maanantai 8. huhtikuuta 2024

Talvirenkaat ja kesäkumit

 

Vaihto
Tapahtui tänään. Talvikumit vanteineen ovat nyt pikkupakun tavaratilassa ja menossa pesuun. Kesärenkaat aivan uudet. Sääksjärven Nesteellä asentaja pyöräytti renkaat vanteelle ja minä auton alle. Pitää vielä käydä, lähipäivinä, maksamassa ne. Kesärengasongelma on siis ratkaistu. Renkaat 300€ ja asennustyö päälle.

Vaihtopaikka
Taloyhtiöltä vuokraamani autotallin edusta. Pikkupaku mahtuu talliin ovenpielien välistä niin että ei ihan tarvitse taittaa peilejä pois ovenpielten tieltä. Kerrankin sai tehdä itsekseen sillä aiemmin on käynyt yksi ja toinenkin saman taloyhtiön henkilö kysymässä että voisinko vaihtaa pyörät heidänkin autojensa alle. Kannattaa olla ajoissa liikkeellä, näköjään, sillä useimmat eivät edes suunnittele, vielä, kesärenkaisiin vaihtoa koska saattaa edelleen tulla kylmiä ja lumisiakin aamuja kun pitäisi lähteä asioimaan tai töihin.

Renkaiden pyörimissuunta
Toisinaan näkee että on rengas laitettu väärin eli se pyörii väärään suuntaan. Sen vuoksi, jos vie irtopyörät tai vanteet rengastettaviksi on syytä merkitä sen sijainti vanteeseen: ev, eo, tv ja to eli etuvasen, jne. Ei tule epäselvyyksiä pyörimissunnasta eli asennuspaikkoja ei tarvitse arpoa. On renkaita jotka toimivat kumminpäin vain mutta vähemmän. Silloin rengaskuvio on symmetrinen. Talvirenkaista pyörintäsuunta selviää suurella todennäköisyydellä ilmankin merkintöjä.

Pyörimissuunnan syy
Erityisesti eturenkaassa on ulkosivulla enemmän kumia kuin sisäsivulla. Se sallii tasaisen kulutuksen ja säästää myös materiaalia. Takarenkaan osalta vaikutus on pienempi. Vaan kuluu sekin ulkosivulta enemmän.

Talvirenkaan mallimerkintä

Talvirenkaan merkki. Muistuttaa kulutuspinnaltaan yllättäväm paljon erään Nokian rengasmallia.

Kesärenkaan merkki.

Kesärenkaan mallimerkintä. Rengas paistettu viikolla 47 vuonna 2023.

Kesärenkaan kokomerkintä. Tärkein tieto on XL-merkki. Ilman sitä voisi tulla sakko.

Korotettu kuormitusluokka
XL-rengas kestää isompaa kuormitusta kuin tavallinen henkilöauton rengas. On siis painavampi ja sisältää enemmän kudoksia. H tarkoittaa maksiminopeutta. Tässä tapauksessa mahdottomuutta eli 210 km/h. 92 on kuormitusluokka. Siinäkin on niin paljon varaa että sellaisen kuorman käytännön suoritusta tuskin tulee ylitettyä.
 
Uusi kesärengas ja vanha talvirengas. Jälkimäisellä pärjää vielä pari - kolme talvea. Kaksi talvea on jo takana.

Kesäkumikokemuksia
Niitä tulee tähän. Ajoin noin kilometrin koeajon. Se ei kerro paljoakaan. Toistaiseksi tiedän että pitää korottaa rengaspaineita. Ainakin eturenkaiden osalta. Takarenkaat pääsevät vähemmällä mutta silloin kun niille tulee kuormaa pitänee painetta korottaa niissäkin. Kuormittamattomalla tavaratilalla takarenkaiden pintapaine tiehen on hyvin alhainen. Kesäaikaan tulee enemmän ajokilometrejä kuin talvella. On mökkimatkaa ja muuta ajoa enemmän. Toki talouden moottoripyörätkin saavat liikuntaa.

Muuta puuhaa
Talvipyörien vanteet pitää pestä ja nyppiä kivet pois kulutuspinnan urista. Sitten vain tallin perälle, muoviin käärittynä, odottamaan uutta talvijaksoa. Vaikuttaa siltä että ainakin kaksi talvea, ehkä enemmänkin, näillä talvikumeilla vielä mennään. Kaksi on jo takana. Kun nastoitus on löystynyt ja niitä on irtoillut niin voi loput nastat nyppiä pois. Silloin ne voi käyttää myös kesärenkaina loppuun. Muistaen että niissä ei ole hyvät ominaisuudet siihen toimeen. Nuukuudessani käytän, kuitenkin, kaiken loppuun.

Tyytyväisyys
Talvirenkailla on tehty pitkähköjä reissuja talven aikana. Osa säistä varsin hankaliakin kun lämpötila lähellä nollaa ja lunta tuli taivaan täydeltä. Silloin ei ole nastoista apua. Rengas on melko kova kun on ollut pakkasta. Jääpinnalla nastat pääsivät oikeuksiinsa. Mihinkään erityisen hankalaan paikkaan ei ole pyritty paitsi eräs, pitkähkö, mökkimatka eikä tietä oltu aurattu aikoihin. Perille kuitenkin pääsimme ja vielä poiskin. 

Odotuksia kesärenkaista
Yksi merkittävä seikka on kulutuskestävyys. Sitä arvostan. Lisäksi hiljaisuus olisi mukava asia. Pakettiauton maksiminopeus, lainsäädännöllisesti, on 100 kilometriä tunnissa. Siksi korkean nopeuden toimivuuttaa ei tule testattua eikä sitä isommin tarvita. Kerron tunnelmista kunhan on pidempi ajorupeama takana. Toivottavasti ovat hiljaiset...

Paineen korotus
Nostin eturenkaiden painetta kokeeksi kaksi kymmenystä eli 0,2 ilmakehää. Ohjaus jämäköityi mutta melu, karkealla kevätasfaltilla, hieman lisääntyi. Asfaltti siliää kunhan säät lämpenevät ja melu vähenee.

Hiljaisuudesta
Nastarenkaisiin verrattuna melua on selvästi vähemmän. Tosin nastarenkaatkin pitävät melua vain asfaltilla. Lumella ja jäällä varsin vähän. Johtunee nastoituksesta.

Ajettavuudesta
Eturenkaiden paineen lisäys tarkensi ohjausta mutta lisäsi uraisella asfaltilla hakeutumista urien pohjiin. Asialla ei ole suurta merkitystä sillä hieman aktiivisemmin ajamalla voi ajaa asfaltin sileämmillä ja tasaisimmilla alueilla. Edellisiin kesäkumeihin verrattuna mitään merkittävää eroa en havainnut. Vaan olihan talvirengaskausi välissä. Talvirenkaisiin verrattuna ovat tarkemmat ajaa. Muutoin ei mitää sellaista joka olisi vastenmielistä tai edes valitettavaa. Puoliso tykkäsi myös ajettavuudesta tehtyään kaupunkikierroksen.

Myös moottoripyörään
Kesän aikana pitää vaihtaa molemmat renkaat uusiksi 1400 California GTS:sään. Edessä on normaali mp-rengas, takana auton rengas. Arvelin kokeilevani 205 leveän renkaan sijaan 195-levyistä kumia. Ehkä samaa merkkiä kuin tämä jos vain löytyy symmetrisellä kuviolla oleva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti