maanantai 16. joulukuuta 2019

California 1400 GTS Sivulaukun korjausmaalaus


Pyörä nurin
Taannoisella lapinreissulla kellahti pyörä nurin. Eniten "sattui" oikeaan sivulaukkuun ja pleksiin. Pleksistä mukun jäljet on jo hierottu näkymättömiin.
Sivulaukku sen sijaan kärsi, kaatumaraudoista huolimatta, pintavaurioita. Kaatumarautoja pitää vielä ennen ajokautta hieman fiksata. Mitään vääntymistä ei tapahtunut.

Maalarille
Irrotin ja purin sivulaukun kolmeen pääosaansa. Maalari maalasi samanlaisella metallinhohdolla kuin oli alkuperäinenkin maalaus tehty. Epäilen että paremmin kuin alkuperäinen maali oli. Vasen laukku saa jatkaa alkuperäisvärissään.

 Laukun sisäsivu joka toimii laukun runkona.

Ei rakenteellisia vaurioita
Sisäsivu on osa josta laukku kiinnittyy neljällä pultilla sivulaukkujen teräsputkiseen runkorakenteeseen. Se taas on kiinni kaatumaraudoissa ja pyörän rungossa useasta kohtaa.

Laukun ulkosivu maalattuna. 

Muistoksi
Vain naarmuuntunut guzzimerkki kavaltaa että jotain on sattunut. Saa olla sellaisenaan muistona tästä tapauksesta. Ei vaikuta käyttöominaisuuksiin. Salamavalossa näkyy tuhannet metallinhohtohiukkaset ja etenkin pölyhiukkaset.

Teippaus
Laukun oikeaa sivua kiertää matallinhohtoharmaa kaksiviivainen teippi. Se tulee muutaman millimetrin ylemmäksi sivulaukun kyljen alareunan taivekohtaa. Pitänee etsiä samanlaista teippiä.

Oikean puolen sivulaukun kansi maalattuna.

Kokoonpano
Puolikkaat ovat ruuveilla kiinni toisiinsa ja sarana sekä nostokahvat että lukko viimeisenä paikoilleen. Pitää ostaa muutama M3-uppokantaruuvi ruostumatonta laatua.

Tiivistelyä
Puolikkaiden välissä on tiiviste. Se on sisäsivun puolisessa osassa urassa. Siinä oli tapahtunut kumitiivisteen kutistumista. Se on normaalia sillä kumista haihtuu pehmentimiä ja siksi kumitiiviste voi lyhentyä, näennäisesti, päistään. Korvasin lyhentymät uretaanikitillä.

Pieni asennusvirhe sivulaukkutehtaalla
Alkuperäiset olivat kuusiokolokantaisia ja niistä kaksi oli jo sivulaukkutehtaassa asennusvaiheessa "nuljattu" avainkololtaan pyöreiksi. Aukesivat onneksi pihdellä. Hankin korvaavat ruuvit jouluostosretkellä Clas Ohlsonilta.

Uudet ruuvit sivulaukun lukon kiinnitykseen. Vasemmalla kiinnityslevy.

Erilaiset ja pitää lyhentää
Kuusiokolo-uppokantoja en löytänyt eikä edes ristipäämallisia. Näissä on vain ruuvitalttaa varten urat. Pitää olla huolellinen asennuksessa. Lyhentäminen tapahtuu sitä varten valmistetuilla pihdeillä. Silloin ei jää purseita katkaisukohtaan. Ruuvit ovat ruostumatonta terästä kuten alkuperäisetkin. Samoja ruuveja on hankintapaikassa myös kupukantaisina ja pidempinä. Sekä useampaa kokoa, tietenkin.

Viimeistely
Kanteen tulee, kunhan maali on kovettunut täydellisesti, suojalistat jotka suojaavat kantta potkimiselta ja satulalle kiinnitettävien isompien matkatavaroiden hinkkaukselta. Niitä ehtii liimailla kevätauringon alla myöhemmin.

Asennus laukkutelineeseen
Siinä ei ole paljon ihmettelemistä. Neljä ruuvia aluslaattoineen paikoilleen.

Muutossarja kiinnitykseen
Huomasin että sivulaukkujen kiinnityspulttien kohdat laukun runkoa toimittavassa muoviosassa ovat ajan saatossa vähäisesti venyneet. Teen laukkuihin kiinnitysosat, 4 kpl, ruuvin kantojen alle. Niiden mitoitus on 24 x 65 x 4 mm:ä. Keskellä 8,5 mm:n reiät. Näiden lattojen reunat, jotka tulevat muovia vasten, pitää pyöristää ettei synny leikkaavaa vaikutusta. Materiaali alumiinista.

Kiinnityssarja tehty
Osat ovat valmiina. Pyörä vain on Kerholla niin syvällä muiden pyörien takana että ei pääse asentamaan. Loppukuusta tilanne otaksuttavasti helpottuu sillä mahdollista lisätilaa on tiedossa. Ja piankos ne keväälläkin ruuvaa.

Pyöriä siirretty
Sen verran tilaa löytyi että pääsin asentamaan tekemäni alumiinituet molempiin laukkuihin. Kaksi per laukku eli vain pystysivuille. Kiinnitysruuveja on neljä kummassakin laukussa. Kolme pystysivuilla ja yksi pohjapuolella. Pohjassa oleva ei tarvitse aluslaattaa. Mikäpä laukkua ylöspäin kiskoisi.

Oikean puolen sivulaukun kiinnitystuet paikoillaan.

Sama toimenpide vasemmalle puolelle
Nyt laukkujen sisäsivut nojaavat kunnolla kumitukiinsa jotka ovat parittain laukkujen putkitelineessä kiinnityspulttien kahta puolen. Tukilatat mahtuivat hienosti syvennyksiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti