tiistai 23. heinäkuuta 2013

Sorvin apupyörä

Muutaman kerran sorvatessa on tapahtunut että kuumista lastuista syntyy palovammoja. Johtuu siitä että sorvini pitkittäissyöttöpyörä on kelkassa juuri siinä kohdassa johon lastut halukkaimmin lentävät. Erityisesti pienet teräslastut mutta myös alumiinilastut. En oikein keksinyt mitään käytännöllistä lastusuojaa sorviin ja käsineet eivät ole työturvalliset sorvatessa, eikä repsottavat haalarin hihat.
Koneellista syöttöä voi käyttää silloin kun on tehtävä pitkää yhdensuuntaista sorvausta mutta lyhyille siirroille ei koneellinen syöttö ole kätevä lainkaan. Päädyin siihen että teen syöttökierteen päähän käsipyörän jolla voi siirtää kelkkaa silloin kun on sorvattava "kipunoivaa" lastua.

Syöttöapupyörä.

Vasemmalla näkyy syöttoruuvin spiraalisuojus ja takana aiemmin valmistamani johteiden apujatke pitkien kappaleiden (yli 850mm) sorvauksen mahdollistamiseksi. Käytin sopivan välityssuhteen saavuttamiseksi rikkoutuneen kulmahiomakoneen ehyeksi jäänyttä kulmavaihdetta.

Kun on konesyöttö päällä pyörii käyttöpyörä toiminnan mukana ja kun syöttö on pois voi käsipyörää käyttää syöttämiseen koko syöttöruuvin pituuden mahdollistamalla matkalla. Ja yleensäkin kelkan pitkittäissiirtoihin.
Kulmahiomakoneen kulmavaihdetta piti hieman modifioida tekemällä laakeripesä lyhennetylle akselille. Aika näyttää säästynkö "polttomerkinnöiltä" jatkossa.

Alunperin sorvissa on vain yksi konesyöttösuunta kohti pakkaa. Palautus on aina tehtävä käsin ja siirtoliike on varsin nopeavälityksinen. Koska kulmavaihteessa on iso välityssuhde niin siinä on myös voimaa ja ripeä pyörittäminen kammesta antaa melko tasaisen lastuamisnopeuden terälle. Voin siis lastuta molempiin suuntiin lähes konesyötön tapaisesti. Kierteitten teko on sitten eri asia.

Lisäys 20.10.2013
Lisäkampi on ollut varsin erinomainen apuväline. Kädet, etenkin vasen, ovat säästyneet kuumilta lastuilta ja muutenkin kampiviritys on toiminut halutulla tavalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti