perjantai 12. lokakuuta 2018

V10 Centauron ulkoilutusta

California 1400 GTS luovutti akkunsa Centauroon. Molemmissa saman kokoinen akkukotelo. Centauro on viimeksi käynyt keväällä 2017 toukokuussa jos en ihan väärin muista. Kuitenkin noin puolitoista vuotta sitten. Tankissa silloiset bensiinit.

Akun asennus Centauroon vaatii voimistelua ja lattialla makoilua joka tietysti sujuu totuttuun tapaan. Uudella Kerholla on lattialämmitys. Oikein mukavaa.

Centauron akku löytyy takapyörän etupuolelta pakoputken keskipöntön takaa. Ahdas paikka. Siksi pitää vasen äänenvaimennin irrottaa. Muuten homma on perusasennusta eli ruuvien pyörittelyä.

Centauron vanha akku lienee entinen sillä se on ollut jo liki kymmenen vuotta käytössä Alkoholipyörässä ja kun se meni "telakalle" niin akku siirtyi Centauroon. Kyseessä niin kutsuttu "Bilteman harmaa" kalsiumakku.

Kaikilla pyörillä kun ei ehdi ajaa yhtä aikaa niin kaikissa ei akkua tarvita. Olen sovittanut pyörien akkutilat siten että yksi ja sama akku sopii liki kaikkiin pyöriini. Akun tyyppi näkyy kuvassa. Tehoonsa nähden melkoisen iso.

Akku paikallaan Centauron hiilikuituisessa akkutelineessä.

Akkuteline nostetaan akkuineen paikoilleen. Vaihteiston takaosan alla rungossa on kannatin ja hieman taeempana kaksi M6-sisäkierrettä. Akku on melko nopea vaihtaa. Vasemmalla kädellä kannatellaan akkua ja oikealla ruuvit kierteisiinsä. Sen jälkeen vain akkukaapelit kiinni. Niihinkin on olemassa pikaliitintyyppi. Mutta tätä pyörää ei käytetä enää radalla niin sellainen on nyt tarpeetonta. Akku on Kiinassa valmistettu Yuasa. Ollut jo kaksi kesää käytössä California 1400 GTS:ssä. Ensi suveksi jokin muu.

Akku on Centaurossa liki vaaka-asennossa. En ole varma saako Yuasaa laittaa sellaiseen asentoon. Mutta olkoon niin kauan että saan Centauron öljyt vaihdettua.
Moottoriöljyä koneessa oli riittävästi mutta melkoisen tummaa. Kunhan saan suodattimen vaihdettua ja uudet öljyt sisään niin vielä käyttö kuumaksi ja akku pois ja lataukseen sekä viileään paikkaan talvisäilöön. Moottorissa on ollut alusta asti Valvoline 20W50 mineraaliöljy. Ei lisäaineita. Vaihteistossa Red Line Heavy "marjapuuro". Vaihteisto poikkeaa Guzzin 5-vaihteisen yleisestä linjasta sisäiseltä rakenteeltaan. Näin olen saanut tietää vaan ei ole tarvinnut avata. Kesken jääneestä viimevuotisesta laitosta on juttua tässä.

Saatan hankkia jatkossa pyöriini litium-akkuja. Niiden hinta on jo kohtuullistunut. Lisäksi pitää hommata niille sopiva latauslaite. Kävin jo Akkupojilla tekemässä tiedusteluja. Ainakin California 1400 GTS:n latausjärjestelmä pystyy sellaista akkua hyödyntämään.

Akun sijainti sai ahdinmuutoksen myötä mainitun sijainnin sillä alkuperäisen akun tilan tarvitsi muutaman litran tilavuuksinen plenumi eli ahtopaineen tasaus- ja jakokammio.

Akku pilkistää äänenvaimentimen takaa.

Moottorin vasen puoli.

Keskellä hiilikuitukotelossa ovat vaihtovirtalaturi ja ahtimen hammashihna. Sen alla öljynjäähdytin. Harmaa möykky on Eaton ruuviahdin. Oranssi kotelo on nokka-akselien hihnojen suoja. Pyörä on rakenteeltaan aika tiivis paketti.

Kun akku on paikoillaan niin virta päälle ja pumppu ääntää pari sekuntia. Tappokytkimellä naksutellaan niin kauan että ei kuulu outoja ääniä. Silloin on ilma pois järjestelmästä ja suuttimet saaneet muutaman "priming pulsen" eli ovat ruiskuttaneet sammuksissa oleva koneen imukanaviin pienen tilkan bensiiniä joka kerta kun virta kytketään. Sen jälkeen sormi starttinapille ja kone lähtee tulille. Tämä siis pitkän seisonnan jälkeen. Normaalisti käynnistetään ilman tappokatkaisimen naksuttelua.

Moottorinohjaus toimii kahdella yhteistyötä tekevällä ECUlla. Toinen hoitaa sytytyksen ja perusruiskutuksen ja toinen lisä- ja kiihdytysrikastuksen ahtopaineen vaihtelun mukaan. 

 Pyörän oikea sivu.

Sivuseisontatuki siirtyi oikealle sivulle koska ahdin vei sen alkuperäisen kiinnityskohdan. Oikealla oli vastaavat ruuvinreiät vapaana niin tuen siirto ei ollut kummempi juttu.
Molemmat pakoputket piti siirtää oikealle. Lisäksi niille väliputki. Aluksi oli kaksi lambda-anturia mutta kun säädöt tulivat kohdalleen niin toista ei enää tarvittu. Pakoputkisto on ristiinkytketty kahdesta kohtaa. Väliputki näkyy heti eturungon etupuolella. Pakoputket hitsailin ja pinnoitin itse. Pinnoitusaine Bilteman valikoimista. Yli 15 vuotta on kestänyt mutta nyt pitäisi laittaa uusi pinta.

Etupään katteet ovat varaston hyllyssä. Nekin hiilikuitua kuten suurin osa näkyvistä rakenteista. Valmistin osat itse mallin teosta alkaen muotteineen. Nyt pyörä tarvitsisi maalaria. Pitää miettiä millaiset värit tällä kertaa. Muutaman mukun vuoksi on muutama paikka pakkelin tarpeessa. 

Koeajossa suljetulla alueella (Pyörä ei ole vakuutuksessa.) ei päässyt kuin hieman tarjoamaan kakkosvaihdetta. Oli ahdas alue. Renkaatkin ovat vanhat. Tuntui että potku on tallella.

Pari pikku vaivaakin löytyi. Etujarrun kahvasylinterin mäntä palauttaa hitaasti. Samasta syystä jarruvalo palaa pitkään. Seuraava homma on siis vaihtaa jarrunesteet.  Muutoin jarrut toimivat.

Yllättäen mahduin satulaan varsin kivuttomasti. Selkävika alkaa osoittaa helpotuksen merkkejä. Saattaa olla että tällä pyörällä tulee tehtyä reissua kesällä 2019.

Lisäys saunareissun jälkeen:
Nyt selkää särkee eli ei ole vielä selkänikamat parhaimmillaan....

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti