maanantai 24. huhtikuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 6

Osa 5

Takapyörän laakerit vaihtoon
Takapyörän napaa tarkastelin ja huomasin vasemman puoleisen laakerin hieman rahisevan pyöriessään. Vaihtoon. Edullinen standardiosa vaikka Motonetistä tai mieluimmin asiantuntevasta laakeriliikkeestä.
Samalla vaihdan oikeanpuoleisenkin vaikka ei siinä mitään vikaa olekaan. Mutta on hyväksi vaihtaa molemmat sillä on todennäköisempää että uusien keskimääräinen yhteinen ikä on pidempi. Laakerit ovat kestovoideltuja.

 Rasvaa ja ruostetta.

Huonon säilytyksen syytä
Laakeri ja väliholkki ovat irti. Laakeripesän takana oli epämääräistä muhjua. Pitää siivota. Eivät edes kahtakymentä vuotta ole laakeroinnit kestäneet. Vikaa on itsessänikin sillä tallitilojen puutteessa pyörä on ollut ulkosäilytyksessä joinakin talvina pressun alla.

Väliholkki.

Ei suurta vahinkoa
Siinäkin on hieman hapettumaa. Sinkkipinta on jo kärsinyt. Jossain vaiheessa liki hermeettiseen laakeripesään on päässyt kosteutta. Mitään vauriota ei ole tapahtunut lukuun ottamatta toisen laakerin karheutta pyöritettäessä. Sielläkin on siis ollut vettä sisällä. Huomenna laakerikauppaan.

Jakohinojen kiristimien laakerit
Myös jakopää tarvitsee uudet laakerit vaikka mitään vikaa entisissäkään ei ole. Vaihdan varmuuden vuoksi. Josko kestäisivät seuraavat kaksikymmentä vuotta nekin.

Moottorin lukitsin.

Erikoistyökalu
Piti tehdä työkalu millä saa moottorin jumiin niin että se ei pääse pyörähtämään vahingollisesti kesken säätöjen. Se myös helpotti kovasti jakopään apuakselin päätymutterin avaamista.

Laitetaan ajoitusasentoon
Lukitsin asennetaan käynnistinmoottorin tilalle ja samalla moottori ajoitetaan hihnojen asennusta varten.

 Lukitsin sivulta.

Lukitsin takaa.

Tiesin tarvitsevani
Valmistin laitteen osasta jota olen säästänyt 80-luvulta asti. Se oli silloin jo rikki.
Nyt otin siitä hammaspyörän uusiokäyttöön. Tekee viimeistä palvelustaan vielä pitkään. Mitoittaminen oli pieni ongelma mutta pari apureikää ja ruuvi muttereineen oli avuksi. Yritin tehdä jämäkän.

Lukitsinta tarvittiin tätä varten.

Hyvin liimattu
Iskevällä paineilmavääntimellä mutteri ei auennut mutta isolla "rekkamiehen vääntimellä" homma ei ollut metrin varrella edes kova homma.

Helppoja irrottaa
Hihnapyörät lähtivät käsin vetämällä pois. Samalla lähti vasemmanpuoleinen jakohihna.
Hihnapyörillä on niin ahdas paikka että etummainen eli oikean puoleinen jakohihna mahtuu tulemaan pois mutta takimmainen ei. 

Jakopään apuakseli ilman hihnapyöriä.

Ei vaihtotarvetta
Huulitiiviste näyttää hyvältä eikä ole vuotanut. En ryhdy toimenpiteisiin. Sen vaihto jälkeenpäin ei edellytä kuin jakopään purkamista joten vaiva ei palkitse.

Jakopään ulkoiset osat.

Osat pesty
Kuvassa näkyvät laakerit menevät vaihtoon. Muut osat menevät paikalleen sellaisenaan. Oikealla ovat uudet jakohihnat.

Hihnat ajoitettu. 

Pikainen kokoonpano
Laakeriostosten jälkeen vain kokoonpano ja hihnojen kireyden säätö. Laakerit löytyivät paikallisesta liikkeestä ja ovat ns. standarditavaraa joten montaa kymppiä ei tullut kuluja. Muutenkin Guzzin tuotteissa käytetään standardiosia joten useimpia varaosia ei tarvitse tilailla.

Vanhat hihnat.

Hihnat ovat kestäviä
Viimeksi hihnat on vaihdettu noin 15 vuotta sitten eli pitkään ovat olleet sekä paikoillaan että käytössä. Mitään eroa, verrattuna uusiin hihnoihin, ei näistä löydy, ei kulumia, ei murtumia, ei jyrkkiä mutkia ja taipuvat oikein hyvin. Periaatteessa näillä olisi noilla havainnoilla voinut jatkaa matkaa mutta silmäpä ei näe eikä sormet tunne mitä aika on tehnyt sisäiselle kuiturakenteelle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti