maanantai 8. heinäkuuta 2013

Polttoainelaatujen muutos kahdenkymmenen vuoden aikana.

Olisi tietysti mielenkiintoista tehdä tutkimus siitä mitä kaikkea niin sanotulle moottoribensiinille on tapahtunut viimeisen 20 vuoden aikana. Ainesosat ovat vaihtuneet ja uusia aineita on tullut tilalle. Toisaalta sillä tiedolla ei ole kovastikaan käyttöä kunhan vain huomioi käytännön toimissa että kyse on nykyisin eri tavarasta ja sen palaminen moottorin palotilassa on erilaista. Nykyinen bensiini ei sisällä bensiinin perusainetta, bentseeniä, lainkaan. Bentseenin ovat korvanneet muut palavat nesteet kuten metyyli-t.butyylieetteri (MTBE), etyyli-t-butyylieetteri (ETBE), 2-metoksi-2-metyylibutaani, tert.amyylietyylieetteri (TAEE), etanoli ja metanoli. (Lähde: Neste) Voitaisiin siis sanoa että bensiini ei ole enää bensiiniä vaikka nimi on säilynyt.

Tässä Nesteen oma esitys (Elokuu 2009) heidän polttoaineensa kehityksestä. Nesteen bensiiniä saa useiden eri jakeluyhtiöiden mittarista. Green Racingiä ei ole enää saatavissa.

Kuten kaaviosta "Happipitoisuuden kehitys" voi huomata niin polttoaineessa on jo hapettavaa aineosaa valmiina jolloin palavaa aineosaa on vähemmän. Tarkoittaa siis sitä että polttoainetta pitää ostaa enemmän kuin ennen saadakseen saman energiamäärän tankkiin. Toisaalta polttoaine palaa herkästi ja sitä voidaan happipitoisuutensa vuoksi syöttää enemmän moottoriin. Näin turvataan polttoaineen menekki vaikka moottorit ovat nyt noin tuplasti taloudellisempia kuin 80-luvulla.

Kaikki tämä muutos aiheuttaa sen että kaksikymmentä vuotta vanha ruiskutusmoottori, ja monet nuoremmatkin, eivät toimi nykypolttoaineella siten kuin valmistusaikanaan käytössä olleella polttoaineella. Autojen suhteen asia on ohimenevä koska tuon ikäiset ovat jo paljolti romuttamoilla mutta saman ikäiset digitaalisella moottorinohjauksella varustetut moottoripyörät ovat edelleenkin käyttökuntoisia eivätkä välttämättä toimi enää oikein.
Ilmenee käynnistymis- ja käyntihäiriöitä nykimisen muodossa erityisesti alakierroksilla. Moottori saattaa käydä jopa vaarallisen laihalla korkeilla kierroksilla. Asiaan on kuitenkin varsin yksinkertaisia korjausmetodeita jotka voi hieman asiaan perehtymällä ja parilla apuvälineellä tehdä kotonakin. Suoritetaan yksinkertaisesti koko ruiskutuskartan muokkaus muuttamalla hieman kaasunasentopotentiometrin asentoa. (Huom: ei katalysaattoripyöriin eikä muihinkaan lambda-takaisinkytkennällä varustettuihin ajoneuvoihin.)

Apuvälineet ovat yksinkertaisia pyörän johtosarjaan mittauksen ajaksi liitettäviä johtimia liittimineen ja digitaalinäyttöinen yleismittari.
Kaikkiin moottoripyörämerkkeihin on olemassa omansa järjestelmä joilla moottorinohjausta voi muokata. Osa on maksullisia ja osa ilmaisia kuten alla mainittu GD ja IAWD. Näihin olen itse erikoistunut ja tuskin muiden merkkisten pyörien moottorinohjauksen muokkaaminen liene se kummempaa kunhan on ohjelmisto sitä varten käytettävissä.

Tässä juttua säätöjohtimista.
Tässä teoriaa kaasunasentopotentiometristä.
Kaupallinen yleismittari esimerkin vuoksi.

Kunhan yllä olevat asiat on hankkinut ja omaksunut toimenpiteen sisällön voi ryhtyä säätötoimiin.

Hieman kehittyneempi säätökaapeli.

Katalysaattorimalleihin (joissa lambda) ja muutamaan edeltäväänkin malliin käy työvälineeksi parhaiten avoimen lähdekoodin järjestelmä nimeltä GuzziDiag. Valitse suomenkielinen versio niin on helppo ymmärtää sisältö. Aiheen piiristä on myös sanakirja joka selvittää useimmat vastaan tulevat termit ja lyhenteet. Ducati, Aprilia, Morini, Gasgas, Gilera ja Piaggio merkkisille pyörille on vastaava IAWDiag . Ei toistaiseksi suomenkielistä versiota.

Ensimmäinen oma kokeilu GuzziDiagilla.

Vanhoissa pyörissä ei myöskään polttoainejärjestelmän osat kestä, erityisesti letkut, uusia polttoainelaatuja, ei edes ns "turvabensiini" 98E5:ttä. Kyse ei ole välttämättä etanolimäärästä vaan muutkin polttoaineen nykykomponentit haurastuttavat letkuja.

Yleistä juttua polttoaineen toiminnasta Otto-moottorissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti