sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 5

Osa 4

Osien ultraäänipesua ja vikojen sekä puutteiden etsintää. Muutama asia on itsestään selviä kuten kampiakselin takapään tiivisteen uusiminen. Siinä oli pientä vuotoa jo kymmenen vuotta sitten. Saattoi kuumaksi ajettuna pudottaa tipan tai pari alleen. Tuskin aika on parantanut haavoja.

Öljypohjan takaosa.

Kuvasta näkee että öljyistä on. Piirsin pienen neliön siihen kohtaan missä vaihdelaatikon etuosan, joka muodostaa kytkinkotelon, pienestä aukosta pääsee kampiakselin takapään huulitiivisteestä vuotanut öljy ulos. 

Kaksi letkua kuuluvat huohotusjärjestelmään. Näitä letkuja myöden palaa huohotusöljy takaisin öljypohjaan. Huohotinkotelona toimii rungon selkäpalkki.

Oikean puolen huohotinletku rungossa.

Toisen letkun kiinnitys on toisella puolen runkoa samalla kohtaa.

 Takajarrun nestesäiliö.

Säiliö oli ensisilmäyksellä tyhjä mutta kun hieman levitin jarrupaloja toisistaan niin tämän verran siirtyi synkän väristä nestettä säiliöön. Laitoin jarrulevyä paksumman levynpalan jarrupalojen väliin ja lisäsin nestettä säiliöön.
Se ei ole tarkoitettu korjaukseen vaan tutkin sen avulla miksi nestettä oli niin vähän. Jarru tosin alkoi toimimaan eikä toistaiseksi vuotoja näkynyt.

Tukilevy takajarrusatulan jarrupalojen välissä.

Perävaihteen tutkimus oli seuraava vaihe. Siihen pitää vaihtaa myös huulitiiviste. Muuta ongelmaa en siitä löytänyt. Pyörii nätisti ja hieman tahmeasti, kuten pitääkin.

Taka-akselin ja perän tukilaakerin, johon tein muutoksen jo 90-luvulla, tarkastelua piti tehdä hieman pidempään. Ruostettakin oli vähän. Neulalaakeri kelpaa vielä käyttöön. O-renkaat pitää uusia ja aiemmat teräsosat korvaan. Sorvailen kovasta alumiinista. Mitoitusta varten pitää takapyörän ja perän olla paikoillaan. Purkua ja kasausta tiedossa.

Perän tukilaakeri ja sen tiivistysosat.

Vasemmalta: neulalaakeri, välyslevy, O-rengas, O-renkaan tukilevy, O-rengas ja tukiholkki. Tämä mahdollistaa perävaihteen kiertymisen takahaarukan suhteen ja pitää perävaihteen oikeassa asennossa takapyörään nähden.

Taka-akseli koottuna ilman perää.

Taka-akseli purettuna.

Taka-akseli koostuu kolmesta pääosasta: pultti, akseli ja väliholkki. Kaikki menevät enemmän tai vähemmän sisäkkäin. Ratkaisu on tehty kilpakäyttöä silmällä pitäen. Perävaihde jää kiinni takahaarukkaan kun takapyörä irrotetaan.

Takapyörän navan osia.

Kuvassa kitkavaimennin joka toimii yhdessä kumivaimentimen kanssa ja pitää takapyörän tiessä kiinni voimakkaiden moottorijarrutusten ja rajujen kiihdytysten aikana. Osat pestynä asennusta varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti