tiistai 23. heinäkuuta 2013

Jyrsin, jakopöytä ja kolmipakka


Pakoputkien "juurimutterit"
Aiemmin oli kuvia erään V-Maxin imukanavistosta ja läppärungoista. Nyt toiminta on edennyt jo sylinterien toiselle puolelle: pakoputket kun tulevat huomattavasti alkuperäisiä mehupillejä isommat on osat tehtävä uusiksi kuten pakoputken kiinnityslaippa kertaa neljä kpl. Pakokäyrät valmistaa, oletettavasti JLMeccanica Mäntässä, mutta minä teen laipat että tulee halvempaakin osaa mukaan.

Jyrsinkone apuun
Jälleen pääsi soveltamaan jyrsinkoneen ominaisuuksia lisävarusteineen. Jakopöytään kiinnitin kolmileukapakan ja ne yhdessä jyrsimen tasolle. Jyrsin on edelleen se sama kiinalainen halpisminijyrsin jonka rakenteita olen muokannut paremmin tarkoitukseen sopiviksi. Kuten asentamalla moniurakiilahihnavedon ja käynnintasaajan.

Mahdollisimman kevyttä
Vaikka V-Maxiin tulee ahtamalla hevosvoimia niin ei silti kannata tehdä osista painavia. Laipoista tulee osittain onttoja.

Jakopöytä ja kolmipakka. Leuoissa kiinni laippa-aihio.

Kevennysuran jyrsintää.

Rakenne valmis
Laipassa on jo kiinnityspulttien reiät ja pultin kannoille upotukset. Keskireikä on jo lopullisessa 45 mm mitassa. Ulkokehän mittaa voi vielä olla tarvetta muuttaa tai tehdä väistöjä.

Turha paino pois
Keventäminen kuvassä näkyvässä muodossa ei heikennä rakennetta mutta vähentää painoa.

Aihiot sovitusvalmiina.

Jos tarvitaan viimeistelyä
Nämä on helppo kiillottaa peilipinnalle mutta todennäköisesti pinnoitus tehdään umpinaisilla lasikuulilla puhaltamalla. Syntyy tiivis ja likaa hylkivä pinta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti