tiistai 15. syyskuuta 2015

Arkipyörän huoltoa: Moottoriöljynvaihto

Taas tuli täyteen tasakymmentuhatluku ja huolto. Sopivasti näin syksyllä kun on enää vain vähän ajoja jäljellä. Suodatin on vaihtunut aina parillisella kymmentuhatluvulla. Öljyn ominaisuudet eivät kamalasti kulu kun ajetaan lämpimissä mutta ei kuumissa olosuhteissa eikä siihen pääse sekoamaan vettä. Öljyä ei moottori ole hukannut vuotamalla ulos eikä käydessään sitä syönyt kuin sen verran että öljynvaihtovälillä asian huomaa mutta ei edellytä öljyn lisäämistä. Käytössä koko ajan tavanomaista 20W50 mineraaliöljyä. Teräspintojen suojaksi olen laittanut öljyn joukkoon tribokeraamisen RVS-metallipinnoite-aineen.

Melkoisesti öljyyn oli joutunut nokea koska öljy oli melko mustaa mutta onhan se siellä pitkään ollutkin. Pohjatulpan magneetissa ei ollut metallia eikä öljytilasta tullut vettä eikä öljyn joukossa ollut limaa tai sakkautumia. Tilanne aivan normaali.

Jos pohjapropun magneetissa on merkittävästi metallia tai öljyssä selvää "metallinhohtoa" on ryhdyttävä vianetsintään ja selvitettävä metallin irtoamisen syy. Useimmiten, magneettisen metallin, löytymisen syynä on nokka-akseli ja/tai nostimet. Muu, ei magneettinen, metalli voi olla peräisin laakeroinneista, männistä tai jakopään kotelosta. Öljynvaihdon yhteydessä havaittu vika voi olla vielä helposti korjattavissa. Ajon aikana tullut matkan pysäyttänyt vika on jo liian pitkälle ehtinyt.

Kun öljy oli valunut propun kautta ulos on suodattimen vaihto seuraavana. Suodatin on syvennyksessä öljypohjan alapinnassa. Tila on ahdas ja siksi tarvitaan tarkoitukseen tehty avain.

Suodatinavain päältä ja sisältä.

Kyseisessä avaimessa on kaksi avainkokoa ja näitä saa yleensä samasta paikasta kuin suodattimiakin. Muunmuassa Storm Motor ja Motonet myy molempia. Avainkoot ovat 78 ja 74 mm joista jälkimmäinen on se koko jolla Guzzin suodatin aukeaa. Särmäluku 15.

Vanha suodatin.

Pois otettu suodatin on hieman pidempi kuin se jonka laitoin paikoilleen. Se ei välttämättä kerro suodatuskyvystä mitään. Suodatinkangas voi olla laskostettu enemmän tai vähemmän ja sen läpäisykyky voi olla erilainen. Ota näistä sitten selvää.....

 Suodatinjalka syvennyksen pohjalla.

Syvennyksen seinämiin ja pulttien upotuksiin oli kertynyt reiän täydeltä törkyä. Pääasiassa hienoa hiekkaa ja tiepölyä. Se pitää puhdistaa pois niin ettei suodatinjalkaan pääse törkyä. Jos ei siivoa niin törkyä voi mennä öljyn joukkoon kun suodatinta asentaa syvennykseensä.

Jos on paljon likaa niin ennen suodattimen irrotusta voi ruiskuttaa syvennykseen voimakasta liuotinta. Perään paineilmaa ja niin monta kertaa kuin on tarvis.

Vanhasta suodattimesta pitää katsoa että sen tiiviste irtosi sen mukana eikä jäänyt tiivistepintaan kiinni. Jos suodattimen mukana irtoaa, kuten joskus voi käydä, suodatinjalan keskellä näkyvä kiinnityskierre on se liimattava paikoilleen esim. Loctite 243:llä ja kiristettävä paikoilleen 40 Nm kireyteen.

Tarvikesuodatin ja sen varaosanumero (Storm Motor)

 Suodatin asennuskunnossa.

Uusi suodatin täytetään öljyllä piripintaan ennen paikoilleen asennusta. Suodattimeen menee yllättävän paljon öljyä mutta hiljalleen lirutellen. Myös tiiviste öljytään.
Kun tiivisteeseen laitettu öljy pursuu pois niin tiiviste "istuu" tiivistepintaan eikä enää helposti irtoa.
Suodattimen kiristystiukkuus on 15 Nm eli noin 1,5 kgm. Puhutaan ns. sormitiukkuudesta mutta suodattimen sijainnista johtuen joudutaan käyttämään työvälinettä. Liika kiristäminen rikkoo tiivisteen.

Kokonaisöljymäärä on 3,6 litraa suodattimen sisällön kera. Koska vanhaa öljyä jää aina hieman moottoriin niin öljynvaihdon yhteydessä kannattaa olla ylitäyttämättä vaan tarkistaa öljytikusta kolmen litran seutuvilla paljonko öljyä öljytilassa oikeasti on.

Homma valmis.

Seuraavan pesun yhteydessä öljyläikät lähtevät eivätkä enää kerää pölyä. Aikaa öljynvaihtohommaan menee 15 - 20 minuuttia rauhallisesti työskennellen. Riippuu puhdistamisen määrästä. Nukkaamattomia rättejä on syytä olla useita.

Kuvan vasemmassa alakulmassa näkyy tyhjennysproppu. Sen tiivisteenä on Usit-tiiviste joka on monikertakäyttöinen eikä tarvitse suurta kiristystiukkuutta. Se on valmistettu teräksestä ja kumista eikä jousta lainkaan vaikka kuinka kiristäisi. Alumiinen tai kuparinen tiivistekin käy kunhan ovat uusia. Vanha kokometallitiiviste on jo litistynyt ja kovettunut eikä pidä öljyä takanaan. Kokometallitiiviste on syytä vaihtaa aina uuteen. Öljytulpassa on lyhyt kierre ja sen vastakierre on alumiinivalussa. Se ei siedä suurta kiristysmomenttia rikkoutumatta. Tehtaan määrittelemä kiristysmomentti tyhjennystulpalle on 20 Nm eli noin 2 kgm.

Jos oikein tarkka vanhan öljyn pois saannista haluaa olla voi valutusaikaa pidentää sekä kallistaa sivutuen varaan sekä toiseen suuntaan saman verran hetkeksi niin sylinterikannen nurkistakin valuu öljy pois. Viimeksi vielä painaa perää alaspäin että viimeinenkin liru tulee pois. Öljyn valuttaminen kuumasta moottorista nopeuttaa toimenpidettä mutta kuuman moottoriöljyn kanssa pitää olla varovainen ettei tule palovammoja.

Öljyn lisääminen tapahtuu öljytikun reiästä ja sitä laitetaan pyörän ollessa suorassa öljytikun ylämerkkiin asti. Muovinen öljytikku vain painetaan reikäänsä mutta ei kierretä kun öljyn määrää tarkistetaan. Kun oikeasta öljyn määrästä ollaan varmoja tikku ruuvataan kiinni ja moottori käynnistetään tyhjäkäynnille ja katsotaan mittaristoa syttyykö varoitusvaloja. Jos syttyy sammutetaan moottori heti ja selvitetään miksi varoitusvalo syttyi. Sen saa selville ajotietokoneen vikalogien kautta. Naputellaan ajotietokoneeseen kyseisen pyörämallin huoltokoodi ja mennään valikossa kohtaan "Diagnostics". Siellä on kaksi valikkoa: mittariston ja moottorinohjauksen. Öljynpaineen anturin ja öljynpaineen mahdollinen ilmoitus löytyy mittariston "Dashboard Fault"-valikosta. "Fault 07" on anturivika ja "Fault 08" on öljynpaineen puutteen tieto. Nollataan vikailmoitukset ja tehdään uusi käynnistysyritys. Jos ei sittenkään vikavalo pysy sammuksissa niin vika on siinä että öljynpainetta ei ole tai öljynpaineanturi on rikki. Vaatii jo laajempaa tutkimusta sillä käyttäminen ilman öljynpainetta rikkoo moottorin.

Jos kaikki on normaalia niin pyörä on valmis ajoon. Suodattimen täyttäminen ennen asennusta on tärkeää ettei vikailmoituksia tulisi ja öljy lähtisi kiertoon välittömästi. Lyhyen käytön jälkeen pidetään taukoa muutama minuutti ja tarkastetaan moottoriöljyn määrä ja jos vajausta on lisätään öljyä. Jos taas on liikaa niin ylimääräinen öljy on poistettava mittatikun reiän kautta esimerkiksi pienellä pumpulla. Liika öljy on haitallista.

Lopullinen öljyn pinnan taso selviää kun pyörällä on ajettu hetken aikaa, nosteaan pyörä keskituelle suoralle alustalle ja tarkistetaan öljymäärä vielä kerran ja lisätään jos näyttää vajaalle. Tikkua ei tarkistuksen yhteydessä kierretä. Öljytikun viivojen väli on noin puoli litraa.

Öljypohjakin on irrotettava joskus. Ehkä 100.000 km olisi hyvä matka. Sinne kertyy kaikenlaista mujua vaikka kaikki olisikin kunnossa.
Öljypohjan kaikkien M6-pulttien kiristysmomentti on 10 Nm.

Myöhemmin vaihdan perä- ja vaihteistoöljyt. Eiköhän talven aikana ehdi.....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti