keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Arkipyörän perushuoltoa: Ilmansuodatin ja huohotusjärjestelmä


Väitetty hankalaksi
Breva 1100:ssa on tankin irrottaminen on kuulemma monille ollut koettelemus. Itse asiassa siinä niin kovin monta mutkaa matkassa ole etteikö niistä maltilla selviäisi.

Tankin irrotus
Tankki on hyvä olla tyhjä tai tyhjähkö. Ensin irrotetaan ritilä tankin etuosasta. Neljä ruuvia ja yksi mutteri. Sen jälkeen avataan tankin takaosan kiinnityspultti. Tankin takaosaa nostetaan noin 5 cm ja tuetaan esimerkiksi puupalikan avulla. Ylivuoto/ilmaletkut irrotetaan haaroitusliittimestään. (oikean ylärunkoputken vieressä) Näin tankin takaosa nousee lisää muutaman sentin. Useampinapainen Superseal-liitin avataan. Sen toisessa reunassa on lukituskieli jota taivutetaan ulospäin ja liitos vedetään auki. Voi olla tiukka mutta johdoista ei pidä vetää.

Sähköliittimen avaamisen jälkeen
Kytketään virta päälle ja käynnistetään moottori ja annetaan käydä sammuksiin asti.

Polttoaineletkun pikaliitin
Tankin takaosassa on polttoaineletkun pikaliitin jonka kauluksesta vedetään oikealle sivulle päin. Sen kanssa voi olla hiukan ajankulua mutta mitään jekkua tai niksiä siinä ei ole. Liitin avatessaan sulkee polttoainevirran mutta hiukan lirahtaa kuitenkin.

Nostetaan pois
Tankki on periaatteessa irti ja voidaan vetää taa/ylöspäin pois paikoiltaan. Pitää varoa kolhimasta tankin etuosan koristemuoveja. Tankki voidaan laskea pohjansa varaan selkänojattoman jakkaran päälle.

 Letkuhaaroitin.

 Polttoaineliittimen naaraspuolisko.

Likaa välttäen
Tämä on oltava puhdas, kuten vastakappaleensakin tankin pohjassa kun liitin suljetaan. Epäpuhtaudet aiheuttavat herkästi vuotoja. Tämän liittimen jälkeen ei myöskään ole polttoainesuodatinta vaan se on tankin sisässä. 

 Urosliitin tankin pohjassa.

Tankin sähköliitin.

Ilmansuodatin
Tankin alta paljastuu ilmansuodattimen kotelo ja huohotusjärjestelmän osia sekä lukuisa määrä erilaisia liittimiä sekä paksuja johdinnippuja kuin käärmeitä runkoputkien ympärillä..

 Huohotusletku on jo saavuttanut kestoikänsä huipun.

 Sama letku toisesta kohdasta.

Korvaava osa tilaukseen
Tämän letkun korvaaminen jollain muulla letkulla, kuin tällä muotoon valetulla, voi olla hankalaa. Tilanahtaus tankin alla on varsin selkeästi havaittavissa.

Murtuneen letkun korjaus korvaavalla "ikuisella" materiaalilla.

Suurikokoinen filtteri
Ilmansuodatinkotelon kansi on kiinni seitsemällä "peltiruuvin" kaltaisella ruuvilla joista pari on lyhyempiä kuin muut. Ilmanlämpöanturin johto irrotetaan liittimestään. Kannen alla on välikansi joka vain nostetaan pois ja sen alla itse ilmansuodatin.

Ilmansuodatin.

Jatkaa tehtävässään
Tämä suodatin on jo ollut useamman kymmenentuhatta kilometriä tekemässä työtään. Mitään likaantumista eikä kovin suuria pölymääriä ole siihen kertynyt. Saa jatkaa tehtävässään edelleenkin.

Kotelo siisti
Ilmansuodattimen koteloon ei ollut kertynyt pölyä tai öljyä. Vain kotelon takaosan pohjalla oli hieman kosteutta mutta se on normaalia. Pyörän oikealla puolella keskituen tienoilla on letkun pää jossa on tulppa. Siitä lasketaan ilmansuodatinkotelon pohjalle kertynyt neste pois. Toisinaan tulppa on kadonnut ja moottori imee ilmaa suodattamattomana kyseisen letkun kautta joten tulppa siinä on tarpeen. Toiset veistelevät tapin puusta, toiset laittavat korvatulpan letkun päähän.

Kokoonpano
Osat menevät takaisin vastakkaisessa järjestyksessä. Pitää muistaa laittaa sähköliittimet kiinni. Erityisesti imuilman lämpöanturin liitin. Bensaletkun liitin on suljettava hyvin.

Tankin sisäpuoli
Mikäli halutaan katsoa tankin sisään esimerkiksi polttoainesuodattimen vaihdon vuoksi, on tankki käännettävä pohja ylöspäin. Tankin alapinta puhdistetaan hyvin ja avataan alumiinikannen kehällä oleva leegio ruuveja. Kanteen tankin sisäpuolelle kiinnittyy polttoainepumppu, polttoaineen esisuodatin, varsinainen polttoainesuodatin ja polttoaineen paineensäädin. Voi aiheuttaa pientä pujottelua mutta ilman väkivaltaa se sieltä pois tulee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti