keskiviikko 9. marraskuuta 2005

Compressor Moto Guzzi Centauro V10


Other supercharged Moto Guzzi projects here.
Myös muita ahdettuja löytyy tästä.
Moto Guzzi V10 Centauro KK/992


Taustatiedot

  • Valmistaja Moto Guzzi Spa, Mandello del Lario, Italia
  • Vuosimalli 1996
  • Ajoneuvoluokka L3
  • Käyttöönottovuosi 1997
  • Syl. tilavuus 992 cm3
  • Hammashihnavetoiset nokka-akselit sylinterikansissa
  • Neliventtiilrakenne
  • Teho, rekisteriotteessa ilmoitettu 70 kW
  • Omamassa, rek. otteessa ilmoitettu 250 kg
  • Huippunopeus tehtaan mukaan 225 km/h
  • Rengaskoot 120 /60R17, 160/60R17 tai (120/70R17, 160/70R17 rek. otteessa)
  • Runko on suora kotelopalkki ohjausakselista takahaarukan kiinnityspisteeseen sisältäen kampikammion huohotusjärjestelmän öljynerotinsäiliön
  • Akseliväli 1415 mm
  • Moottori ja vaihdelaatikko on osa kantavaa rakennetta
  • Kytkin on kaksilevyinen, vaijerikäyttöinen, kuiva, vaimentamaton massalevykytkin
  • Voimansiirron sysäyksenvaimentimet, kolme kappaletta, joista ensimmäinen viistoilla liukupinnoilla ja puristusjousella varustettu löytyy vaihteiston sisältä, muut kaksi, mekaaninen kitkavaimennin ja sakarakumikytkin löytyvät takanavan sisältä
  • Vaihteisto vierintälaakeroitu viisipykäläinen

Vakiot

  • Brembo nelimäntäiset ”gold serie” –jarrut metallipunosletkuin, kelluvien levyjen läpimitta 320mm, takana kaksimäntäinen puristin.
  • Maalatut Marchesini –kevytmetallivanteet
  • Hydraulinen säädettävä ohjausvaimennin
  • Weber-Marelli polttoaineen integroitu digitaalinen ruiskutus- ja sytytysjärjestelmä
  • Kierrosluku-, osamatka-, kokonaismatka ja nopeusmittarit
  • Merkkivalot öljynpaineelle, lataukselle, vilkuille, valoille ja polttoaineelle
  • Pakoputkisto ruostumatonta terästä
  • Jousitus WP usd –etuhaarukka, 41mm, jousto 120mm, takana WP mono cantilever, täysin säädettävät komponentit
  • Takahaarukka-kardaaniyhdistelmä suuntaistuettu ja reaktiovaimennettu, avokardaani kahdella ristinivelellä ja liukuspoorilla
  • Moottorissa takomännät ja Carrillo –kiertokanget
  • Valolaitteet Bosch
  • Latauslaitteet Ducati Energia
  • Akku hyytelöakku-tyyppiä, ei kovin kriittinen asennuspaikan tai –asennon suhteen
  • Kytkin- ja jarrukahvat varustettu pikasäädöillä
  • Itsestään nouseva sivuseisontatuki 

Lisävarusteet / muutokset
  • Jalkatappien ja poljinten siirtosarja, omavalmiste
  • Takalokasuoja, hiilikuitua, omavalmiste
  • Rungon Ride Height –asennonsäätö, portaaton
  • Takarunko, hiilikuitu–teräsrakenne, omavalmiste
  • Takakate, hiilikuitua, muotoilu ja rakenne omaa suunnittelua
  • Satulan hiilikuiturunko ja verhoilu omaa valmistetta
  • Marchesini-vanteet kiillotettu
  • Lataussäädin ja äänimerkit siirretty ajovalon alle, ajovaloa nostettu, kiinnitys omaa suunnittelua ja valmistetta
  • Akku siirretty erilliseen koteloon vaihteiston taakse, kotelo hiilikuitua, omavalmiste
  • Peilit ohjaustangon päissä, nivelletyt, tarvike
  • Pakoputkisto, osin alkuperäinen, osin omavalmiste
  • Mekaaninen ahdin, tarvike, Eaton M24 asennus ja koneistukset J. Leiman, suunnittelu yhteistyönä, asennettu moottorin vasemmalle puolelle, hihnaveto kampiakselin päästä, välitys n. 2x, voitelu itsenäinen
  • Paineputkisto- painesäiliö, omavalmiste, hiilikuitua
  • Läppärungot kuten alkuperäiset mutta kahdella suutinparilla, peräisin Ducati 996 SPS:stä
  • Alkuperäisistä läppärunkojen ja imukanavien välisien kumikurkkujen tilalle valettiin uretaanista paineenkestävät kurkut
  • Lisäsuuttimien polttoaineen syötön ohjaus paine- ja kierroslukutunnistuksella, valmistus ja suunnittelu Laiho, sähkötyöt omavalmistetta, liittimet, releet ja sulakkeet MTA, vesitiiviit.
  • Lambda-anturi ja –näyttö lisämittaritaulussa, tarvikkeita, mittaripaneeli omavalmiste, roiskevesisuojattu, samassa taulussa myös ahtopainemittari joka mittaa tuotettua painetta
  • Takaisinkiertoventtiili Forge –merkkinen, säädettävä, vaihtoehtoisesti Bosch´in vastaava kiinteällä asetuksella
  • Ahtoilman lämpömittari, digitaalinen tarvikemittari
  • Ahtopaine/alipainemittari, mittaa imukanavan painetta
  • Em. mittarit toisessa lisämittaripaneelissa
Youtube video of an standard Centauro. Video Centauron esittelystä vuodelta 1998.

Kuva eräästä kehitysversiosta v. 2002.

Palkittu
Rakentelupalkinto Ilves-meetingistä oli tällä kertaa saaliina. Rakenne vielä suhteellisen vakio lukuun ottamatta takakatetta, satulaa ja pakoputkiston loppuosaa. Huom. peilit ja rekisterikilven sijoitus.


Ominaisuudet muutostyön jälkeen
  • Moottoria ei ole avattu eikä muutostöitä tehty moottorin rakenteisiin, matkamittarilukema n. 90 000 km (keväällä –05)
  • Max jatkuva ahtopaine n. 0,25 bar, hetkellinen 1,7 bar
  • Pakoputkien läpimitta 38 mm
  • Teho ja vääntö: mitattu Jämsässä Huolto-Kaksikossa 28. 7. –04, 114.8 hv/8020 rpm, 105 Nm/2700 rpm, vääntö max 115 Nm/5000 rpm
Lisääkin löytyisi
Moottorissa olisi vielä kovasti potentiaalia, varsinkin puristussuhdetta laskemalla, nostaa tehoa vielä noin 20 - 30%. Toisaalta teho ja käyttömukavuus ovat nyt varsin hyvin kohdallaan.

Dynokäyrät.

Huonoilla säädöillä
Yllä kuvassa kaksi hieman eri tavoin suoritettua kiihdytystä. Mittaustulosta arvioitaessa huomioitava lisäpolttoaineohjainyksikön säätämättömyys mittaushetkellä. Mittaustulos on tehty ennakkoon lasketuilla ruiskutusarvoilla.

Tarkennettu
Ruiskua on uudelleenohjelmoitu mittauksen jälkeen. Mm näytteenottotaajuutta on kaksinkertaistettu ja ruiskutuskarttaa tarkennettu käytännön kokein. Talven 2004 –05 aikana on ahtojärjestelmään vaihdettu säädettävä takaisinkiertoventtiili sekä pakoputkisto uudistettu vapaammin hengittäväksi.

Uusi jalkatapin ja polkimen sijainti.

Siirtosarja omasta pajasta
Alkuperäinen jalkatapin sijainti oli suurin piirtein jarrupolkimen kohdalla. Jalkatapin siirtämiseksi taaemmas piti tehdä uusiksi koko asetelma. Jarrunestesäiliö on siellä missä poljinsylinteri sijaitsi alunperin.

Lambdan sijoitus.

Uudet pakoröörit omasta pajasta
Kapeakaistaisia lambda-antureita oli ahtimen sisäänajovaiheessa molemmissa putkissa mutta kun sain seokset kohdalleen niin homma hoituu yhdenkin anturin avulla. Sitä paitsi molemmat pakokäyrät ovat sittemmin kytketty yhteen heti pakoaukon jälkeen.

Poikkeava sijoitus
Sivuseisontatuki on pyörän oikealla puolella kun ei vasemmalle enää ollut tilaa.

Ahtopaineen säädin.

Perävaihteen huohotin.

Lisätty huohotuskanava
Alkuperäisesti ei perävaihteessa ole lainkaan huohotusta mutta ajan mittaan on osoittautunut että ilmanvaihtoa on oltava huulitiivisteiden kulumisen ehkäisemiseksi. Perän sisäinen paine painaa tiivisteen huulta voimakkaasti akselia vasten ja siten kuluminen nopeutuu.

Takaiskarin vaimennuksen säätönuppi.

Säätöjä
Takaiskunvaimentajan säätönupikka on iskunvaimentajan (WP) vieressä satulan alla.

Hiilikuitua
Takalokari on kiinnitetty muutamalla nippusiteellä. Jousipaineen säätö tehdään erikseen tuplamuttereilla ja sakara-avaimella. Takaiskunvaimentajan yläpäässä on portaaton rungon "ride height"-säätö. Sitä varten joutuu irrottamaan tankin ja osan ilmaputkistoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti