maanantai 16. joulukuuta 2019

California 1400 GTS Sivulaukun korjausmaalaus


Pyörä nurin
Taannoisella lapinreissulla kellahti pyörä nurin. Eniten "sattui" oikeaan sivulaukkuun ja pleksiin. Pleksistä mukun jäljet on jo hierottu näkymättömiin. Myös kiinnitysraudat on oiottu ja kiillotettu. Suuri osa rakenteesta kun on ruostumatonta terästä.

Lähinnä naarmuja
Sivulaukku sen sijaan kärsi, kaatumaraudoista huolimatta, pintavaurioita. Osa naarmuista oli läpi maalipinnan muoviin asti. Kaatumarautoja pitää vielä ennen ajokautta hieman fiksata. Mitään vääntymistä ei kaatumaraudoille tapahtunut. Toimittivat tehtävänsä kuten olin suunnitellutkin niiden tekevän sillä ne kestävät moottoripyörän painon. Myös etukaatumaraudat valmistin itse.

Maalarille
Irrotin ja purin sivulaukun kolmeen pääosaansa. Maalari maalasi samanlaisella metallinhohdolla kuin oli alkuperäinenkin maalaus tehty. Epäilen että paremmin kuin alkuperäinen maali oli. Vasen laukku saa jatkaa alkuperäisvärissään.

 Laukun sisäsivu joka toimii laukun runkona.

Ei rakenteellisia vaurioita
Sisäsivu on osa josta laukku kiinnittyy neljällä pultilla sivulaukkujen teräsputkiseen runkorakenteeseen. Se taas on kiinni kaatumaraudoissa ja pyörän rungossa useasta kohtaa.

Laukun ulkosivu maalattuna. 

Muistoksi
Vain naarmuuntunut guzzimerkki kavaltaa että jotain on sattunut. Saa olla sellaisenaan muistona tästä tapauksesta. Ei vaikuta käyttöominaisuuksiin. Salamavalossa näkyy tuhannet metallinhohtohiukkaset ja etenkin pölyhiukkaset.

Teippaus
Laukun oikeaa sivua kiertää matallinhohtoharmaa kaksiviivainen teippi. Se tulee muutaman millimetrin ylemmäksi sivulaukun kyljen alareunan taivekohtaa. Pitänee etsiä samanlaista teippiä.

Oikean puolen sivulaukun kansi maalattuna.

Kokoonpano
Puolikkaat ovat ruuveilla kiinni toisiinsa ja sarana sekä nostokahvat että lukko viimeisenä paikoilleen. Pitää ostaa muutama M3-uppokantaruuvi ruostumatonta laatua.

Tiivistelyä
Puolikkaiden välissä on tiiviste. Se on sisäsivun puolisessa osassa urassa. Siinä oli tapahtunut kumitiivisteen kutistumista. Se on normaalia sillä kumista haihtuu pehmentimiä ja siksi kumitiiviste voi lyhentyä, näennäisesti, päistään. Korvasin lyhentymät uretaanikitillä.

Pieni asennusvirhe sivulaukkutehtaalla
Alkuperäiset olivat kuusiokolokantaisia ja niistä kaksi oli jo sivulaukkutehtaassa asennusvaiheessa "nuljattu" avainkololtaan pyöreiksi. Aukesivat onneksi pihdellä. Hankin korvaavat ruuvit jouluostosretkellä Clas Ohlsonilta.

Uudet ruuvit sivulaukun lukon kiinnitykseen. Vasemmalla kiinnityslevy.

Erilaiset ja pitää lyhentää
Kuusiokolo-uppokantoja en löytänyt eikä edes ristipäämallisia. Näissä on vain ruuvitalttaa varten urat. Pitää olla huolellinen asennuksessa. Lyhentäminen tapahtuu sitä varten valmistetuilla pihdeillä. Silloin ei jää purseita katkaisukohtaan. Ruuvit ovat ruostumatonta terästä kuten alkuperäisetkin. Samoja ruuveja on hankintapaikassa myös kupukantaisina ja pidempinä. Sekä useampaa kokoa, tietenkin.

Viimeistely
Kanteen tulee, kunhan maali on kovettunut täydellisesti, suojalistat jotka suojaavat kantta potkimiselta ja satulalle kiinnitettävien isompien matkatavaroiden hinkkaukselta. Niitä ehtii liimailla kevätauringon alla myöhemmin.

Asennus laukkutelineeseen
Siinä ei ole paljon ihmettelemistä. Neljä ruuvia aluslaattoineen paikoilleen.

Muutossarja kiinnitykseen
Huomasin että sivulaukkujen kiinnityspulttien kohdat laukun runkoa toimittavassa muoviosassa ovat ajan saatossa vähäisesti venyneet. Teen laukkuihin kiinnitysosat, 4 kpl, ruuvin kantojen alle. Niiden mitoitus on 24 x 65 x 4 mm:ä. Keskellä 8,5 mm:n reiät. Näiden lattojen reunat, jotka tulevat muovia vasten, pitää pyöristää ettei synny leikkaavaa vaikutusta. Materiaali alumiinista.

Kiinnityssarja tehty
Osat ovat valmiina. Pyörä vain on Kerholla niin syvällä muiden pyörien takana että ei pääse asentamaan. Loppukuusta tilanne otaksuttavasti helpottuu sillä mahdollista lisätilaa on tiedossa. Ja piankos ne keväälläkin ruuvaa.

Pyöriä siirretty
Sen verran tilaa löytyi että pääsin asentamaan tekemäni alumiinituet molempiin laukkuihin. Kaksi per laukku eli vain pystysivuille. Kiinnitysruuveja on neljä kummassakin laukussa. Kolme pystysivuilla ja yksi pohjapuolella. Pohjassa oleva ei tarvitse aluslaattaa. Mikäpä laukkua ylöspäin kiskoisi.

Oikean puolen sivulaukun kiinnitystuet paikoillaan.

Sama toimenpide vasemmalle puolelle
Nyt laukkujen sisäsivut nojaavat kunnolla kumitukiinsa jotka ovat parittain laukkujen putkitelineessä kiinnityspulttien kahta puolen. Tukilatat mahtuivat hienosti syvennyksiin.

Ei liity kaatumiseen
Laukut olivat taipuneet itsekseen hiljaa ja asia tuli esille pyörän purkamisen yhteydessä kaatumisen korjausta varten.

Alkuperäisesti vain pultit
Yllä olevassa kuvassa näkyvät kaikki kiinnityspultit, 4 kpl per laukku. Mitään aluslevyjä ei ollut. Asentaessani laukkuja ensimmäistä kertaa laitoin pustysivuilla oleviin pultteihin korialuslaatat. Oikealla alhaalla sellainen näkyy. Mutta se ei estänyt yläkiinnityspisteiden taipumista.

Annan suosituksen
Sivulaukullisen Californian omistajat voinevat ajokauden alkaessa tarkistaa onko taipumista tapahtunut. Vaikuttaa muunmuassa laukkujen kansien istuvuuteen. Vesitiiveys voi kärsiä.

Näppärä tekee itse
Lattarautaa tai, kuten tässä, alumiinia tukimateriaaliksi. Reikä lattaan on 8,5 mm.

 Sivulaukun telineen kumituet.

Ei rakoja
Sivulaukun muovinen runko oli taipunut niin että tämän laukun sisäsivun etupää ei nojannut kumitukiin vaan välissä oli parin millin rako. Muovinen sivulaukun runko oli siis antanut periksi ja kannen istuvuus oli heikentynyt.

Tukipisteitä
Alempi kumituki näkyy heikosti mutta ylemmän ja alemman tuen välissä on kiinnityspultti. Kuvassa, iskunvaimentajan vieressä, on toinen kiinnityskohta jossa kumitukea ei ole mutta siihen pulttiin ei tule sivuttaista vetoa kuten ylempään kiinnityskohtaan. Pultin vastakappaleina on korimuttereita. Nuo harmaat peltilipareet.

Takapäässä myös
Taaempi sivulaukun yläkiinnityspiste ei näy kuvassa mutta on identtinen etummaisen kanssa.

Kromilistat laukkujen kansiin
Kuten aiemmin lupailin niin laitan uudet ja enemmän suojaavat kromilistat laukkujen kansiosiin. Maalauksen jälkeen maali on jälkikovettunut ja sallii teippaukset.

Samaa tarranauhaa
Vielä löytyi Polar Autovarusteesta yksi pakkaus kromilistaa. Hinta 14,50€. Pieni hinta siitä että laukkujen kannet pysyvät siisteinä ja maalipinta kolhuitta. Vanhaakin listaa vuosien takaa löytyi muutama metri mutta ei aivan tarpeeksi. Pari metriä jäi käyttämättä tällä kertaa.

Vanhojen kromilistojen irrotus
Listat tarttuvat maalipintaan tarranauhan avulla. Ensin revin vanhat listat irti väkisin. Tarraa jäi maalipintaan kiinni. Se irtosi etanolilla varsin kivuttomasti mutta vaati hieman apua: peukaloilla sai rullattua liiman irti vasemman sivulaukun kannesta. Oikeanpuoleisesta listat irrotti maalari ennen kyseisen laukun maalausta.

Mittailua ja katkontaa
Mittasin sopivat pätkät tarranauhasta ja viistin päät loivemmiksi. Sen jälkeen liimaus tarkalla jaolla sivulaukkujen kansiin. Tällä kertaa myös takalaukun kanteen.

Edellisiä pidemmät
Vuosia sitten liimaamani edelliset kromilistat osoittautuivat etupäistään pari senttiä lyhyiksi. Oikeaa jalkaa satulan yli nostaessa saattoi vahingossa ajosaapas osua oikean puolen laukun kannen listoittamattomaan kohtaan ja maalipintaan jäi siitä jälki.

Uudet listat myös vasemman laukun kannessa.

Takalaukun alumiinisen kannen listoitus.

Kuormaa laukun päälle
Joskus, lähinnä kahden hengen kuormalla, joutuu leirintäkamppeita lastaamaan takalaukunkin päälle. Aiemmin käytin siinä puhdasta pientä froteepyyhettä pehmikkeenä. Ehkä jatkossakin mutta nyt alumiini on suojattu paremmin naarmuttumiselta.

Piirongin vedikkeet
Sivulaukkujen kanteen laitoin jo kohta uutuuden kaksi kromattua kahvaa kantta kohti. Helppo aukoa kansia tai nostaa koko laukkua silloin kun sen joutuu irrottamaan. Myös takalaukussa on kahvoja. Neljä keskenään samanlaista. Niihin on helppo sitoa takalaukun päälle kiinnitettävät asiat.

Takalaukku takaa.

Takapään listoitus.

Myös kaatumaraudassa
Takapään ympäri kiertävä kaatumarauta kantaa myös ympäriinsä samanlaista tarralla tarttuvaa kromilistaa. Kaatumaraudat edessä ja takana ovat omaa valmistettani ja huomattavasti tukevammat kuin mitä saisi alkuperäisvarusteena.

Aikaa meni
Reilut kaksi tuntia kului eläkeläisen kallista aikaa tähän näpertelyyn. Nyt on ulkonäkö riittävän hyvä ja suojaus parempi. Saa ajokausi alkaa...

Vahaus myöhemmin
Kevään tullen vahaan pyörän paremmalla vahalla: Se suojaa myös listoja ja tietenkin maali- ja kromipintoja sekä kiillotettuja rosteri- ja alumiinosia joita pyörässä on runsaasti.

Aiempi ennuste pysyvyydestä
Esittelin edellisellä kerralla vastaavan kromilistateippauksen sekä Gruppon keskusteluissa ja tietenkin Kerholla. Molemmista tuli tieto että eivät kestä pyhätöntä viikkoa pidempään jos aurinko pääsee listoihin paistamaan.
Ennuste ei pitänyt paikkaansa. Listat pysyivät kiinni oikein hyvin. Toivoakseni myös nämä listat pysyvät.

Seuraava ponnistus
Oikean puolen etukaatumaraudan maalipinnan kunnostus, roiskesuojalevyn pakkelointi, maalaus ja ehyen kromilistan asennus. Muutoin pyörä on huollettu ja renkaissa on pintaa koko 2020 ajokaudeksi. Nykyään ei tule enää kuin noin 10.000 kilometriä suvessa. Joskus saattaa jakaantua useamman pyöräni kesken.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti