torstai 17. syyskuuta 2015

Arkipyörän varustelua: Ilmanohjain


Ilman vastus
Kuten jokainen moottoripyörällä vähänkin kovempaa ajanut on huomannut että paikallaan seisovan ilman läpi ajettaessa se pyrkii vastustamaan liikettä ja joutuu pitämään kiinni ettei jää matkasta. Jos ilma liikkuu niin se voi puhaltaa muualtakin kuin edestä. Myötätuuli on tietenkin hyvä apu mutta osuu harvoin kulkusuunnan kanssa yksiin.

Lähes aina vastatuuleen
Kun liikutaan ilmamassassa hiemankin suuremmalla nopeudella niin ilmavirta tuntuu "vastatuulena" joten edestäpäin kohti tuleva ilma vastustaa ja tarttuu moottoripyörään ja kuljettajan varusteisiin melkoisella voimalla. Lisäksi moottoripyörä vetää perässään melkoista ilmamassaa. Tämä ilmanvastus on se minkä voittamiseen polttoaineesta kuluu ylivoimaisesti suurin osa.

Katteen taa
Olisi siis hyvä että moottoripyörän kate olisi yhtä aikaa virtaviivainen ja vielä suojaisi kuljettajaa. Lisäosa katteessa tuskin pienentää ilmanvastusta mutta voi parantaa kuljettajan olosuhteita.

Kohtuullinen suoja
Breva 1100:sen alkuperäistuulisuoja, itse asiassa pala muotoon leikattua taivutettua ohuehkoa pleksiä eikä siis mikään varsinainen kate, on kooltaan varsin vaatimaton mutta kykenee pitämään kuljettajan ylävartalon ilmavirralta kohtuullisessa suojassa.

Turbulenssia
Sillä on myös taipumus ryhtyä telineessään resonoimaan joka näkyy pleksin yläreunan väpätyksenä yli sadan tuntikilometrin nopeuksissa. Olen sitä yrittänyt suitsia koska se aiheuttaa väpätyksellään paineiskuja kypärän tietämille joka kuuluu vaimeana hyvin matalataajuisena jyminänä.

Tunnelma pilalla
Ensin sitä ei huomaa mutta ajan kanssa se on väsyttävää. Yli 160 km nopeudessa pleksi toimii taasen aivan hyvin huippunopeuteen asti mutta harvemmin tulee ajetuksi kyseisiä nopeuksia kotimaan kamaralla.

Lisävaruste
Kun pitkästä aikaa otin Brevan tälle syksylle käyttöön niin ajattelin tehdä asialle jotain. Paikallisessa tarvikeliikkeessä oli tyrkyllä kohtuulliseen hintaan muovinen kötöstys jonka voi kiinnittää alkuperäisen pleksin jatkeeksi ja siinä muuttaa mekanismin avulla sen kulmaa ja sijaintia ilmavirran ja alkuperäisen pleksin suhteen.

 Kiinteämpi kiinnitystapa.

Reikäkiinnitykselle punaista
Kiinnitystä varten pitäisi porata reikiä alkuperäiseen pleksiin enkä pelkän kokeilun vuoksi halua reikiä.

Reunakiinnitys.

Ei reikiä
Kiinnitystapa ei ole aivan yhtä varma kuin ruuvikiinnitys. Kiinnitys tapahtuu U-muotoisten osien, kumisuojien ja pidätinruuvien avulla. Ei niin siistin näköinen kokoonpano kuin ruuvikiinnitys mutta reikävapaa eikä jätä pleksiin jälkiä.

 Ilmanohjaimen tuki.

Säädettävissä
Kiinnitysosat ovat kaikki muovia ruuveja lukuun ottamatta. Kiristys tapahtuu lovetuilla kartioilla ja pienillä muovisalvoilla joiden käsittely on syytä tehdä varovasti. Onnistuu kuitenkin ajohanskat käsissä. Säätäminen käy pysähtymällä levikkeelle, avaamalla lukitukset, muuttamalla ohjaimen asentoa, lukitsemalla säädöt ja jatkamalla testausta ajamalla.

 Toistaiseksi paras asento.

Yllättävä asento
Toki monta asentoa on vielä koittamatta mutta yllätyksekseni näin alhaalla oleva asento antoi tasaisimman ilmavirran kypärään.

Ei väpätystä
Paras vaikutus oli kuitenkin että pleksin resonaatio katosi. Siihen ehkä vaikutti painon lisäys tai ilmavirran kulku tasaisemmin. Jyrinä katosi. Testiä tein vain vajaat sata kilometriä ja lopetin kun alkoi satamaan vettä kohtuullisen voimakkaasti.

Sama edestä katsoen.

Eri sävy
Ilmanohjain on hieman tummempaa materiaalia kuin alkuperäinen pleksi. Sen läpi ei kuitenkaan katsella vaikka sen laittaisi ylimpään asentoonsa. Vielä on kokeilematta mitä vaikuttaa jos ohjaimen kääntää nurinpäin. Siis kovera puoli eteenpäin. Silläkin on varmasti vaikutuksensa. Estettä sille ei ole. Ulkonäkö tietysti on hieman poikkeava.

Ilmanohjain takaa katsoen.

Siedettävää
Kuva on otettu kovin läheltä joten kiinnitysosien koko hieman korostuu. Yllättävän jämäkät kuitenkin. On siis hyvin uskottavaa että ilmanohjain pysyy hyvin kiinni tälläkin menetelmällä.

Näkymä kuljettajan paikalta katsoen.

Toimii
Kuten näkyy niin ohjain ei nykyisessä ja varsin toimivassa asennossaan korota pleksiä kuin pari senttiä. Ilmavirta suuntautuu tasaisemmin kypärään ja matalat jyrinät katosivat. Sen verran kokeilin moottoritiellä että kovemmassakaan vauhdissa ei ilmennyt mitään yllättävää.

Pyörä ja pleksin koroke myyty
Molemmat menivät eri osoitteisiin. Tilalle tuli isolla pleksillä varustettu California 1400 GTS. Kauppa-aktiot tapahtuivat helmikuussa 2016.

Ilmanohjaimen valmistajan sivut.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti