torstai 12. joulukuuta 2019

Dacia Logan Van katsastusmaininnat 2019


Ei vikoja
Katsastus sujui kokolailla rivakasti. Alle 15 minuuttia. Vikoja ei löytynyt. Takana tosin vasta 105.000 km. Huomautettavaa kyllä. Jarrulevyistä ja -paloista tuli suullinen maininta. Levyt ovat kuluneet, kuten palatkin. Niin ne olivat viime- ja toissakerrallakin. Nyt ei mainittu "liian" ylhäällä tarttuvasta kytkimestä. Sellainen ilmiö on ollut uudesta asti. On siis ominaisuus eikä oire viasta. Ainakaan vielä. Vuodeksi on taas toimiva ajopeli alla.

Uskollinen palvelija
Vuodenvaihteessa lähtee yhdestoista vuosi uutuuden jälkeen tässä taloudessa.

Korjaus jarruihin
Koska itselläni on sorvi niin siloittelen jarrulevyistä reunaan ja keskelle jääneet kulumattomat kohdat pois. Ne ovat ainoat "kavaltajat" jotka silmämääräisessä tarkastuksessa kertovat että levy on kulunut. Paksuutta jäähdytetyissä etujarrulevyissä on vielä runsaasti. Uudet jarrupalat voinen investoida.

Takajarrut
Rumpujarrut jotka toimivat hyvin. Samoja jarrukenkiä käyttää myös käsijarru. Vielä en ole niitä avannut kun ei ole harmia ollut. Keväällä voisin, kesäpyöriin siirtyessä, napata rummut irti ja puhdistaa jarrut. Se olisi eka kerta. Rumpujarrut ovat yleensäkin varsin varmatoimisia ja niitä on ollut käytössä liki koko autojen historian.

Talvirenkaat
Ainoa asia josta olin varsin huolissani. Alkuperäisrenkaissa on kyllä pintaa vielä riittävästi mutta nastojen määrä on siinä rajoilla. Yksiristikaksi. On hajontaa. Edessä ne kumit joissa nastoja on enemmän.

Nastarenkaat ympärivuotisiksi
Katsastusinsinööri nyökkäsi kun sanoin nyppiväni aikanaan uuden auton mukana tulleista Hakkapeliitoista jäännösnastat pois seuraavalle "leimauskerralle". Nastattomina ne voi myös soveltaa ympärivuotiseen käyttöön ja säästää niin myös kesärenkaita mahdollisille seuraaville vuosille. Talvirenkaat ovat vain varsin äänekkäät kesäistä asfalttia vasten.

Edelliset kesäkumit jätteeksi
Alkuperäiset kesämalliset Goodyear-renkaat ryhtyivät myös metelöimään eikä sitä jaksanut kuunnella. Siksi uudet alle. Kiinalaiset ovat edullisia. Myös hiljaisia.

Pakokaasu
Päästöistä tuli maininta että puhtaasti käy. Alitti normin selkeästi. Pari kertaa on ollut likellä hylkäystä kun en ollut tehnyt "taikoja" eli ajanut parikymnmentä kilometriä moottoritiellä kolmosvaihteella kaasupoljin lattiassa rajoitinta vasten. Se rassaa kaikenlaiset pakokaasufiltterit auki ja toimintakuntoon.

Huollollakin vaikutusta
100.000 km huollon tein jo suvella -19 Mökillä ollessa. Silloin vaihtui ilmansuodatin tehokkaampaan. Silläkin lienee vaikutusta.

Viaton
Muista vioista tai puutteista ei ollut mainintaa. Seuraava syyni viimeistään ennen puoltaväliä joulukuussa 2020. Alkavaa ruostetta ilmenee joissain kohteissa. Pitänee keväällä hieman vilkaista alustaan.

Tyytyväinen
Pienikulutuksinen turbodiesel ja varmatoiminen. Ajolleenkin miellyttävä. Edellyttää toki että tavaratilassa on kuormaa ja/tai tankissa polttoainetta. Muutoin takajousitus pompottaa. Sisäverhoiluissa näkyy jo hieman käyttö. Toki kaikki toimii eikä sisätilat ole erityisen meluisat. Edes muoviverhoilut eivät narise tai resonoi huonollakaan tiellä. Muutoin kylläkin aika karua.

Aiemmin vaihdettuja osia
Vasemman puolen raidetangon nivel. Hinta Motonetissa 15€. Vaihdoin itse. Suuntauksen tarkistutin ammattilaisella, 25€.
Lämmityslaitteen säädin. Vaihdettu hetimiten kun ilmeni. Hinta 75€ asennuksen kanssa. Korjautin vanhan säätimen. Sille tuli hintaa yhden euron verran. Pieni vastus oli palanut. Vanha on hyllyssä varalla.

Kulutusosista kustannuksia
Ajovalojen polttimoita edessä ja takana on uusittu. Lasinpyyhkimen sulkia on uusittu noin kahden parin vuosivauhtia. Rekisterivalon toinen polttimo kypsyi. Vaihdoin itse. Polttimo maksoi 2€. Lisäjarruvalon polttimo ei toiminut. Vaihto auttoi. Hintaa 2,5€.

Omatoimisuutta
Huollot olen tehnyt pääosin itse. Öljynsuodatin vaihdettu 10.000 km välein ja koneeseen halvin öljy mikä täyttää vaatimukset. Ilmansuodatin vaihdettu tehokkaampaan 100.000 km huollon yhteydessä. Moottori on saanut RVS-käsittelyn. Huoltokulut per huoltokerta ovat jääneet reilusti alle sadan euron.

Tuulilasi kallein vika
Kiveniskemästä haljennut tuulilasi uusittu hiljattain. Lasi ja työ yhteensä 235€. Vakuutusta ei ollut. Kallein homma koko auton historiassa. Se vähän harmittaa. Jos vakuutus olisi ollut se olisi korvannut noin sadan euron edestä. 11 vuoden vakuutusmaksut olisivat olleet noin 550€ eli säästöä hieman jäi.

Itse havaittua
Akun teho on alentunut. Se on jo yli 11 vuotta vanha. Merkiltään Rombatt. Nimestä päätellen romanialaista valmistetta. Kymmenen asteen pakkasessa ulkosalla pari vuorokautta seisoneen dieselin käynnistyminen oli hieman kankeahkoa. Autotallista sen sijaan käynnistyy oikein iloisesti. Olen joka ajokerralla pyrkinyt ajamaan niin pitkään että akku täyttyy. Lyhyt, toistuva ajo tappaa akun nopeasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti