keskiviikko 19. syyskuuta 2012

TPS-säätimen viimeisin versio


Yksi versio lisää
Käpistelin nippuun muutaman komponentin. Tämä kapine on tarkoitettu erityisesti kaasunasentopotentiometrien PF3C, PF4C ja vastaavien perusasetuksen täsmäämiseen.

Monikäyttöinen
Koitin integroida laitteen mahdollisimman kompaktiksi ja helpoksi käyttää. Johtimien pituuden jatkaminen voisi tulla kyseeseen tai pelkästään potentiometrin siirto omien johtojensa varassa esimerkisi vasempaan sarveen omaan pikku rasiaansa. Muuntoliittimillä tämä käy myös PF09:n säätöön.

 Rasiassa on kaikki. Potentiometrissä säädön lukitus.

Lyhenteet
+5 tarkoittaa ECU:lta tulevaa jännitettä, G on maajohto eli yleismittarin mustan johdon paikka ja S on signaali jonka suuruus vaihtelee liki nollan ja pientä vaille viiden voltin välillä riippuen kunnossa olevan TPS:n asennosta. Tästä siis mitataan yleismittarin punaisella johdolla. 
+5:sta katsotaan vain että se on 5V. Jos ei ole niin muukin mittaaminen on turhaa ja vikaa on etsittävä muualta.

Manipulaationuppi
"Ohitus"-namikka on kyseisessä asennossa normaalitilassa. Alas käännettynä jännite kulkee tarkkuuspotentiometrin kautta jolloin voi ajon aikana säätää seosta portaattomasti. Säätö vaikuttaa koko kierroslukualueelle isommille kierroksille päin kumuloituvasti pois lukien tyhjäkäynti.

 Metri-Pack 150 uros- ja naarasliittimet.

Voi käyttää ajossa
Alempi, urosliitin on omaa valmistettani. Tehty Superseal-liittimen runkoa modifioimalla ja valamalla sisälle uudet kiinnitykset urospinneille. Ei voi purkaa. Johdinnipulla on sen verran pituutta että rasia yltää takakatteen sivulle tai tankin kylkeen jos sitä haluaa käyttää ajon aikana.

Riviliitin kyljessä ja pohjassa Velcro-tarra tilapäiseen asennukseen.

Seokset kohdalleen
Asiaan perehtynyt henkilö laittaa tällä lähiseutunsa pyörien ruiskutuksen kohdalleen katalysaattorittomien Magneti Marelli-ruiskujen osalta. Uudemmista voi tarkistaa TPS:n toimivuuden ja perusasetuksen jännitteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti