lauantai 25. tammikuuta 2014

Arkipyörän varustelua Vapaavirtaussilmansuodatin


Iso suodatin
Viime keväänä tein Breva 1100:seen normihuoltoa. Ilmansuodatin oli vielä silloin kokolailla siisti mutta jo hiukan joiltain kohdiltaan "tummunut" joten senkin vaihtopäivä lähenee. Alkuperäinen suodatin maksaa noin kymmenen euroa. Kyseessä vaihdettava paperisuodatin. Niitä on yleisesti saatavilla kotimaisista ja ulkomaisista liikkeistä. Tässä yksi "suosikkikauppani": Stein Dinse.

Säätöhommen vuoksi
Tällä kertaa valituksi tullut K&N -suodatin löytää tulevan tehtävänsä Brevan suodatinkotelosta. Syy ei ollut varsinaisesti se että juuri vapaavirtaussuodatin olisi se oikea valinta vaan koska pystyn säätämään kyseisen pyörän moottorinohjausta.

Ostin kun sain halvalla
MagnetiMarelli IAW5AM-moottorinohjausjärjestelmää säädön yhteydessä riittävässä laajuudessa on hyvä ottaa ilmansuodattimenkin vaihdosta hyöty talteen. Suodattimen normihinta on Storm-Motorissa 68 euroa. Nuukana miehenä en varmaan olisi sitä vielä ostanut mutta kanta-asiakkuus kyseiseen kauppaan oli tuottanut kantispisteitä sen verran runsaasti että maksettavaa jäi 3,20 €. Kaikennäköistä sieltä kun olen kantanut. Viimeiseksi vaijerirakennussarjoja.

 Suodatin on lieriötyyppiä.

Liki kaikkiin ajoneuvoihin
Näitä filttereitä on kaikissa muodoissa: levymäisinä, lieriöinä ja kartioina. Sopivat sekä alkuperäisen tilalle että "tarvikeasennukseen". Suodattimen lisäksi sitä varten tarvitaan pesuaine puhdistukseen ja suodatinöljy suodatuskyvyn takaamiseksi. Pelkkä suodatinpatruuna ei takaa hyvää suodatuskykyä. Tarkoittaa että suodatinta ei voi unohtaa vaan sitä on huollettava samassa syklissä kuin kertakäyttösuodatinta vaihdetaan.

Väitetään kestäviksi
Koska suodattimen suorituskykyisenä pysyminen on sen verran merkittävää niin käytännössä sen elinikänä ajetaan useampi pyörä loppuun. Eli suodatinta vain pestään ja siirretään seuraavaan ajoneuvoon. "Saisinko uuden pyörän tälle suodattimelle"!

Paketissa mukana olleet tarrat ja ohjeet.

Amerikkalaiseen tyyliin on paljon ohjeita ja varoituksia. 
Lappu takaa noin 1.600.000 kilometrin kestävyyden kyseiselle tuotteelle oikein käytettynä.

Osassa muita pyöriäni on ollut lähes uudesta asti vastaavat suodattimet kuten esimerkiksi Centaurossa.

Joissakin vain halpiskopiot kuten Sääksjärvi Trikessä väliaikaisen painonsäästön vuoksi.


Halpiskopio väliaikaisesti Sääksjärvi Trikessä.

Suodatin pitää olla aina
Halpakin suodatin on parempi kuin ei suodatinta lainkaan. Näihin ei vain sovellu sama suodatinöljy kuin K&N-malleille. Siitä on karvasta kokemusta muutaman vuoden takaa: Öljytyt suoraan kaasuttimissa olleet suodattimet tukkeutuivat ajettaessa voimakkaan ukkoskuuron läpi. Meno loppui siihen ja oli hankala päätellä mikä vian todellisuudessa aiheutti. Ilmeisesti öljy emulgoitui veden kanssa ja muodosti tiivin kalvon suodattimeen. Ilma ei enää kulkenut. Suodattimien pesun jälkeen matka jatkui normaalisti.

Lisäys ajokauden jälkeen
K&N:stä ei ollut havaittavaa hyötyä. Haittaa sen sijaan. Sitä piti pestä ja rasvata kun taas paperisuodatin olisi saanut olla vaan. Puhdistuksen vuoksi tankki piti irrottaa ja muutenkin purkamista. Ei jatkoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti