torstai 29. marraskuuta 2012

V-Max nro 2 Kaasuvivusto ja suuttimet

Paljon pieniä palikoita, akseli ja kehä kaasuvaijerille. Kaasuvivusto neljälle läppärungolle alkaa olla valmis. Koitin minimoida balanssitankojen ja -ja vipujen määrän. Silti niitä on ihan riittävästi. Vaijerikehä ei tullut suoraan läppäakselin päähän vaan asennus on omaan erilliseen akseliin ja siitä proggressiivinen vipuvälitys oikeanpuoleiselle takarivin läpälle. Välitys toimii siten että kaasukahvan alkupään liike on pitkä ja läpät aukeavat vain vähän mutta loppuliike on nopea. Vaijerikehässä on kaksi eri kehää joista voi valita mieleisimmän, joko hitaan tai nopean, välityksen.

Vaijerikehä veto- ja palautinvaijerille ja uniball-nivelillä varustettu tanko.

Välitangossa ja sen kiinnityksissä on useita säätöjä joista käyttäjä voi valita itselleen sopivimman. Myös vipukulmia voi muuttaa liikkeen proggression muuttamiseksi. Oikealla näkyy vaijeripidike jonka asentoa voi säätää sekä sivusuuntaan että kiertämällä akselinsa ympäri vaijereiden parhaan kulkureitin löytämiseksi.

Taempana näkyy läppärunkorivien välinen balanssitanko.

Suuttimen alapuolella vaijerikehän akselin laakeripesä.

Läppäakseleiden alkuperäiset vivut ovat vielä paikoillaan. Osa niistä on hyvä säilyttää jos läpille tarvitaan massavaimentimia värinöiden vaimentamiseksi. Ovat hyviä kiinnityskohtia. 

Suuttimet tarvitsevat kiinnittimet ja letkuille liitokset. Suuttimen päässä on paksu O-rengas jonka päälle sujautetaan sopivan läpimittainen holkki, noin 14 mm sisäreiällä. Suuttimen varressa on ura johon holkki kiinnittyy. Tällä kertaa ns. seegerirenkaalla. Ruiskutuspaine tiivistää liitoksen.

 Polttoaine- ja signaaliliittimet.

Valitettavasti tämä polttoaineliitintyyppi ei sovi takarivin suuttimille koska plenumin alapinta on varsin lähellä. Sitä varten pitää koneistaa liitin jossa polttoaineputki lähtee sivulle. Esimerkiksi banjoliitin.

Kaasukahva ja -vaijerit. 

Ahdetussa pyörässä on syytä olla palautusvaijerilla varustettu kaasukahva. Kahvan hankintaan sisältyy erikoinen juttu. Stormilla kyseistä Domino-merkkistä kahvaa myydään tarvikkeena mutta heillä ei varastotietojen mukaan ole lainkaan 22 mm halkaisijaiselle ohjaustangolle tarkoitettuja kaasukahvoja. Tilattiin sitten 28 mm:n sarvelle tarkoitettu kahva ajatuksena että hankitaan sarvetkin sen mitan mukaan. Osoittautui kuitenkin että paketin päällä merkintä on 28 mm mutta paketissa oli 22 mm kahva. Toivottavasti ketään Stormin asiakasta ei ryhdy tämän asian vuoksi harmittamaan.

Vaijereiden kanssa oli sama juttu: Tarkoitus oli saada tähän kahvaan sopivat vaijerit mutta sellaisia ei kuulemma ole. Tehtiin vaijerit sitten itse satunnaisista aihioista ja Biltema-kamasta. Lyhensimme aihiot sopivaan mittaan ja juotimme vaijerinipat sopiviin kohtiin. Kai nekin aikansa toimivat...

Suuttimet tarvitsevat polttoainetta ruiskuttaakseen joten piti valmistaa kanavat sitä varten. Päädyin tekemään yksittäisten liittimien sijasta kaksi jakoputkea jotka toimivat samalla suuttimien kiinnittiminä.

Kaksi polttoaineputkea.

Etusylinterien suuttimien yhdysputki on vielä kiinnittämättä. Putkiin tulee vielä pintakäsittely.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti