pleksin jatkeeksi ja siinä muuttaa mekanismin avulla sen kulmaa ja sijaintia ilmavirran ja alkuperäisen pleksin suhteen.

 Kiinteämpi kiinnitystapa.

Kiinnitystä varten pitäisi porata reikiä alkuperäiseen pleksiin enkä pelkän kokeilun vuoksi halua reikiä.

Reunakiinnitys.

Kiinnitystapa ei ole aivan yhtä varma kuin ruuvikiinnitys. Kiinnitys tapahtuu U-muotoisten osien, kumisuojien ja pidätinruuvien avulla. Ei niin siistin näköinen kokoonpano kuin ruuvikiinnitys mutta reikävapaa eikä jätä pleksiin jälkiä.

 Ilmanohjaimen tuki.

Kiinnitysosat ovat kaikki muovia ruuveja lukuun ottamatta. Kiristys tapahtuu lovetuilla kartioilla ja pienillä muovisalvoilla joiden käsittely on syytä tehdä varovasti. Onnistuu kuitenkin ajohanskat käsissä. Säätäminen käy pysähtymällä levikkeelle, avaamalla lukitukset, muuttamalla ohjaimen asentoa, lukitsemalla säädöt ja jatkamalla testausta ajamalla.

 Toistaiseksi paras asento.

Toki monta asentoa on vielä koittamatta mutta yllätyksekseni näin alhaalla oleva asento antoi tasaisimman ilmavirran kypärään. Paras vaikutus oli kuitenkin että pleksin resonaatio katosi. Siihen ehkä vaikutti painon lisäys tai ilmavirran kulku tasaisemmin. Jyrinä katosi. Testiä tein vain vajaat sata kilometriä ja lopetin kun alkoi satamaan vettä kohtuullisen voimakkaasti.

Sama edestä katsoen.

Ilmanohjain on hieman tummempaa materiaalia kuin alkuperäinen pleksi. Sen läpi ei kuitenkaan katsella vaikka sen laittaisi ylimpään asentoonsa. Vielä on kokeilematta mitä vaikuttaa jos ohjaimen kääntää nurinpäin. Siis kovera puoli eteenpäin. Silläkin on varmasti vaikutuksensa. Estettä sille ei ole. Ulkonäkö tietysti on hieman poikkeava.

Ilmanohjain takaa katsoen.

Kuva on otettu kovin läheltä joten kiinnitysosien koko hieman korostuu. Yllättävän jämäkät kuitenkin. On siis hyvin uskottavaa että ilmanohjain pysyy hyvin kiinni tälläkin menetelmällä.

Näkymä kuljettajan paikalta katsoen.

Kuten näkyy niin ohjain ei nykyisessä ja varsin toimivassa asennossaan korota pleksiä kuin pari senttiä. Ilmavirta suuntautuu tasaisemmin kypärään ja matalat jyrinät katosivat. Sen verran kokeilin moottoritiellä että kovemmassakaan vauhdissa ei ilmennyt mitään yllättävää.

Ilmanohjaimen valmistajan sivut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti