lauantai 22. huhtikuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Oheisjuttuja

Centauron kunnostuksen yhteydessä tehtyjä havaintoja.

Ahtimen hihna ja ahdin.

Ahdin on 24 kuutiotuumainen Eaton ja se on asennettu väärin päin paikoilleen. Ahdin tosin saa ilmansa sen päädyn kautta mutta normaalisti se puhaltaa sen kyljestä alaspäin. Siksi ahtimen öljynvaihtoon pitää kiinnittää huomiota. Kuvassa on ympyröity ahtimen öljyntäyttötulppa. Ohje sanoo että öljyä pitää olla tulpan alareunan tasoon. Tarkoittaa sitä että pitää valuttaa vanha öljy pois, kääntää ahdin toisin päin, lisätä öljyä aukon alareunaan asti, laittaa tulppa kiinni ja asentaa ahdin uudelleen paikoilleen. Homma ei ole erityisen vaikea. Ainoastaan ahtimesta lähtevät letkut voivat olla tiukassa. 

Pestävä ilmansuodatin pitää pestä ja voidella siinä ohessa.

 Takajarrun poljinmekanismi.

Jalkatapit ja polkimet sijaitsivat tehtaan jäljiltä toisaalla. Kun tein muutoksia niin suunnittelin jarrumekanismin sijoituksen uudelleen. Polkimessa on säädöt että sen saa asetettua ergonomisesti. Poljinvivusto ja sen runko on omaa valmistettani. Jalkatapin takana näkyy vielä aiempi äänenvaimentajan kiinnityskohta. Samalla kun kunnostan koko laitoksen niin hieman kevennän ja poistan ylimääräisyydet. 

Jarrun pääsylinteri vaatinee korjausta koska jarrunestesäiliö on tyhjentynyt itsekseen. Tai sitten kuvassa näkyvä metallipunosletku on rikki.

Vaihdevipumekanismi.

Poljin ja vipusysteemi omaa valmistetta. Tätäkin voi säätää sekä asennoltaan että välityssuhteeltaan. Ajan mittaan tähän on syntynyt välystä. Uniball-nivelet ovat kunnossa mutta levymäinen välivipu on väljistynyt akseliinsa ja vivussa on löysää liikettä noin 10 mm. Vipu pitänee holkittaa ja akseli vaihtaa. Ehkä lisätä myös rasvanippa ja kevennysreikä keskelle.

Niin vaihde- kuin jarruvivut ja muut osat kiillotetaan. Onhan siitä jo parikymmentä vuotta aikaa kun viimeksi. 

Kuvassa näkyy myös pätkä imuilmaputkea. Niiden lakkaus on hieman kellastunut mutta taidan antaa olla sillä uudelleen hionta on ikävää hommaa hiilikuidun suhteen.

Putken alla on käynnistinmoottori. Se pitää avata ja puhdistaa. Erityisesti alennusvaihde kerää likaa itseensä joten puhdistus lisää kestoikää. Solenoidin kytkentänastat pitää myös tarkistaa sekä tietysti roottorin kollektori ja hiiliharjat. Maalauskin on melko haalistunut.

Kardaaniakseli.

Valmistaja lupaa tälle akselille kestoiäksi, milloin se huolto-ohjeen mukaan vaihdetaan, neljäkymmentätuhatta kilometriä. Olen kuitenkin pitänyt sen hyvissä voiteissa. Tarkoittaa että aina pidemmän ajorupeaman tai sateessa ajon jälkeen olen sen voidellut. Toki hyllyssä on uusikin akseli mutta en usko tarvitsevani sitä vielä aikoihin.
Kardaanin takapään ympärillä on suojus. Se lienee tarpeeton. Tai en ole keksinyt sille oikein mitään tarkoitusta. Ehkä yksi lainsäädännön määräämiä asioita. Akselissa on kolme rasvanippaa ja rasvaus tapahtuu tavallisella rasvaprässillä. Erikoistyökaluja ei tarvita.
Kuvassa kardaani on jyrkimmässä kulmassaan sillä takapyörä on irti. Vetopyörästö on suuntaistuettu eli kardaani ei aiheuta minkäänlaisia vaikutuksia maavaran ja jousituksen suuntaan. Pyörässä on säädettävä ride-height eli ajokorkeuden säätö. Se löytyy takajoustintuen etupäästä.

Perävaihteen kotelo.

Takapyörä on irrotettu. Perävaihteeseen teen visuaalisen tarkastuksen ja öljynvaihdon. Ulkopuolelta se pitää siistiä ja erityisesti ureholkki, josta veto siirtyy takapyörän napaan, pitää siivota ja voidella uudelleen. Mahdollisesti myös huulitiiviste pitää vaihtaa. On varmaan kulunut ja kovettunut ajan saatossa.

Lain vaatima melutarra on huonossa kunnossa mutta vielä luettavissa. Otin kaksi kuvaa talteen joista selviää koko loru.

Melutarra.

MOTO GUZZI S.p.A
Motorcycle type: "KK" (MOTO GUZZI V10 CENTAURO)
Stationary noise test information
Tested 91 dB (A) at 4100 rpm
Number of ignition pulses per two engine
revolutions for cylinder: 1

Sisältö suomennettuna:
Moottoripyörän tyyppi: "KK"
Melulutieto paikallaan mitattuna
Testattu 91 dB (A-painotuksella) käyntinopeudella 4100 kierrosta minuutissa
Sytytyskertojen määrä kahta kampiakselikierrosta sylinteriä kohti: 1

Selvää tekstiä ja siitä melumittauskierrosluvun määrä. Moottorissa ei ole niin kutsuttua "hukkakipinää".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti