tiistai 25. huhtikuuta 2017

Centauro V10 Kunnostus ajokäyttöön Osa 7 Takanapa ja jakopää koottuna

Osa 6

Hetki tallilla
Tänään oli muita menoja ja Tallilla en ehtinyt olemaan kuin puolitoista tuntia. Ehti siinäkin tekemään muutakin kuin pukea haalarit.

Uudet laakerit takapyörään
Takapyörän laakerointia varten piti käydä ostamassa uudet laakerit. Alkuperäiset olivat espanjalaiset SKF-merkkiset. Nyt on puolalaiset NSK:n laakerit. Olivat varsin edulliset.

Laakeripesä voideltuna.

Ruostesuojaus
Laakereiden välisellä alueella oli hieman ruostetta. Hioin sen pois ja sudilla levittelin kerroksen vaseliinia paljaalle teräspinnalle.

Lämpösovite
Seuraavaksi hieman lämpöä että laakeripesät hieman laajentuisivat että uudet laakerit asettuvat näppärästi pesiinsä. Myös väliholkki sai vaseliinikäsittelyn.

Jarrulevyn puoleinen laakeri asennettu.

Varoiksi molemmat uudet
Tällä puolen oli juuri se laakeri joka aavistuksen verran rahisi. Toisessa laakerissa ei ollut mitään vikaa. Se jäi hyllyn kulmalle varalaakeriksi. Kyllä sille vielä käyttöä löytyy.

Oikean puolen laakeri ja vilaus väliholkista.

Takavanteen kiillotus tähtäimessä
Homma jää tähän vaiheeseen joksikin ajaksi sillä tarkoitus olisi kiillottaa takavanne napoineen peilikirkkaaksi. Olen sen kerran tehnyt hiekkavaletusta pinnasta alkaen joten nyt homma on jo paljon helpompi. Joitakin naarmuja joutuu ensin hiomaan piiloon. Homma on likaista ulkotyötä. Sitten on vielä etuvanne....

Uudet laakerit hihnoille
Jakopääkin sai uudet NSK-laakerit. Jälleen lämmitystyötä jakohihnan kiristinrullille ja laakerit menivät paikoilleen ilman voimaa: kunhan pudotti paikoilleen ja kahvittelun aikana olivat jäähtyneet asennuskuntoon. Lukkorenkaat toki piti laittaa paikoilleen.

 Jakopää koottu uusilla osilla.

Osat halvenneet
Uusia osia ovat vain kaksi identtistä Dayco hammashihnaa trapetsihammastuksella ja kiristyspyörien keskenään samanlaiset laakerit. Hihnojen hinnat ovat pudonneet siitä mitä olivat 90-luvulla noin puoleen. Menekki lienee vähäistä.

Oikea kireys tärkeää
Hihnat säädin ohjekirjan mukaiseen kireyteen. Jälkitarkastuksen teen 500 - 1000 km ajon jälkeen kun hihnat ovat asettuneet. Kireyttä ei saa olla liikaa. Pikemminkin hihnat ovat löysän puoleiset. Lujaahan hihnat eivät pyöri: jakopään kierrosluku on puolet moottorin kierrosluvusta.

Työvälineet jakohihnan säätöön
Kiristykseen voi käyttää näppituntumaa tai asiaan suunniteltua työväline. Omistan molemmat välineet. Näppituntuma on tarkempi ja nopeampi mutta se vaatii hieman kokemusta.

Huippukierroksia pudotettu
Nykyinen kierroslukurajoittimen asetus on 9000 kierrosta minuutissa. Koneen maksimikierroluku on 11500 kierrosta mutta nyt mekaanisesti ahdettuna kierroksia on rajoitettu koska yli 9500 jälkeen ei teho merkittävästi lisäänny mutta kesto sen sijaan paranee kun männännopeus on alhaisempi.

Liimaa kierteisiin
Jakoakselin päätymutteri on liimattu kierreliimalla ja vedetty momenttiin. Seuraavaksi kansi päälle niin homma on toistaiseksi tehty.

Tähtäimessä kampiakselin tiiviste
Jatkossa homma jatkuu takapäässä. Vaihteisto pitäisi irrottaa, tarkastaa kytkin ja vaihtaa kampiakselin takapään huulitiiviste. Samalla tulee katsottua takahaarukan laakerointi sekä iskunvaimentimen kiinnitys.

Jo uutena "heavy duty" kytkinlevyt
Kytkin on vaihdettu ennen pyörän ajoon ottamista pyynnöstäni järeämpään päivitykseen. Mielenkiintoista nähdä missä kunnossa se on nykyisin.

Jatkuu...
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti